Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","shortLead":"Az elkövetkezendő napokban fagyosak lesznek a hajnalok. ","id":"20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2455de0-fc66-4b51-bc9c-3d4ed8c47761.jpg","index":0,"item":"1db58eef-fa7f-4fcf-86c2-7f18857c75f4","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_idojaras-fagypont-alatti-homerseklet-elorejelzes","timestamp":"2025. február. 17. 07:02","title":"Hajnalban akár -15 fok is lehetett, és ez nem lesz jobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82535a28-dd28-4b52-a3df-7d3454e7287a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Egy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá.","shortLead":"Egy nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írtak alá.","id":"20250217_4iG-Axiom-Space-uripari-egyuttmukodes-megallapodas-szandeknyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82535a28-dd28-4b52-a3df-7d3454e7287a.jpg","index":0,"item":"ba430cf6-9785-4adf-9551-9bc18077611a","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_4iG-Axiom-Space-uripari-egyuttmukodes-megallapodas-szandeknyilatkozat","timestamp":"2025. február. 17. 10:11","title":"Űripari együttműködésről állapodott meg a 4iG és egy amerikai cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt azonban sokan nem tudják, mivel járna, ha ez nem valósulna meg és egyáltalán miért jó befektetés az állampapír.","shortLead":"Jó Hír: az állam kifizeti az állampapírokra járó kamatot, jelentette be Orbán Viktor január derekán. Ez valóban jó, azt...","id":"20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f80745c-a08f-4027-b617-38e07a98a31a.jpg","index":0,"item":"5aa3501b-a492-4aa8-ad87-f8a297039dc0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Kasszakulcs-42-allampapir","timestamp":"2025. február. 17. 05:50","title":"Kinek érdemes állampapírt vennie és kinek nem? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"183f28b6-96c7-4888-b6ee-26c0d864ce53","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kibővített wellnessrészleggel várja majd vendégeit a Hotel Silvanus.","shortLead":"Kibővített wellnessrészleggel várja majd vendégeit a Hotel Silvanus.","id":"20250218_visegrad-hotel-silvanus-ujranyitas-wellness","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/183f28b6-96c7-4888-b6ee-26c0d864ce53.jpg","index":0,"item":"a3af6c91-6abd-4a68-b742-0f3a3f9076ae","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_visegrad-hotel-silvanus-ujranyitas-wellness","timestamp":"2025. február. 18. 13:21","title":"Hamarosan újranyit a tavaly leégett visegrádi szálloda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","shortLead":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","id":"20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"813a8331-073b-4440-8613-1841068afdd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","timestamp":"2025. február. 17. 15:40","title":"Elakadt a lopott autóval egy tini, balszerencséjére egy rendőrhöz kopogtatott be segítségért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése segíthet megtalálni az univerzum gyorsuló tágulásának titkát is. ","shortLead":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése...","id":"20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9.jpg","index":0,"item":"90269774-50b9-4a71-91ff-168e6abd5834","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","timestamp":"2025. február. 17. 20:03","title":"Találtak valamit a Föld közelében, és akkora, mint 130 000-szer a Tejútrendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","shortLead":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","id":"20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"c99f6aa1-cec9-459a-937e-87d81c9641ff","keywords":null,"link":"/360/20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Foreign Affairs: Versengő autokrácia válthatja a demokráciát az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6b3dba9-37d9-465b-bcbb-b48ce731c9a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Figyelő volt főszerkesztője 69 éves korában halt meg.","shortLead":"A Figyelő volt főszerkesztője 69 éves korában halt meg.","id":"20250217_Meghalt-Lambert-Gabor-ujsagiro-a-Mabisz-kommunikacios-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6b3dba9-37d9-465b-bcbb-b48ce731c9a7.jpg","index":0,"item":"c54fb9fc-5ea4-46b0-95d0-1b057d202c2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Meghalt-Lambert-Gabor-ujsagiro-a-Mabisz-kommunikacios-vezetoje","timestamp":"2025. február. 17. 14:43","title":"Meghalt Lambert Gábor újságíró, a Mabisz kommunikációs vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első terepjárószerű szabadidő-autók népszerűségében szerepet játszott akkoriban szokatlan, vagány megjelenésük is. Mára mindennaposakká váltak, de van erre is gyógyszer!
Ugyan hova fordulhatnánk az autók méretszabászatának az ügyében mint a tuningcégekhez. Ők képesek megmutatni azt, hogy miképp lehet még a legkonfekcióbb autóból is egyéniséget faragni. És szinte mindegy mit adunk a kezükbe, abból készítenek valami igazán véleménymegosztó dolgot. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem. Egyébként így alakulnak ki a tuningirányzatok is, a rajongók és az ellenzők tábora rajzolja meg az adott stílus halmazának szigorú körvonalait.
Érdekes az egész jelenségben, hogy a tuningcsapatok sokszor merítenek a gyárak formatervezői által megálmodott dolgokból. Csak épp más környezetbe – értsd más autón – alkalmazzák, vagy éppen a versenysportból, vagy szakosodott járművekből merítenek ihletet. Újragondolják ekképp a jó ötleteket.
A szabadidő-autókhoz eleinte nem nagyon nyúltak a tuningcégek. Ennek az oka talán az is volt, hogy Európában a tuning műfaj főszereplői a német típusok, és bizony egy-két prémium kivételtől eltekintve a germán márkák később szálltak be a SUV bizniszbe. A másik ok, hogy először elszigetelt jelenségnek tűnt a SUV, vagy második, anyuka autónak. De a piac döntött, a felfutó értékesítés érdekessé tette a kategóriát a tuningcégeknek is – nagyobb példányszám, több vevő, egyenlő kifizetődő üzlet.
Előbb a szokásos könnyűfémfelni-sportkipufogó kínálat jelent meg, majd jöttek az extrém holmik. Majd jött a következő lépcsőfok, az ellentét hangsúlyozása: az autógyártó nagy hasmagassággal gyártja a szabadidő-autót, hogy ezzel is hangsúlyozza a többfunkciós kialakítást. Mit tesz a tuningcég? Porig ülteti. De tényleg. És akkora kerekeket rak rá, amelyen a gumi vékony karimának látszik. Na ilyennel már senki nem teszi a lábát a terepre, de még a dűlőútra sem.
A motortuningot sem hanyagolták el, és bizony akadtak szép számmal megrendelők. Újfent érdekes, ahogy a gyártók hatnak a tuningcégekre, majd azok visszahatnak a gyártókra: hiszen mára a SUV-okból is megjelentek a gyárilag növelt teljesítményű verziók ugyanúgy, mint a speciális tartozékok, kezdve a spoilerektől a felniken át a kipufogókig. Gondoljunk csak az Audi RS Q3 és RS Q5 sportmodellekre, vagy a városi crossoverek között a Nissan Juke Nismo változatokra: igazán sportos darabok.
És miután már mindenféle szabadidőautót megfosztottak a sportosítással a növelt mozgásszabadságuktól, jött néhány tuningcég, aki éppen ellenkezőképpen lépett. Megfogta a szolid családi szabadidő-autókat és tereprémeket alkotott belőle. Pont ellentétesen a sportosítós-ültetős irányzattal. Emelt rugókat szereltek be, a felnik kisebb átmérőjűek, ellenben a gumik nagyobbak és rücskösek, hogy ezzel is növeljék a hasmagasságot. Ha kellett még erősebb stabilizátorokat is beszereltek, mindezt azért, hogy fokozzák a járművek terepképességét. És ha ezt összkerékhajtású SUV-val teszik, akkor már-már képesek megközelíteni a vérbeli terepjárók képességeit. Mint tette ezt a német Delta 4x4 a Ford Kuga modellel.
Így lényegében a szabadidő-autókat mindkét véglet felé eltolták. Ezzel akaratukon kívül sokat segítettek az autógyártóknak is, akik figyelve a piacot meglátják, hogy mi tetszik a nagyközönségnek. Amit bevezet egy tuningcég, majd felkap a többi is, az bizony beválik. Így formálódik a gyártók extrakínálata, és a fent említett holmikon kívül sportos dekorkészletek vagy éppen terepes kellékek szintén megrendelhetők ma már a szabadidő-autókhoz. Mindez azért is jó, mert a kategória nem csupán az ésszerű előnyeivel hódíthat, hanem személyre szabhatóvá válik.
Persze a személyre szabhatóság nem feltétlenül olcsó. Németországi felmérés szerint csupán az autósok nyolc százaléka áldoz azért, hogy a kocsiját az ízlésére formálja. Végeredményben ezen nincs mit csodálkozni, nézzük az árakat. Talán kezdjük a szabadidő autók jellegét elsősorban megváltoztatni képes futóművekkel: egy teljes rugó-lengéscsillapító szett neves gyártótól bizony belekerül 200 000 Ft-ba. Ugyanez állítható magasságú változatában ennek a duplája. (Az olcsóbb gyártóktól kapni 50 000-ért is, de a minőség gyengébb, és a célcsoportjuk az idősebb kocsik tulajdonosai). Ha valaki emelni akarja a kocsija hasmagasságát, az nehezebb dolog: rendszerint valamely hasonló modellből kell vendégrugót keresni, ez gyakorta nem sikerül. Így ésszerű lépés a kerékátmérő növelése a gumik magasabb oldalfalúra való cseréjével. Aki ismeri a gumiabroncsárakat, az tudja, hogy SUV-ra 150 000 Ft alatt nehezen megoldható feladat (neves gyártótól).
Olcsóbb dolog a külső díszek megvásárlása: mint kerékjárati ívek, küszöbvédők, fellépők, lökhárító rátétek. Az idom méretétől és kimunkáltságától függően 20-140 000 Ft között mozog a darabár. Ehhez persze még hozzá kell számítani a fényezés és a felszerelés árát, ami sokszor duplázza a költséget. Az optika azért kedvelt tuninglépés, mert a mechanikai részek érintetlenül hagyásával lehet az autó megjelenését sportosabbá, vagy éppen marconább-terepesebbé tenni.
Végezetül nézzük a motortuningot, amelyet a legkevesebben vállalnak garanciális autóra. Egy, a motorvezérlés áthangolására szolgáló csiptuning alaphangon 60 000 forint, a nagynevű tuningcégektől inkább 300 000 forint. Szívesen használt dolog a sportlégszűrő: a gyárival csereszabatosak ára 20 000 forint körüli, a direktszűrők, amelyekhez a szívóoldalt némileg át kell faragni drágábbak, a kimunkáltabb készletek ára 150 000 forint magasságába jut. Egy kipufogó sportdob, szintén neves gyártótól legalább százezer forint, és mindezzel alig nyúltunk a motorhoz! Tehát látható, hogy a személyre szabás nem olcsó, így ne csodálkozzunk azon, hogy milyen alacsony arányban lépnek erre az útra az újautóvásárlók.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.