szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Euro 7-es norma adja majd meg a belső égésű motorok utolsó generációjának meghatározó paramétereit.

Többszöri késések után, várhatóan szerdán bejelentik a jelentős változásokat hozó európai új károsanyag-kibocsátási normákat, ezzel eldőlhet a kérdés, milyen sors vár a belső égésű motorokra. Az Európai Bizottságnak a szabályozást eredetileg már 2021 végén közzé kellett volna tennie, majd májusra, és később októberre halasztották a kihirdetését – írja az Automotive News.

Az előzetes várakozások szerint az Euro 7-es szabályozás olyan mértékben szigorítja a károsanyag-kibocsátási határértékeket, hogy lényegében szinte lehetetlen lesz kizárólag hagyományos motorú autókkal teljesíteni. A bizottság szerdán ismerteti a számokat és jellemzőket, amelyekkel az új autóknak majd rendelkezniük kell a szabályozás életbelépése után.

A korlátozások már nemcsak a szén-dioxid-kibocsátásra helyezik a hangsúlyt, hanem az olyan káros gázokra is, mint nitrogén-dioxid, a szén-monoxid, vagy az el nem égett szénhidrogének és a részecskekibocsátás. Az új norma vonatkozik majd minden dízel- és benzinmotorra, és felváltja a 2014 óta érvényben lévő Euro 6-os szabványokat. (Előzetes hírek szerint a szabályozás a nitrogén-oxidok kibocsátását 0,01, vagy megengedőbb esetben 0,03 grammra viszi le kilométerenként a dízelmotorok esetében a jelenlegi 0,08-ról, míg a benzinmotorok esetében a jelenlegi 0,06 grammról.)

A bizottság tagjai szerint a hosszú átfutási időt az okozta, hogy olyan szabályokat kellett megalkotni, amelyek egyformán érvényesek minden típusú járműre: személygépkocsikra, motorkerékpárokra és haszongépjárművekre, ennek nyomán pedig sokféle elvárást kellett összehangolni.

Újabb szigorítás jöhet az autóknál, a fékporszennyezést is szabályoznák

A fékbetétek kopásából származó szálló részecskékre a hamarosan bemutatásra kerülő Euro 7-es normában először vonatkozna uniós rendelet.

Az viszont még korántsem eldöntött kérdés, hogy mikortól lesznek kötelezőek ezek a határértékek az autógyártók számára, de minden bizonnyal 2025 és 2026 közötti időszakról van szó, tehát a határidő nagyon közel van a gyártók szempontjából.

A mostani szabályozás nagymértékben dönthet majd arról, hogy az autógyártók egyáltalán milyen fejlesztéseket hajtsanak végre, ha 2035-től egyébként is csak nullaemissziójú autókat hozhatnak majd forgalomba. Mindez tovább gyorsíthatja az elektromos autók felé az átállást, mivel ilyen rövid életciklusra nem feltétlen éri meg fejleszteni. A gyártók azt mondják nincsenek meggyőződve az Euro 7 tényleges előnyeiről, és lényegében úgy várnak tőlük fejlesztéseket, hogy tíz év múlva a belső égésű motorok kora véget ér.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!