Kicsit sok már a jóból a 35 fokos budapesti kánikula és/vagy egyszerűen csak egy jót autóznánk az osztrák Alpokban?
Ilyenkor a legtöbbünk agyán az ausztriai panorámautak csimborasszója, a Großglockner Hochalpenstraße vagy például az általunk nemrégiben télen felkeresett Timmelsjoch-hágó jut eszünkbe, melyek tényleg káprázatos élményekkel kecsegtetnek, de egyrészt 8-10 órányi utazásra találhatók, másrészt a nyári főszezonban zsúfoltabbak mint Bécs belvárosa adventkor.
Szerencsére bőven akad olyan alternatíva, ami sokkal közelebb található és szinte forgalommentes mivolta miatt a legjobb barátja az önfeledt örömautózásnak.
Három nap alatt 1200 kilométert tekertünk bele egy Mazda MX-5-be a szomszédban, jövünk a fotókkal gazdagon illusztrált élménybeszámolóval.

A célszerszám
Ha értelmetlen számháború helyett egyszerűen csak örömautózni szeretnénk, akkor lehetőség szerint érdemes valamilyen kicsi, könnyű és őszinte technikát felvonultató járgányban gondolkozni, valami olyasmiben, mint amilyen a Mazda MX-5.
Az immár negyedik generációjánál tartó japán roadster rövidebb 4 méternél, alig 1 tonnát nyom a mérlegen, kézi kapcsolású az igen patent váltója, a hátsó kerekei hajtottak és egy laza kézmodulattal bármikor hátracsapható a vászonteteje, illetve szabadságra küldhető az elektronikus őrangyala.

A legfrissebb verzió új lámpákat, nagyobb kijelzőt és USB-C csatikat kapott, ami tulajdonképpen teljesen érdektelen. Az viszont sajnos nem elhanyagolható szempont, hogy egy ideje már csak a 132 lovas 1,5 literes motorral kapható a típus.
Szerencsére mi még egy 184 lóerős 2 literes példányt kaptunk tesztre, ami több szempontból is sokkal jobban passzol a hegyi szerpentinekhez, de rögtön az elején hangsúlyoznánk, hogy az alábbiakban bemutatandó vidéknek bármilyen autóval érdemes nekivágni.
Legfeljebb az intenzitás lesz picit vagy nagyon más.

Útra fel!
Budapestről az M1-es autópályán majd pedig az M85-ös úton vettük célkeresztbe Ausztriát, és utána Sopron és Bécsújhely mellett elautózva 3 óra alatt abszolváltuk a 280 kilométeres távolságot első úti célunkhoz.
A Hohe Wand egy 8 kilométer hosszú, 2,5 kilométer széles és 1132 méter magas karsztfennsík, mely a hegymászók, a siklóernyősök és az egyszerűen csak kirándulni, pihenni vágyók kedvelt helye.
A 120 méteres szakadék fölé biggyesztett panorámakilátóhoz egy nem túl hosszú, de élvezetesen kanyargós és igen meredek útszakasz tekereg fel, ahol az egyik legjobb barátunk a kettes sebességi fokozat, vagy éppen az e-bike, ha éppen azt dobja a gép.



Miután a hegyi kávézó barátságos tulajától begyűjtöttünk egy remek osztrák Après-ski Spotify playlistet, némi pokrócon történő ejtőzést követően máris útra keltünk Puchberg am Schneeberg irányába.
A 26-os úton 18 kilométert autóztunk a tolómétert egészen 2076 méterig kimaxoló Schneeberg hegység észak-keleti részéhez, ahol többek közt egy kiváló oldtimer múzeum is található, ami viszont csak előzetes bejelentkezéssel látogatható.


A környékbeli izgalmasan tekergő vékonyka utak szombat délután szinte üresek voltak, és Prigglitz mellett csak azért ejtettünk meg egy rövid pihenőt, hogy megtekintsük a hatalmas Gasteli birtok nemzetközi művészek által készített egyedi műtárgyait.
Melyek a mezőn szétszórva pihennek és teljesen ingyen elemezhetők ki.


A Rax hegység lábánál található Recihenau an der Rax kastélyai és villái révén csábítja a turistákat, akik bátran megtölthetik kulacsaikat a jéghideg forrásvízzel.
Ugyanezt isszák egyébként a bécsiek, ugyanis az osztrák főváros víznyerőhelyei ezen a környéken találhatók.

A 60 kilométer hosszú és 12 kilométeres szakaszon evezhető Schwarzau folyó mellett élvezetesen autózhatunk északi irányba a pompás 27-es úton, majd pedig a 21-esen irány Mariazell. Ide napnyugtakor érkeztünk és a kegytemplom helyett ezúttal a közeli Erlaufseet tekintettük meg.
A kristálytiszta vízű tó partján pompás gyepes szabadstrand található, ahol Leberkäse zsömlével és Almdudlerrel fojtottuk le az első napot.


18 fokos víz
Alsó-Ausztria legnagyobb természetes hegyi tava, a hatalmas erdős hegyek által körülvett Lunzer See, ahol a fizetős strand helyett érdemes kipróbálni a romantikusabb szabadstrandot.
Nem kell megijedni, itt is található ingyenes és tiszta mellékhelyiség, sőt, kompresszorral gyorsan és ugyancsak ingyen felfújhatjuk a SUP-unkat. A parkolás fizetős, de amolyan osztrákosan pedánsan megoldott.
Ottjártunkkor 18 fokos volt a teljesen átlátszó víz, ami ily módon fényévekkel jobban frissít, mint a 28 fokos Balaton. Elsőre lehet, hogy hidegnek tűnik, de mindenképpen érdemes egy próbát tenni – nemcsak testünk, lelkünk is felfrissül az alpesi mártózástól.


A 31-es úton nyugatra, majd pedig a 115-ösön dél felé tartva 1 óra alatt közelíthető meg a 60 kilométerre fekvő Sankt Gallen, ahol érdemes 15 perc alatt felcaplatni az idő kerekét egészen 1278-ig visszapörgető várba.
Utóbbi könnyen bevehető, sem sereg, sem kasszás néni nem áll utunkba, a jutalmunk pedig a 2 kilométeres hegycsúcsokat felvonultató körpanoráma.


A 117-es úton alig 20 perc alatt megközelíthető Admont, mely stájerországi város elsősorban dupla tornyos templomú ezer éves bencés apátságáról ismert – itt található a világ legnagyobb kolostori könyvtára.
A 117-esen majd pedig 114-esen már csak azért is érdemes tovább haladni dél felé, mert ezek az utak elképesztően kanyargósak és tempósak is egyben.

Hohentauernnél a Weberteich tótól fizetős út kanyarog fel közel 5 kilométer hosszan az 1725 méter magasan található Edelrautehüttéig – az út murvás és rázós, így nem a petrolhead élvezkedésről, hanem a természeti szépségek barátságosan lomha befogadásáról szól.
A csendesen kolompoló tehenek által körülvett hüttétől remek rálátás nyílik a 2448 méteres Großer Bösensteinre.
Az 1926-ban épített házikóban nemcsak enni-inni lehet, hanem meg is lehet szállni: fejenként 36 euró egy éjszaka, de a szobák kicsik és elég sötétek, illetve nem rendelkeznek saját vizesblokkal. A hegymászóknak viszont tökéletesen megfelelnek és természetesen reggeli kérhető a szállás mellé.


A harmadik nap
Admontból a 146-os majd pedig a 24-es úton folytattuk a kanyarvadászatot, ezúttal az egekig érő hegyek szorosabbra vett szorításában, hangosan a völgy irányába rontó folyóvíz kíséretében.
A 82 kilométer hosszú Salza folyó körülbelül 40 kilométeres szakasza alkalmas vadvízi evezésre – a víz még nyár közepén is olyan jéghideg, hogy fürdőzés helyett sokkal inkább raftingolással kompatibilis.
Az önfeledt autózás során érdemes néhány perces pihenőt tenni a Hochschwabblicknél, ahonnan remek rálátás nyílik a Hochschwab hegység 2277 méteres legmagasabb csúcsára.



Innen már csak 18 kilométer Mariazell, ahol hazafele menet az 1270 méter magas Bürgeralpe lábánál megtekintettük a gyönyörűen felújított és modernizált hatalmas bazilikát.
A hársfából faragott 47 centiméter Madonna-szobron kívül érdemes benézni a magyar oldalkápolnába, mely 1991-es esztergomi újratemetéséig Mindszenty József hercegprímás nyughelyéül szolgált.


Sebesség, költségek, egyebek
Az MX-5-tel sok minden élmény, csak a monoton autópályázás nem, ahol már-már elviselhetetlenül zajos a kis japán (csukott tetővel is), így többek közt ez is egy indok arra, hogy inkább alsóbb rendű, de vezetési élmény fronton sokkal magasabb rendű utakon csapassunk vele.
A sógoréknál autópályán ugyanúgy 130 a sebességhatár, mint nálunk, lakott területen kívül viszont 90 helyett kereken 100 km/h. Az általunk felkeresett vidékeken abszolút nincs túlszabályozva a közlekedés, városon kívül ténylegesen csak az indokolt helyeken találhatók 70-es táblák.

Az élményautózásba semmi sem rondít bele, általában remek tempóval lehet haladni, amiben a helyi autósok is abszolút partnerek. A gyorshajtás egyáltalán nem jellemző, mert drága és akár autóelkobzással járó mulatság, ráadásul sok helyen nehezen fedezhetők fel a traffipaxok, illetve kézi sebességmérésbe is bele lehet futni.
A digitálisan megvásárolható autópálya matrica 1 napra 9,30, 10 napra 12,40 euróba kerül, a 95-ös üzemanyagért benzinkúttól függően literenként 1,45-1,65 eurót (580-660 forint) kell fizetni.

Az MX-5-nek volt pofája kereken 7 literes átlagfogyasztást produkálni az 1200 kilométeres túra során, pedig bőven kapta az ívet. Hiába no, ennyit tesz, ha egy autó észszerűen motorizált, kicsi, könnyű és még lapos is.
A benzintank mindössze 45 literes, de a hatótáv még így is bőven 600 kilométer körül alakul.

Szállást esténként az utolsó pillanatban foglaltunk Booking applikációval – pár perc alatt sikerült találni olyan hotelszobákat, melyek 2 főre reggelivel együtt 100-120 euróba kerültek. Persze nem ötcsillagosak, de mind takaros, tiszta helyek voltak.
Az éttermi árak magasabbnak tűntek az itthoniaknál. Titkos tippünk a Billákban friss melegen kapható Leberkäse szendvics, ami egy zsömle, benne normál, sajtos vagy fűszeres húskenyérrel, kívánság szerint ketchuppal, majonézzel vagy mustárral – néhány euróért.
Bármely parkolóautomatánál és még erdőszéli sorompónál is tudtunk bankkártyával fizetni, de például az egyik kisváros főterén a neves cukrászdában csak készpénzt fogadtak el, így nem árt, ha van nálunk némi euró. A térerővel nem igazán volt gond, néhány kivételtől eltekintve a hegyekben is tudtunk telefonálni és akár 5G mobilnetezni.

Konklúzió
Alsó-Ausztria és Stájerország hegyvidékei abszolút nem keltenek csalódást, alig pár óra alatt elérhetők itthonról és odaérkezvén mind a vezetési élményt, mind a természeti/kulturális feltöltődést, mind pedig kirándulási/sportolási lehetőségeket keresőket maximálisan kiszolgálják.
Szerencsések voltunk, hogy egy Mazda MX-5 volánja mögött nyílt alkalmunk megismerkedni a helyi szerpentinekkel, de bizton állítjuk, hogy ennél polgáribb kocsikkal, akár egy úgymond unalmas családi kombival is megéri felkeresni a régió kanyargós útjait.
A kis japán roadster nem titkoltan levett minket a lábunkról, pörgös-morgós motorjával, elképesztően jó manuális váltójával, pontos kormányzásával, barátságos futóművével és a gázadással történő kanyarodási opciójával.

Negatívum, hogy autópályán nem kicsi a zaj, illetve, hogy bár a 130 literes csomagtartóban néhány napra bőven elfér 2 személy ügyesen pakolt cókmókja, az utastér nagyon nem praktikus, még a kisebb tárgyak is nehézkesen helyezhetők el.
És talán a fő negatívum, hogy a károsanyag-kibocsátási normák Európában megölték a 2 literes “big block”-ot, mert hát ugyebár nem a hegyomlásnyi polgárpukkasztó divatterepjárók, hanem az ilyen, tiporva 7 literes fogyasztású kisautók ártanak igazán a környezetnek.
Magyarországon jelenleg 13,3 millió forinton nyit a már csak 1,5 literes erőforrással szerelt MX-5, melynek legjobban felszerelt Homura kivitele 16 millió forintot kóstál. Nem kevés pénz, cserébe viszont egy olyan 18+ kategóriás játékautót kapunk, ami garantáltan minden sofőr és utas arcára mosolyt csal.




