szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Idén 55 esztendős a világ első turbós személyautója, melytől hosszú út vezetett napjaink sokturbós szörnyetegeihez.

A mostanság forgalomba kerülő személyautók egyre nagyobb arányában található turbófeltöltő. Ez egyrészt a széles körben használatos turbódízel motoroknak, másrészt a downsizing őrületnek köszönhető, vagyis annak, hogy a gyártók mostanság a csökkentett lökettérfogatú turbós benzinmotorokat részesítik előnyben. Néhány évtizeddel ezelőtt azonban még ritkaság számba mentek a turbófeltöltős autók, olyannyira, hogy a világ első sorozatban gyártott turbó személyautója, az Oldsmobile Jetfire 1962-ben gördült le a gyártószalagról.

©
A 215 lóerős V8-as Jetfire persze még nem hozta meg a várva várt sikert, és a kopogósan járó motorja és nem túl jó megbízhatósága miatt csak viszonylag keveset gyártottak belőle. Először 1973-ban a BMW párosította sikerrel egymással a turbót és a benzinbefecskendezést, még pedig a 2002 Tii Turbo esetében, de az igazán széles közönséggel a Saab ismertette meg ezt a megoldást 1976-tól kezdődően.
©

Ezt követően 1981-ben jött ki a Maserati Biturbo, melynek neve nem véletlenül lett ennyire beszédes, ugyanis ebbe került a világ első duplaturbós benzinmotorja. Nem mellesleg ez volt a világ első olyan sorozatgyártású személyautója, melyben hengerenként háromszelepes motor teljesített szolgálatot. A leggyengébb 2 literes Biturbo is 180 lóerős, a legerősebb változatokban pedig 250-280 lóerős 2,8 literes erőforrás rejtőzik.

©

Ha kevés a kettő, jöhet a három. A BMW 2012-ben mutatta be az első olyan M szériás sportmodelljeit, melyekbe dízelmotor került, de nem ám akármilyen, hanem triturbós. Ez a 3 literes öngyulladós erőmű 381 lóerős teljesítménnyel és 740 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, így 5 másodperc magasságában repíti 0-ról 100-ra a bajorok különböző 50d modelljeit. 6,3-7,7 literes fogyasztás mellett, legalábbis a mesebeli gyári adatok szerint. Az Audi SQ7-ben debütált 435 lóerős V8-as TDI motor is három feltöltővel büszkélkedhet, melyek közül kettő hagyományos, egy pedig már elektromos turbó – a végeredmény 900 Nm.

©

Ha a három sem elég, elő a negyedik turbóval! A BMW tavaly jelentette be a négyturbós, 3 literes, sorhatos dízelmotorját, melyet a 750d-be szán a maga kereken 400 lóerős teljesítményével és 760 Nm-es nyomatékával, illetve 5,7-5,9 literes laboratóriumi fogyasztásértékével. Ugyancsak négy turbó lélegezteti a Bugatti Chiron 8 literes, 16 hengeres és 1500 lóerős benzinmotorját, mint ahogy az elődökben, a Veyronban és az EB 110-ben is négy darab turbófeltöltő volt.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!