Fél óra napozás 50 ezer forint volt az Omszki-tónál - egy szelíd motoros története
Történetünk főszereplőjét három különböző módon is meg kívánták büntetni, az utolsó pillanatban viszont váratlan fordulatot vett az ügy. Budakalászon jártunk, ahol hamarosan hangszórókból figyelmeztetik a tilosban járókat.
Gergely régóta motorozik, de eddig még sosem találkozott olyan kacifántos kétkerekű történettel, melynek nemrégiben szerencsétlen módon pont ő lett a főszereplője. Olvasónk július közepén motorkerékpárjával Budakalász felé vette az utat, ahol a délutáni napsütést az Omszki-tó partján szerette volna élvezni. A KTM-et letámasztotta a tó mellett, ő pedig a motorja mellett leheveredett a fűbe. Az önfeledt napozás azonban csak fél órán át tartott. Megjelent ugyanis három helyi rendész, akik Gergelyt ellenőrzés alá vonták.
A-terv
A rendészek közlése szerint a területre nem lett volna szabad motorral behajtani, hiszen ezt táblák tiltják. Gergely gyorsan felvázolta, hogy azon a dupla keréknyomos földúton, melyen ő bejött a motorjával, egyetlen tiltótábla sincs kihelyezve (szeptemberi helyszíni bejárásunkkor is ez volt a helyzet). A rendészek közölték, hogy néhány 10 méterrel arrébb ki vannak helyezve a táblák, ezekről azonban később kiderült, hogy a KRESZ-ben hivatalosan nem szereplő piktogramot tartalmaznak, melynek egyébként KRESZ szerinti érvényes verziója is csak az autóval történő behajtást tiltaná. Található továbbá a helyszínen egy egyirányból behajtani tilos tábla, mely szerint azonban az út másik oldaláról a behajtás megengedett.
Gergely egyébként jelezte, hogy szívesen arrébb tolja a motorját, de a rendészek ezzel nem elégedtek meg.
B-terv
Amint a rendészek szembesültek azzal, hogy a motorral behajtani tilos elv alapján jelen esetben több okból sem lehet intézkedni, a motoros kezébe egy olyan, PDA-ról a helyszínen kinyomtatott feljelentést nyomtak, mely szerint ő "zöldterület fenntartását akadályozó tevékenységet folytat" és a "közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartást követ el".
A helyszínen készült fotók szerint az adott időpontban a helyszínen semmilyen zöldterület-fenntartási tevékenység nem folyt, így annak akadályoztatására sem kerülhetett sor. A korábbi földmunkavégzés nyomait és sittkupacokat fel lehetett fedezni a terepen, melynek rendezése akkoriban még nem volt befejezve. Gergely tehát nem egy makulátlan minőségű zöld pázsiton száguldozva, hanem kijárt földúton, nagyrészt járművét tolva jutott el motorjával a napozás helyszínére.
A városrendészek szerint a feljelentés valódi oka az volt, hogy a tó körüli futópályán Gergely átment a motorral és károsíthatta azt. A motoros jelezte, hogy a KTM-et tolva érkezett a helyszínre, amivel vélhetően nem okozott kárt a szakaszosan szilárd felületű áthajtó részekkel tűzdelt pályán. Érdekesség, hogy a futópálya használatát többek közt korcsolyával, babakocsival, stoplis cipővel, kerékpárral és motorkerékpárral tiltó táblák a futópálya külső részén a tó felé fordítva lettek kihelyezve. Vagyis azok értelmezésére lényegében csak a futópályán történő áthaladást követően kerülhet sor.
C-Terv
Gergely augusztus elején bement a Budakalászi Önkormányzatra, ahol azzal szembesült, hogy a városrendészek utólagosan módosították a feljelentés tárgyát, ugyanis "a szabálysértés az ütköztetése során nem a megfelelő paragrafusba lett ütköztetve". A jelentés szerint a motoros a helyi önkormányzat egy 2015-ös keltezésű, viszonylag friss rendeletét sértette meg: "a közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartást valósít meg az, aki gyepfelületre, parkosított területre gépkocsival vagy más járművel behajt, beáll".
Kiderült továbbá, hogy a rendészek a helyszínen a motorról készített kép mellé egy olyan, mindkét irányból behajtani tilos tábla fotóját csatolták, melyet a tó egyik távolabbi pontján készítettek.
50 ezer forint
Augusztus végén postai úton megérkezett Gergelyhez a jegyző határozata, mely szerint a közigazgatási bírság összege 50 000 forint. A levél szerint a jegyző ezen összegű bírságot találta "az elkövetett magatartás súlyával arányban állónak", miután a motoros nem kívánt nyilatkozni az anyagi helyzetével kapcsolatban. Miért is tette volna?
Gergely az összeget egyértelműen magasnak találta, hiszen egyrészt vannak olyan települések, ahol nincs hasonló rendelet, másrészt pedig ahol van is ilyen rendelet, általában 5-8 ezer forintos bírságot szokás kiszabni ennek kapcsán.
Utózöngék
Gergely a feljelentést követően többször befáradt az önkormányzatra és több alkalommal telefonon, illetve postai úton is egyeztetést kezdeményezett: sem az eljárás menetével, sem pedig a büntetés összegével nem értett egyet. A jegyző ugyan módosíthatta volna korábbi határozatát, erre azonban nem volt hajlandó - Gergely utoljára szeptember 18-án találkozott vele, és egyértelmű elutasító választ kapott.
Gergely végül a város polgármesterét is felkereste, mely találkozón már szerkesztőségünk is képviseltette magát. A polgármester úgy fogalmazott, hogy amennyire ő rálát az ügyre, "magánemberként" valószínűleg nem büntetett volna a kérdéses esetben, hanem figyelmeztetésben részesítette volna a motorost. Valahogy úgy, ahogy a paloznaki önkormányzat tett a közelmúltban, egy fesztivál kapcsán rossz helyen parkolók esetében. Illetve tudomásunk szerint a Budakalásztól nem túl távoli és nemrégiben új parkolási rendszert bevezetett Solymáron sem egyből büntetnek a rossz helyen parkolásért, hanem először csak figyelmeztetnek.
Kérdésünkre a polgármester elmondta, hogy ismételten arra fogja kérni a jegyzőt és a városrendészeket, hogy a rendészek minden esetben körültekintő módon végezzék a munkájukat. "Az a cél, hogy Budakalászról ne a büntetéseket osztogató rendészek jussanak a polgárok eszébe; első körben figyelmeztetni kell, és csak utána büntetni" – mondta a városvezető.
Nem egyedi eset
A polgármesternek vázoltunk két ugyancsak közelmúltbeli rendészeti esetet is. Az egyik esetben szerkesztőségünk autós rovata, a másikban pedig egy online autós magazin újságcikkhez fotózott tesztautót a Megyeri-hídnál, illetve az oda vezető gáton. Mivel ide csak engedéllyel lehet behajtani, a büntetés mindkét esetben 30 ezer forint volt. A szabálysértés ténye nem vitatható, és mindenkit a közlekedési szabályok betartására bíztatunk, azonban a rendészek etikus viselkedése legalábbis megkérdőjelezhető.
Amikor a tesztautóval jóhiszeműen, fotózás céljából leparkoltunk a Megyeri-híd alatt, a néhány méterre ott parkoló városrendész hirtelen szó nélkül elhajtott a járművével. A néhány percnyi fotózást követően a területről történő kihajtáskor viszont a behajtani tilos árnyékában ott várt a rendész és kirótta a büntetést. A beszélgetés során hangsúlyoztuk: nem az általunk időben befizetett büntetés jogosságát vonjuk kétségbe, hanem azt kifogásoljuk, hogy a rendészeknek előbb talán figyelmeztetniük kellene, és nem lesbe vonulva azonnal büntetni.
Utólagosan egyébként levélben behajtási engedélyt igényeltünk gépjármű-fotózási célból, melyre a jegyző ugyancsak levélben először azt válaszolta, hogy ilyet nem tudnak adni, és meglepő módon azt javasolta, hogy gyalogosan vagy kerékpárral (!) keressük fel a helyszínt. Egy későbbi levélben aztán a Polgármesteri Hivatal Beruházási Osztályához irányítottak bennünket ez ügyben.
Fizet vagy perel
Visszatérve a motoros történethez, Gergely szeptember 20-án még egyszer telefonon felhívta az önkormányzatot, melynek egyik munkatársa közölte vele, hogy az ügyben hatáskörrel nem rendelkező polgármester nem változtathat a határozaton, a jegyző pedig azért nem, mert egyszerűen nem kíván változtatni. Az 50 ezer forintot szeptember 23-i határidővel be kell fizetni, vagy lehet menni a bíróságra, mely procedúra egy 30 ezer forintos, vissza nem térítendő illeték befizetésével kezdődik.
Gergely el volt keseredve, mivel nem kívánt a pereskedés hosszú és költséges útjára lépni. Gondolatban már sorban állt az 50 ezres csekkel a postán.
Váratlan fordulat
Szeptember 22-én sikerült telefonon beszélnünk a jegyzővel, akinek vázoltuk a helyzetet, miszerint ahol a motoros a park területére behajtott, ott mind a mai napig nincs tiltótábla. Illetve, hogy nem túl életszerű, hogy minden a parkba tévedőnek ismernie kellene egy közelmúltbeli önkormányzati rendeletet. A jegyző elmondta, hogy nem szeretnének táblaerdőt a tó környékén, és hogy hasonló eset ne forduljon elő, hamarosan hangszórókat üzemelnek be a parkban. Ezek révén pedig emberi szóval, a távolból kívánják majd figyelmeztetni a tilosban járókat. Hangsúlyozzuk: figyelmeztetni. És nem egyből büntetni.
A jegyző szerint Gergely akár 150 ezer forintos büntetést is kaphatott volna, ehhez képest viszont "csak" 50 ezres bírságot szabtak ki rá. És ezután elhangzott a mondat, miszerint a jegyző egyszerű figyelmeztetésre módosítja korábbi közigazgatási bírságos határozatát, tehát a motorosnak nem kell befizetnie az 50 ezer forintot, és erről hamarosan őt magát is értesíteni fogják. Már amennyiben persze nem volt hasonló esete korábban. De nem volt.
Gergely tőlünk tudta meg a jó hírt, és mint kiderült, szerencsére még nem fizette be az összeget. Míg egyik szeme nevet, a másik sír: a történetet szerinte kapásból egy figyelmeztetéssel vagy esetleg egy szerényebb bírsággal kellett volna lezárni. És nem egy hosszadalmas hercehurcával, illetve a sajtó segítségével.
Fokozatosság
A jegyző elmondta, hogy maximálisan támogatja azt a törvényjavaslatot, amelyet a közigazgatási szabálysértések kapcsán éppen a napokban tárgyal az országgyűlés. Ahogy arról pénteken írtunk, a közlekedési közigazgatási szabályszegéseket a törvény a fokozatosság elvén öt szankcióval – figyelmeztetés, közigazgatási óvadék, közigazgatási bírság, tevékenység végzésétől történő eltiltás, elkobzás – sújtja majd. Az egyes szankciók – a fenti sorrend szerint – egymást követve alkalmazhatóak a szabályszegések elkövetése esetén.
A jegyző szerint nem szeretnék, ha Budakalászról a rendészek büntetései jutnának az emberek eszébe, és a jövőben mindenképpen a fokozatosság elvét kívánják alkalmazni - a közrend maximális védelme mellett. Mint megtudtuk, Budakalász szerencsére olyan helyzetben van, hogy a büntetésekből származó bevételekre nem igazán van szüksége.
És a jövőben remélhetőleg az ilyen kacifántos ügyekre sincs szüksége. Mindannyiunk érdekében.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.