szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Gyakran érzi, hogy alig halad a tömegben az M7-es bevezetőjén, az M6-oson meg mintha vége lenne a civilizációnak, mindenki elköltözött volna, csak Önnek nem szóltak. Itt vannak a hivatalos statisztikák autópályáink kihasználtságáról.

A Napi.hu szedte össze, tavaly, hogyan változott Magyarország közútjainak forgalma. A gépjárművek összesített futásteljesítménye országos átlagban 3,8 százalékkal nőtt, ezen belül a személygépkocsi-forgalom 4,7 százalékkal emelkedett, a tehergépkocsi-forgalom 0,1 százalékkal csökkent 2013-hoz képest a Magyar Közút Nonprofit Zrt. adatai szerint – írták összesítésképpen.

A statisztikából az látszik, hogy a forgalom főként az autópályákon nőtt, mégpedig 5,5 százalékkal, míg a főúthálózaton 4,7, az összekötő- és mellékutakon mindössze 1,8 százalékos emelkedést mértek.

Az autópályáink forgalmát tekinve a legérdekesebb adatok a következők:

A Budapestet Péccsel összekötő M6-oson az átlagos napi forgalom – ún. személygépkocsi egységben számolva – csupán 10,5 ezer darab volt. Ez azt jelenti, hogy az M6-os legtöbb szakaszán a kapacitáskihasználtság 10-20 százalék közötti, de Tolnában van példa 10 százalék alatti értékekre is, miközben a maximumot a fővárosi bevezető egyik szakasza jelenti, 36 százalékkal.

Az M5-ös Budapesten és Pest megyében fel tud mutatni 70 százalék feletti kapacitáskihasználtságot, ez naponta 50-60 ezer járművet jelent. Igaz, Csongrád megyei végén mindössze 10 százalékon állt a mutató 2014-ben.

Az M0 kihasználtsága legalább 61 százalék mindenhol, nem ritka a 90 százalék mutató sem. Ez napi több mint 60 ezer autót jelent.

Az M1-es fővárosba bevezető szakaszának egyik szelvényén – az agglomerációs forgalom miatt – 110 százalékos kapacitáskihasználtságot mértek, a többi szakaszon 60-70 százalék körüli érték. Az átlagos napi forgalom 54,8 ezer egység.

Az M7-es Budapesthez legközelebb eső szakaszán 112,6 ezer járműnek jár napi átlagban, ami szintén 110 százalék.

A keleti határhoz közeledve látványosan csökkenő forgalom zajlik az M3-as autópályán. Míg a budapesti bevezetőn 99 százalékos kapacitáskihasználtságot jelent, 75,4 ezer járművel napi szinten.

Ha kíváncsi a hazai közlekedést érintő hírekre, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!