Az autógyártók tervezőinek időről időre megszalad a kezük, és valami olyasmit sikerült kreálniuk, amit valójában el sem hisz az ember. Néhány hete mutattunk egy rövid válogatást azokból az extrém ronda autókból, amikkel alaposan elbánt a természet – illetve hát a tervező, ugye –, ám ha valaki azt gondolja, hogy ez csak az elmúlt évtizedekben fordulhatott elő, és "régen minden jobb volt", az bizony nagyot téved. Íme az autózás hőskorának öt modellje, ami talán jobb is, hogy ma már a múltté.
1. Ló nélküli lovaskocsi
Ezt az autót 1899-ben tervezték, a célja pedig az volt, hogy olyan járművet készítsenek, ami nem ijeszti meg a közlekedésben részt vevő lovaskocsik elé befogott lovakat. A motorizáció hajnalán ugyanis az állatok még könnyen megbokrosodtak a hangos gépek miatt, a tervet látva viszont van egy olyan érzésünk, hogy ettől azért egy kicsit még jobban.
A feltalálója az amerikai Uriah Smith volt, aki még azt is hozzágondolta, hogy az üzemanyagot a lovak fejébe kell majd tankolni. Ami ugyebár cseppet sem lett volna veszélyes. Azt nem lehet tudni, hogy valaha készült volna akár egyetlen példány is a modellből, de így első ránzésére talán nem is lenne érte olyan nagy kár, ha kiderülne, hogy csak papíron létezett.

2. A nyolckerekű szörny
Minél több kerék, annál nagyobb hatékonyság – gondolhatta magában úgy 1911 környékén Milton Reeves, akinek a fejéből az alábbi, nyolc kerekű jármű pattant ki. Az OctoAuto néven ismert modell egy 1910-es Overland átépítésével született meg, ami hosszúságra nagyjából 6 méter volt. Nem túl meglepő módon senki sem rendelt belőle.

3. A motorautó
Napjaink autóipari fejlesztései közül kétségtelenül a repülő autó elkészítése a legizgalmasabb kihívás, a repülés őskorában azonban még nem gondoltak ilyesmire. Helyette egy olyan járművet szerettek volna megvalósítani a fejlesztők, ami két szárazföldi gépet egyesít: a motort és az autót. 1913-ban ez az amerikai James Scripps Booth-nak sikerült is, aki egy V8-as motorral szerelt motorkerékpárt készített el. A súlya körülbelül 1500 kilogramm volt, a stabilitását pedig a hátsó részhez szerelt kis méretű kerekek biztosították, így a kanyarban sem volt vele olyan könnyű felborulni. Booth egyébként autodidakta módon tanult autótervezést, ami, szóval látszik is.

4. Nem játék(autó)
Ha valaki esetleg azt gondolná, hogy a fenti motorautónál rosszabb dolog nem történhetett, akkor jelentjük: tévedett. Miközben már olyan cégek dolgoztak, mint a Rolls-Royce, 1920-ban egy ilyen autót is sikerült összeraknia egy szintén amerikai fejlesztőnek. A modell neve Briggs & Stratton Flyer, a vizuális értelmezéshez hagynánk időt.

5. Tojás
A húsvéti összeállításunkba is bekerült a legendás(an csúnya) Dymaxion. A légellenállás csökkentésére már a 20. század elején is elkezdtek odafigyelni, melynek ékes bizonyítéka a leginkább tojásformájúnak mondható kocsi, melyet egy amerikai befektető, Buckminster Fuller tervezett. 1933-ban három prototípus készült az alumínium kasztnis különc járműből, melynek meghajtásáról egy V8-as Ford motor gondoskodott.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.