Németországban minden tizedik autó elmúlt 20 éves

Nem csak az elektromos autók támogatásával kellene mindig törődni – véli egy német autóipari szakember.

  • MTI MTI
Németországban minden tizedik autó elmúlt 20 éves

A német újraegyesítés óta nem volt olyan magas a németországi személygépkocsi-flotta átlagéletkora, mint mostanság, ezért nagy gazdaságösztönző és környezetvédelmi lehetőség rejlik a modern, belső égésű motoros új autók értékesítésének az ösztönzésében a duisburgi egyetem autópari kutatóintézete szerint.

 A forgalomban lévő autók átlagéletkora 9,6 év Németországban, ami nyugat-európai mércével mérve magasnak számít Ferdinand Dudenhöffer, a duisburgi egyetem autóipari tanszékének a professzora, az egyetem CAR-Institute kutatóintézetének a vezetője szerint. A németországi átlagnál is magasabb, 10,8 éves uniós átlag pedig a kelet-európai személygépkocsi-állomány magas átlagéletkorára vezethető vissza szerinte.

A német szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal, a Kraftfahrtbundesamt adatai alapján a Németországban forgalomban lévő autók közel egy negyede (23,4 százaléka) 15 évnél idősebb, ami 11 millió járművet jelent. Továbbá minden tizedik németországi autó több mint húszéves, és minden ötvenedik autónak a kora már meghaladja a harminc évet.

Nem éppen örömteli, ami a magyar autóparkkal történik

Rohamosan öregszik a magyarországi járműpark, pedig nem cél, hogy "youngtimer" ország legyünk.

A német kormány ezért nagy lehetőséget mulaszt el a gazdaság élénkítésére azzal, hogy az elektromos autók értékesítésének az ösztönzésére helyezi a hangsúlyt, mert ezzel tulajdonképpen figyelmen kívül hagyja az autópiac 90 százalékát – mutatott rá Dudenhöffer. Véleménye szerint a modern, belső égésű motoros autók értékesítésének az ösztönzésével fel lehetne lendíteni a bruttó hazai termék nagy részét adó a lakossági fogyasztási kiadásokat, emellett a személygépkocsi-állomány megújítása még környezetvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelentene.

Az áfa 3 százalékpontos csökkentése legfeljebb 2,5 százalékos árcsökkenést jelent saját személygépkocsi vásárlásakor, aminek meglehetősen mérsékelt ösztönző hatása van – mondta. Az autópiaci szakértő szerint ezért sokkal nagyobb haszna lenne a nagyértékű lakossági vásárlások esetén elengedni az áfát, ami ráadásul az autópiaci forgalom 35 százalékos visszaesése után az autógyártóknak is nagy segítséget jelentene.

A német újraegyesítés óta nem volt olyan magas a németországi személygépkocsi-flotta átlagéletkora, mint mostanság, ezért nagy gazdaságösztönző és környezetvédelmi lehetőség rejlik a modern, belsőégésű motoros új autók értékesítésének az ösztönzésében a duisburgi egyetem autópari kutatóintézete szerint.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.