A benzin olcsóbb, a dízel viszont drágább Magyarországon, mint a régiós átlagár
Megjelent a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb tájékoztatója.
Megjelent a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb tájékoztatója.
17 forinttal lett olcsóbb a napokban az üzemanyag Magyarországon. A benzin ára ezzel már a régiós átlag alatt van.
A kormány a jogállami normákat figyelmen kívül hagyva, a piaci folyamatokat felrúgva árcsökkentést akar kicsikarni a benzinkutaktól. Ha pedig nem állnak kötélnek, új árstop jöhet – akkor is, ha az előzőnek katasztrofális hatásai voltak.
A régión belül még mindig az élmezőnyben van Magyarország.
Meglepetés nincs, a körkép szerint is jóval a környező országok átalgárai felett van a benzin és dízel magyarországi ára.
A hivatal monitorozni fogja, mennyibe kerülnek más régiós országokban az üzemanyagok.
Megint régiós éllovas a magyarországi benzin- és dízelár, a nemzetgazdasági miniszter így újra egyeztetni hívta a Molt és a Magyar Ásványolaj Szövetséget. De mit tehetnek valójában az árak lenyomásáért? És miért drágul az üzemanyag?
Érdekes lesz a következő forduló a tárgyalásban.
A nemzetgazdasági miniszter úgy látja, „van egy elcsúszás” az árak mérsékléséről szóló korábbi megállapodásukban.
650 forinthoz közelít a 95-ös benzin átlagára, ami így 100 forinttal drágább, mint tavaly év végén volt, és mára majdnem annyiba kerül, mint a gázolaj. Ásványolaj Szövetség ezt főleg az adóemeléssekkel magyarázza, és további drágulásra számítanak.
A prémium dízel fogyasztása 175,2 millió liter volt tavaly, ami 1,8 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Teljesen átszabta egy kormányrendelet a benzinkutakra kirótt extraprofitadót: a legnagyobb bevételű társaságok terhe 2024-től másfél százalékkal csökken, a kisebbeké viszont hússzorosára nő. Csak a legkisebb, családi töltőállomások maradnak sarc nélkül, de ha a nemzetközi helyzet berobbantja az árakat, ők is az adóztatott sávba csúszhatnak. A Mol, OMV, Shell és társaik a könnyítéssel megengedhetik maguknak, hogy a jövedéki adó megugrása ellenére is kisebb mértékben emeljék az árakat január elsején. Nagy segítség ez a magyar családoknak, leszámítva azokat, akik nagyon megszívják.
A miniszter örömmel nyugtázta, hogy az utóbbi időszakban csökkentek a hazai üzemanyagárak, és nálunk olcsóbb tankolni, mint Horvátországban, Ausztriában és Szerbiában.
A gazdaságfejlesztési miniszter rendszeres árjelentésekre kötelezte a hazai üzemanyag-ágazat szereplőit, akiknek a jövőben arról is vallaniuk kell a kormánynak, milyen lépéseket tesznek az árak mihamarabbi csökkentéséért. Egyelőre nem világos, hogy ezek az új feladatok mennyiben segíthetnek az árak megzabolázásában, cserébe komoly fejtörést okozhat társaságoknak úgy jelenteni, hogy ne sérüljön a versenyjog.
A bankok után a benzinkutas vállalatokat is a szőnyeg szélére állította a miniszter, tőlük az árak „moderálását” kérte, és havi beszámolókat akar.
Orbán Viktor a parlamentben beszélt arról, hogy kordában kell tartani az üzemanyagárak alakulását.
Nem magasabbak az üzemanyagárak a régió átlagánál, az iparág pedig nem is tett erre vonatkozó biankó ígéretet a kormánynak – mondta a Népszavának Ratatics Péter, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke.
A nemzetgazdasági miniszter azt szeretné, hogy olcsóbban árulják a benzinkutakon, az ágazat szereplői pedig azt, hogy a régiós átlagot ne úgy számolják, ahogy eddig.
Ennek segítségével majd akár régiós szinten is össze lehet hasonlítani az üzemanyagárakat.
A mostani drágulás oka a kőolaj világpiaci árának emelkedése mellett a forint gyengülése.