750 kilométeres ígéret: hóban autóztunk a kecskeméti Mercedes CLA villanyos utódjával
Az osztrák Alpokban testközelből ismerkedtünk meg a következő generációs CLA álcázást viselő titokzatos prototípusával. A jövőre debütáló, igen fontos Mercedes tisztán elektromos és hibrid benzines verziókban kerül piacra.
A Mercedes 2004-ben állt elő első négyajtós kupéjával, az akkori E-osztályra épülő látványos CLS-sel, amely három generáció után tavaly utód nélkül távozott a színről. A hasonló formatervet jelentősen kisebb mérettel és barátságosabb árcédulával kombináló, A-osztályra épülő CLA viszont 2013 óta mind a mai napig velünk van, és jövőre leplezik le a teljesen új harmadik generációját.
A Kecskeméten gyártott Mercedes CLA következő nekifutásának egyik véglegeshez közelítő prototípusával a havas osztrák Alpokban ismerkedtünk meg testközelből.
Ismerős forma
Álcázófóliás prototípusról lévén szó, a dizájn részleteivel kapcsolatban egyelőre csak a tavaly ősszel debütált és általunk alaposan körbejárt előfutárra, a Concept CLA-ra támaszkodhatunk. Persze ahogy az ilyenkor lenni szokott, a végleges változat vélhetően némileg földhöz ragadtabb formai megoldásokat vonultat majd fel.
Az álcázás ellenére is jól látszódik, hogy a négyajtós kupé sziluettje nem sokat változik a kifutó modellhez képest, amelynek a típus rajongói értelemszerűen örülhetnek.
A pontos méretek egyelőre ismeretlenek, mindenesetre a második generációs CLA 4,68 méter hosszú, 1,83 méter széles, 1,4 méter magas és 2,73 méteres tengelytávú.
A műszerfalat a digitális műszeregység kivételével teljesen letakarták a gyáriak, és ezt a kijelzőt sem engedték fotózni. Egyelőre csak annyi biztos, hogy az infotainment rendszer a legújabb MB.OS szoftvert futtatja, illetve az, hogy az átlagosnál jobb minőségű anyagokat felvonultató utastér az elődhöz hasonlóan passzentosnak ígérkezik.
Vadonatúj technika
Az A-osztály és a B-osztály élete hamarosan véget ér, és amikor az új CLA fejlesztésébe belefogtak a németek, akkor még úgy volt, hogy az új generáció már 100 százalékban elektromos lesz. A villanylufi azonban olyannyira ereszteni kezdett, hogy időközben úgy alakították az alapokat adó MMA platformot, hogy az hibrid benzines hajtásláncot is magába tudjon fogadni.
A CLA első körben villanyautóként válik elérhetővé, mégpedig a stuttgartiak első sorozatgyártású 800 V-os modelljeként. Az általunk már kipróbált, egyetlen példányban létező futurisztikus Vision EQXX-ből több technikai megoldást is átvettek, és bár annak 1300 kilométeres lenyűgöző hatótávolságát még nem sikerült megugrani, a 750 kilométer felettinek ígért WLTP-hatótáv így is megsüvegelendő.
Hátul egy saját fejlesztésű, igen hatékony működésű állandó mágneses szinkronmotor rejtőzik, amelynek 272 lóerős teljesítménye a jobb gyorsulás és a szerényebb fogyasztás érdekében kétfokozatú automata váltón keresztül érkezik meg a hátsó kerekekre. Hasonló megoldást egyes plugin hibrid Mercedesek villanymotorja esetében, illetve a Porsche Taycanban találhatunk.
Az első fokozat 11:1-es, a második 5:1-es áttétellel rendelkezik, és az automatika az aktuális használati körülményeknek megfelelően kapcsolgat közöttük.
Az összkerék-hajtású kivitel első kerekeit egy 109 lóerős kisebb villanymotor hajtja. Ez az egység alaphelyzetben inaktív, és padlógázra egyfajta boost funkciót lát el, illetve a fogyasztás csökkentése érdekében szempillantás alatt lekapcsolható a kerekekről.
A gyorsulási adatok egyelőre ismeretlenek, mindenesetre az új CLA masszívan havas körülmények mellett, normál téligumin gurulva is meggyőzően rugalmasnak tűnik. A végsebesség sok villanyautótól eltérően nem 150-180, hanem 210 km/h-ra van korlátozva.
A csomagtartó relatíve tágasnak ígérkezik, és ezúttal végre a Mercedes is megoldotta a kiegészítő első csomagtartó, a frunk kialakítását.
Delejforrás
A 85 kWh kapacitású nikkel-mangán-kobalt akkumulátor anódjain nemcsak grafit, hanem szilícium-oxid is található, miközben a kobalt mennyiségét jelentősen csökkentették a fejlesztők. Az elődeinél 30 százalékkal olcsóbban előállítható telep 20 százalékkal nagyobb, 680 Wh/l energiasűrűséggel bír.
A németországi Kamenzben összeszerelt 496 kilogrammos akkumulátor celláinak beszállítóját nem fedi fel a Mercedes. A négy nagyobb modulra osztott folyadékhűtéses telep nemcsak 750 kilométert meghaladó hatótávval kecsegtet, hanem azzal is, hogy 8 év, illetve 160 ezer kilométer után is 70 százalék feletti marad a kapacitása.
A CLA ezenkívül egy olcsóbb 58 kWh-s változatban is elérhető lesz. Ebben az egyelőre ismeretlen hatótávú verzióban 450 Wh/l energiasűrűségű, 484 kilogrammos lítium-vas-foszfát akkumulátor teljesít szolgálatot.
A hatótávra jó hatást gyakorol a minden esetben alapáras hőszivattyú, amely egyszerre három forrásból nyer hőenergiát: a hajtásláncból, az akkumulátorból és a környezetből. Újdonság a korábbiaknál kisebb és hatékonyabb szilícium-karbid inverter, ebből a motorok számának megfelelően egy, illetve kettő található a fedélzeten.
A kormány mögötti füllel szabályozható a maximum 200 kW-ra képes, akár ABS-es és jeges körülmények mellett is üzemképes rekuperáció. Alaphelyzetben intelligensen működik az energia-visszanyerés, amely teljesen kikapcsolható, illetve maximum 1 m/s2, valamint 3 m/s2 lassulást eredményező üzemmódra kapcsolható.
A masszív cloud támogatást élvező fedélzeti számítógép a domborzati viszonyok, a külső hőmérséklet, a hűtés/fűtés és a forgalom ismeretében szuperpontos hatótávbecslést biztosít, és percre pontos infókkal szolgál a közelben lévő töltők szabad kapacitásával és áraival, fizetési lehetőségeivel kapcsolatban.
Amennyiben minden kötél szakad, és már alig van töltés az aksiban, a digitális műszeregységen megjelenik az a sebességérték, amit betartva a legjobban kitolható a hatótáv.
AC-fronton maximum 11-22 kW-os töltési teljesítmény vehető fel, ha pedig 320 kW-os DC-töltőt sodor felénk az élet, akkor ideális esetben 10 perc alatt akár 300 kilométernyi hatótáv is nyerhető.
Érdekesség, hogy az elektromos CLA-val 24 óra alatt 3717 kilométert tettek meg a híres Nardò tesztpályán. Az egyetlen nap alatt negyven rövidke, tízperces töltést bonyolítottak le, az átlagsebesség pedig végül 155 km/h-ra jött ki.
Jöhet a benzin is!
Míg a jelenlegi CLA plugin hibrid benzines és dízel hajtásokkal is elérhető, addig az utódja csak lágyhibrid benzines belsőégésű kivitelekben lesz kapható. Legalábbis első körben mindenképp, a későbbieket illetően pedig akár izgalmasabb AMG változatok érkezése sincs kizárva.
A 48 V-os lágyhibrid hajtáslánc szíve egy 1,5 literes, 4 hengeres turbós benzinmotor. A Miller-ciklusú, 12:1 sűrítésű arányú, rendkívül hatékony működésű M252-es erőforrás 136, 163, illetve 190 lóerős változatokban debütál.
A váltóba integrált 27 lóerős villanymotor és inverter egészen 100 km/h-s tempóig lehetővé teszi a lekapcsolt benzinmotor melletti suhanást, és a 48 V-os légkondi ilyenkor és álló helyzetben is képes üzemelni.
A nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó az összes fokozatban alkalmas a maximum 25 kW-os rekuperációra. A kompakt és könnyű lítium-ion akkumulátor 1,3 kWh kapacitású.
A menetteljesítményeket és a fogyasztást egyelőre sűrű homály fedi, az viszont már tudható, hogy az alapesetben elsőkerék-hajtású hibrid CLA összkerekes 4Matic változatban is kapható lesz.
Konklúzió
A vadonatúj CLA kiemelten fontos modell a Mercedes számára, sikerén igen sok múlhat.
Az első személyes találkozó annak ellenére meggyőző volt, hogy az álcázott prototípussal egyelőre még csak a jéghegy csúcsát tudtuk megkapirgálni – lényegében szó szerint.
Az ígéretek nem szerények, és egyelőre csak bízni tudunk abban, hogy a stuttgartiak tartani tudják a szavukat. Egyelőre még sok a kérdőjel, az viszont mindenképpen jó húzásnak tűnik, hogy a szupermodern MMA platform első fecskéje az eredeti tervekkel ellentétben nemcsak tisztán elektromos, hanem hibrid verziókban is kapható lesz.
Az izgalmas formatervű CLA persze sokak számára nem túl tágas, viszont jó hír, hogy hamarosan jön majd a némileg praktikusabb Shooting Brake sportkombi is, valamint két új szabadidő-autó is be van tervezve MMA fronton.
Az árakat egyelőre sűrű homály fedi. A kifutó széria 136+16 lóerős lágyhibrid 180-as alapmodelljét 14,9 millió forintos áron jegyzik, a szupersportos AMG 45 S 421 lóerejét pedig 30,1 millió forintos áron mérik.
A teljes pompájában várhatóan kora tavasszal bemutatkozó vadonatúj CLA gyártási helyszínével kapcsolatban egyelőre szintén nincs hivatalos információ. Az újdonság állítólag nem Kecskeméten készül majd, de persze a csillagosok bővítés alatt álló magyar gyára sem marad új modell nélkül.