Blikk: államtitok marad, miért csődölt be a Malév
Már egy éve vizsgálódnak a Malévval kapcsolatban a hatóságok, de a nyomozás több részletét államtitokká minősítették - tudta meg a Blikk.
Már egy éve vizsgálódnak a Malévval kapcsolatban a hatóságok, de a nyomozás több részletét államtitokká minősítették - tudta meg a Blikk.
Egy légitársaság nem tesz regionális központtá egy várost, de nélküle maga az ambíció is komolytalan. A Malévval együtt oda a Budapest és Magyarország vezető szerepéről szőtt álmunk - egyszerű logisztikai okokból - írja a Véleményvezér blog.
Bár már január eleje óta tudták, hogy nagy baj van, a Malév dolgozóit mégis meglepte a múlt pénteki összeomlás. Információnk szerint a légitársaság vezetése az utolsó pillanatban a Magyar Turizmus Zrt. segítségét is kérte, hiába.
A Ryanair figyelmeztette az utasokat, hogy ha nem sikerül megegyezni a budapesti reptérrel, akkor kénytelen lesz elhalasztani a bázisnyitást és a magyarországi munkaerőfelvételt is - írja az Ecoline.
Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a hvg.hu-n vezetett blogjában a Malév csődjéhez vezető eseményekről írt sorozatának második, a minisztersége alatti időkről szóló részét jelentette meg.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jelentést készít a Malévval kapcsolatban, és az két héten belül a kormány elé kerül - közölte Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Szerinte a piac élénk, így a reptéri forgalom a Malév leállása után akár bővülhet is. A Budapest Airport szerint viszont nem valószínű, hogy sikerül teljesíteni az idei évre kitűzött utasforgalmi célt, részben azért, mert "elvesztek" a Malév Budapesten átszálló utasai.
Több légitársaság is érdeklődik a Malév-pilóták iránt, ezért kedden állásbörzét is tartanak, a szakszervezet szerint is fontos, hogy minél hamarabb munkába állhassanak a pilóták, mert repülés nélkül gyorsan elveszíthetik engedélyeiket.
A repülés közkinccsé válásával számos nagynevű cég ment tönkre, még olyan legendák is bezártak, mint a Pan Am. A Malév minderről nem vett tudomást. A fapadosok megjelenésével is csak felemás módon foglalkoztak. Pár éve a Malév jegyáraiban megpróbált versenyezni, viszont költségstruktúráját érintetlenül hagyta, és továbbra is a politikailag fontos célpontok kiszolgálását tartotta elsődleges szolgáltatási alapelvnek. Ebből egyenesen következett a veszteség.
A Malév teljes leállása a magyar gazdaság fizetési mérlegében azonnali romlást okoz - közölte a Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet Zrt. hétfőn gyorselemzésében.
Nincs kapacitása a magyar államnak egy új nemzeti légitársaság létrehozására - írja közleményében Peter Attard Montalto, a Nomura elemzője. Ha mégis így döntene a kormány, azt a költségvetés, de főleg az emberek pénztárcája bánhatja.
A ferihegyi repülőtér privatizációs szerződése alapján hatalmas kiadása keletkezne az államnak, ha a Malév bedőlése miatt a Budapest Airport is csődbe menne. Ma még azonban egyáltalán nem biztos, hogy az esetleges több száz milliárdos kártérítés minden feltétele teljesül. Azt se tudni, egyáltalán az állam húzná-e a rövidebbet, ha perre menne a Budapest Airporttal.
A Malév leállásáról közölt összeállítást hétfői számában két német üzleti lap, a Financial Times Deutschland és a Handelsblatt, valamint kommentárt jelentetett meg erről a pozsonyi Új szó, míg az osztrák Wirtschaftsblatt a forint árfolyamáról és az IMF-fel való tárgyalásokról írt.
A Főpolgármesteri Hivatal szerint a Malév privatizált cég volt, a BKV azonban száz százalékban önkormányzati tulajdonban van - így reagált a hivatal délelőtt Rogán Antal hétfői reggeli tévényilatkozatára. A parlament és a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke a Mokkában azt mondta: idén a BKV esetében is felmerülhet a tiltott állami támogatás problémája, csakúgy, mint a Malév esetében.
A budapesti járatokat is üzemeltető AeroSvit ukrán légitársaság készen áll arra, hogy saját gépeivel szállítsa azokat az utasokat, akik korábban nála vásároltak jegyet a csődbe ment Malév járataira – írta hétfői számában a Kommerszant-Ukraina című ukrán üzleti napilap.
A Malév leállásával átrendeződik a piac és ebben a helyzetben kell megtalálni azt a rést, ahol életképesen elindítható egy új légitársaság, akár egy nagy légi fuvarozó regionális központjaként - mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az ATV Start című reggeli műsorában hétfőn.
A parlament és a főváros gazdasági bizottságának fideszes elnöke szerint idén a BKV esetében is felmerülhet a tiltott állami támogatás problémája, csakúgy, mint a közelmúltban a Malév esetében. Rogán Antal hétfőn a TV2 Mokka című műsorában azt mondta: májusig rendezni kell a BKV helyzetét.
Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a hvg.hu-n vezetett blogjában vág bele a Malév-csődjéhez vezető események elemzésébe. Három részre - a minisztersége előtti, az alatti és az azt követő időszakra - darabolja mondanivalóját, az első rész már olvasható.
A Pest Megyei Fogyasztóvédelmi Közhasznú Egyesület szakmai igazgatója szerint a Malév repülőgépeinek leállása járattörlés, és nem előre nem látható (vis maior) eset, ezért a repülőjeggyel rendelkezőknek kártérítés jár, és nemcsak a repülőjegyért, hanem, ha bizonyítani tudják az okozati összefüggést, akkor más károkért is.
Vége a Malévnak, a megüresedett helyre rárepülnek a konkurensek, az utasok nagy része pedig fut a pénze után. A borús héten a forint legalább erősödni tudott, és emelkedett a hazai tőzsde is. Képviselőink bevallották vagyonukat, Lázár pedig folytatta háborúját az Erste ellen. A héten megkaptuk az első fizetésünket, amit az idei szabályok szerint számoltak el: akinek átlag alatti a bére, annak bérkompenzáció nélkül csökken a nettója. A hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Lengyel lapok cikkeztek Magyarországról, Orbán Viktorról és a Malév csődjéről a hétvégén.