szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A sebességtartó automatika már évtizedek óta velünk van, de kevesen ismerjük az eredetét.

Ma már szinte alig adnak el új autót a nélkül, hogy ne lenne benne legalább valamilyen egyszerű sebességtartó automatika, és egyre több olyan személyautó kerül forgalomba, melyek fejlett szenzoraik révén automatikus távolságtartásra is képesek bekapcsolt tempomat mellett. De honnan ered maga a tempomat?

Az első tempomathoz hasonló megoldást még az 1700-as években alkalmazták, még pedig a gőzmeghajtású eszközökben. Ezek persze még messze voltak a mi általunk ismert és használt tempomattól, melynek első szabadalmát 1945-ben védette le Ralph Teetor amerikai feltaláló, aki 1948-ban készült el első ilyen fejlesztésének prototípusával.

Teetor találmányát elsőként az 1958-as Chrysler Imperialba szerelték be Auto-pilot néven, a 60-as években pedig villámgyorsan elterjedt a Cadillac különböző típusaiban. A feltaláló eredetileg a Controlmatic, Touchomatic, Pressomatic és Speedostat elnevezések között vacillált, melyek közül a Speedostat lett a befutó, de végül az Egyesült Államokban a Cruise Control elnevezés került be a köztudatba.

Az 1890-ben született mérnök öt éves korában egy balesetben elvesztette szeme világát, és elmondása szerint azért fejlesztette ki a tempomatot, mert zavarta, hogy az őt fuvarozó sofőr képtelen volt vezetés közben egy adott sebességet tartani. Teetor 1982-ben 91 éves korában hunyt el.

Cruise-in

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!