Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","shortLead":"Rickard Andersson büntetlen előéletű volt és legálisan tartott lőfegyvert.","id":"20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"3c2ce9c8-c83b-47c7-9b10-9cb87290d931","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orebroi-lovoldozes-elkoveto-rickard-andersson","timestamp":"2025. február. 05. 18:35","title":"A svéd sajtó megnevezte az örebrói lövöldözés elkövetőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868","c_author":"HVG","category":"360","description":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","shortLead":"A regényben a kisember, négy pomerániai nő szemszögéből tárul fel a XX. század. ","id":"20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3db9bbfa-488c-47e1-bb3a-ba379ad6d868.jpg","index":0,"item":"c88d2502-58fa-44a9-8e54-93cff683aa26","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-Martyna-Bunda-konyv-Ridegseg","timestamp":"2025. február. 06. 16:00","title":"Történelmi traumák feldolgozásáról szól Martyna Bunda lengyel írónő most magyarul is megjelent regénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","shortLead":"Nem sikerült neki, de legalább lett egy jó sztori belőle Jimmy Fallon műsorában. ","id":"20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ba31cc-169f-47ed-b72e-c9dc0db7873e.jpg","index":0,"item":"6a3f22b9-baff-4c5b-9305-8ff74a481bf8","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Adrien-Brody-orra-muorr-sminkes-baki-A-brutalista-forgatas","timestamp":"2025. február. 06. 12:36","title":"Műorrnak hitte egy sminkes Adrien Brody orrát, és mindenáron megpróbálta leszedni az arcáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","shortLead":"A csatornát felügyelő hatóság cáfolta az amerikai külügy állítását, szerintük nem változtak a díjtételek.","id":"20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"3ebffcab-cf74-47a1-b738-f2e736aa2b5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Nem-hasznalhatjak-ingyen-az-amerikai-hajok-a-Panama-csatornat","timestamp":"2025. február. 06. 08:06","title":"Mégsem használhatják ingyen az amerikai hajók a Panama-csatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”, melyet a diktátor hermetikusan elzárt a világtól a pandémia idején. Tavaly már megnyitották a határokat, de turistákat eddig nem fogadtak.","shortLead":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”...","id":"20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba.jpg","index":0,"item":"6e754cf6-7af8-426b-8f1f-44277a3ad965","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","timestamp":"2025. február. 05. 10:43","title":"Újra látogathatják a külföldi turisták Észak-Koreát, a Kedves Vezető születésnapjára is el lehet menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15b4138d-df8f-4262-9d49-55643a93805e","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Korábban szinte lehetetlen volt megszólaltatni Simicska Lajost, a médiavezérről még fényképek is alig készültek, annyira elbújt a nyilvánosság elől. Február 6-án azonban borította az asztalt és a teljes független sajtónak megvillantotta, milyen változatos is a magyar nyelv.","shortLead":"Korábban szinte lehetetlen volt megszólaltatni Simicska Lajost, a médiavezérről még fényképek is alig készültek...","id":"20250206_G-nap-Simicska-Lajos-idorend-nosztalgia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15b4138d-df8f-4262-9d49-55643a93805e.jpg","index":0,"item":"f1e17d67-e8ce-4a72-8a88-319117b2191e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_G-nap-Simicska-Lajos-idorend-nosztalgia","timestamp":"2025. február. 06. 18:51","title":"Ön mire emlékszik a G-napból? Idézze fel velünk az eseményeket időrendben!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e68fb7d0-b646-46fc-a843-670c1d4460fc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cél az, hogy kivédjék az Európát sújtó vámok kivetését, amivel az amerikai elnök megválasztása óta fenyegetőzik.","shortLead":"A cél az, hogy kivédjék az Európát sújtó vámok kivetését, amivel az amerikai elnök megválasztása óta fenyegetőzik.","id":"20250206_Trump-lobbiceg-eu-szerzodes-dci-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e68fb7d0-b646-46fc-a843-670c1d4460fc.jpg","index":0,"item":"b19ddb4c-2c69-449e-88b8-7ee32bc4971d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_Trump-lobbiceg-eu-szerzodes-dci-group","timestamp":"2025. február. 06. 14:13","title":"Trumphoz kötődő lobbicéggel szerződött az Európai Unió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","shortLead":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","id":"20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e.jpg","index":0,"item":"3d16d4f5-d583-465e-b69d-0cffba62af91","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","timestamp":"2025. február. 06. 11:29","title":"Az amerikai törvények több kiskaput hagynak Trumpnak a vámok tetszés szerinti emelésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév-csőd az államkasszáig gyűrűzhet - több száz milliárd lehet a tét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A ferihegyi repülőtér privatizációs szerződése alapján hatalmas kiadása keletkezne az államnak, ha a Malév bedőlése miatt a Budapest Airport is csődbe menne. Ma még azonban egyáltalán nem biztos, hogy az esetleges több száz milliárdos kártérítés minden feltétele teljesül. Azt se tudni, egyáltalán az állam húzná-e a rövidebbet, ha perre menne a Budapest Airporttal.
A Malév hiányában az államnak körülbelül 1,5 milliárd euró, átszámítva „450 milliárd forint azonnali fizetési kötelezettsége keletkezne, ami a költségvetési hiánycél tartása szempontjából kritikus következményekkel járna” – írta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tavaly decemberben bemutatott, a légitársaság örökségét bemutató Fehér könyve.
Ez eddig a legmagasabb szintű visszaigazolása annak a már évekkel ezelőtt megjelent, de hivatalosan soha el nem ismert sajtóértesülésnek, hogy 2005 decemberében a Gyurcsány-kormány olyan szerződést kötött a Ferihegyi repülőtér privatizálásakor, amelynek alapján a Malév bedőlése esetére hatalmas fizetési kötelezettsége keletkezhet a magyar államnak.
Erre a Fehér könyv szerint azért kerülhet sor, mert a Malév volt a Budapest Airport Zrt. legjelentősebb partnere: forgalmának mintegy 40 százalékát biztosította és évente mintegy 15 milliárd forintot fizetett ki légiközlekedési bevételek, ingatlan- és kiskereskedelmi bérlet jogcímen. Az állam kártérítési kötelezettsége a kormányzati dokumentum alapján amiatt keletkezne, hogy a Malévtól származó bevételek elmaradása a Budapest Airport ellehetetlenülését eredményezheti.
A privatizőrök nem emlékeznek
A költségvetésre nézve veszélyes kitételt az akkori privatizőrök megkeresésünkre nem tudták megerősíteni. Veres János, aki a Gyurcsány-kormány pénzügyminisztere volt 2005 és 2009 áprilisa között, a hvg.hu kérdésére azt mondta, nem látta a privatizációs szerződést. Pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-t (ÁPV Rt.), amely névleg a szerződést lebonyolította, a tulajdonos nevében a Pénzügyminisztérium felügyelte.
Ferihegy: hoppon maradt Malév-utasok
http://vimeo.com/
A több mint 6 éves dokumentum részleteinek felidézésében az ÁPV Rt. akkori elnöke sem tudott segíteni. Mészáros Tamás csak halványan emlékezett a több száz oldalas szerződésre, a potenciálisan jelentős költségvetési kiadást jelentő kitételre pedig egyáltalán nem. 2010-ban viszont Mészáros Tamás a HVG állami kötelezettségvállalást feszegető kérdésére még azt mondta, sose hallott ilyenről, "nem volt a kiírásban, és nem volt a szerződésben sem”.
Az ÁPV Rt. egykori elnöke a hvg.hu kérdésére elmondta, hogy a szerződés megkötésekor nem érezte kockázatosnak, hogy a vonatkozó záradék miatt a Malév leállhat. A szerződés szerint a kockázat legfeljebb az lehetne, hogy drasztikusan csökken a repülőtér forgalma, mondta, de annak idején arra számítottak, hogy a Malév bedőlése esetén más légitársaságok lépnek a helyébe.
Megkérdeztük Kovács Árpádot, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) akkori és a Költségvetési Tanács jelenlegi elnökét is, ugyanis az ÁSZ, nem részletezve a szerződést, felhívta a figyelmet a reptérprivatizáció kockázataira az ÁPV Rt. 2005. évi működéséről szóló jelentésében. Kovács Árpád azonban nem akart beszélni a szerződésről, és a jelentés készítőihez irányított minket.
A repülőtérprivatizáció
A Budapest Airporton 2005 decemberében sikerült túladnia a Gyurcsány-kormánynak. Az ügylet a kétezres évek legnagyobb privatizációs bevételét hozta. A brit BAA International Holdings Ltd. összesen 464,5 milliárd forintot fizetett a BA 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részvénycsomagjáért, a 75 évre szóló vagyonkezelői jogért, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökért.
Ezt követően a brit tulajdonost 2006 júliusában bekebelezte a spanyol Grupo Ferrovial, amely 2007 júniusában a Budapest Airportot eladta a német Hochtief építőipari konszern vezette konzorciumnak, a reptér jelenlegi tulajdonosának. Tavaly júniusban végül az Orbán-kormány eladta a maradék 25 százalék+1 szavazatnyi állami részesedést is a BA tulajdonosainak 36,6 milliárd forintért.
A BA hiteleit kellene visszafizetni
A privatizációs szerződésben nincs közvetlen kártérítési kötelezettsége a magyar államnak a Malév csődje esetén – mondta el a hvg.hu-nak egy, a privatizációs szerződést jól ismerő, az ügy bizalmas jellege miatt neve elhallgatását kérő forrás. Tévesnek neveztezokat az értesüléseket, melyek szerint a Malév-csőd következtébben a magyar államnak vissza kellene fizetnie a repülőtér vételárát.
A dokumentum ugyanakkor elmondása szerint több olyan kitételt tartalmaz, amely állami kompenzációt von maga után. Ha például a repülőtér az állam hibájából csődbe menne, akkor az államnak ki kellene fizetnie a Budapest Airport úgynevezett senior hitelezőit, a reptér pedig visszakerülne köztulajdonba.
A senior hitelezők azok, akiknek csőd esetén nem kell sortartással élni, hogy behajtsák a pénzt, hanem közvetlenül fordulhatnak a kezeshez is. Ezek döntő részben azok a hitelek, amelyekből a BA jelenlegi tulajdonosai finanszírozták a vásárlást. A Budapest Airport Zrt. éves jelentése szerint 2010 végén a társaság hosszú lejáratú kötelezettségei 1,575 milliárd eurót tettek ki. Feltehetően erre az összegre utalt a kormányzat Fehér könyve.
A közel 500 milliárd forintra rúgó összeget azonban csökkenthetné, hogy a Budapest Airport nem végzett el minden fejlesztést, amit a privatizációs szerződésben határidőre vállalt – mondta a Malév működését jól ismerő, szintén neve elhallgatását kérő másik forrásunk. Valószínű azonban, hogy még így is elég magas lenne az összeg ahhoz, hogy megbillentse a költségvetést. Ha például idén kellene ezt kifizetni, a költségvetési hiány csaknem a duplájára ugrana, ami komoly zűrzavart okozhatna a piacon.
Mivel menjek tovább?
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a Malév bedőlésekor a Budapest Airport kilátásba helyezte, hogy megindítja a jogi eljárást az állammal szemben. A privatizációs szerződés szerint a felek vitás ügyeiket a Párizsi Kereskedelmi Kamara melletti választott bíróságon rendezhetik. Az eljárás angolul zajlana, de a magyar jog alapján – mondta a Malév működésére rálátó forrás.
Nem biztos, hogy az állam veszítene
Nem jósolható meg, hogy egy ilyen perben biztosan az állam húzná a rövidebbet. Forrásaink szerint ugyanis vizsgálnia kellene a bíróságnak, hogy az állam mindent megtett-e a Malév fenntartása érdekében. Tekintve, hogy az Európai Bíróság tiltott állami támogatás miatt a Malévet mintegy 100 milliárd forint visszafizetésére kötelezte, az állam talán túl sokat is tett a társaságért. Igaz, többen úgy vélik, a Malév támogatása lehetett volna szofisztikáltabb, és így elkerülhető lett volna a negatív ítélet.
Az állam számára akkor sincs minden veszve, ha mégis perre kell menni. Meg nem erősített forrásból úgy tudjuk, a kormány egyik terve az, hogy ha ki kell fizetni a BA-nak hitelező bankokat, akkor ő maga fogja megtámadni azt Brüsszelben, tiltott állami támogatás miatt. Ez az eljárás pedig akár 3-5 évig is elhúzódhat.
Már csak emiatt sem biztos, hogy a reptér tulajdonosai szívesen perre mennének, hiszen akkor elbúcsúzhat azoktól a befektetésektől, amelyeket eddig saját erőből valósított meg a reptéren.
Valóban ellehetetlenülhet a reptér?
Kérdés az is, hogy a BA a Malév csődje miatt valóban az ellehetetlenülés közelébe kerül-e. Az eddigi bejelentések alapján az valószínűsíthető, hogy a két célállomás közötti, úgynevezett "point to point" utak 65-70 százalékát a beugró légitársaságok gyorsan lefedik. Nagyobb probléma, hogy a Malév regionális elosztóközpontként használta a BA-t, és a reptér Malévtől származó bevételeinek legalább felét az átszálló forgalom tette ki. Azaz, hogy a Malév által kínált távoli úticélokról érkező utasokat a magyar nemzeti vagy egy másik légitársaság vitte tovább Európába (és természetesen ugyanez volt a helyzet a másik rányban is). Ezt a tranzitforgalmat pedig rendkívül nehéz pótolni.
A BA vezetője a Figyelőnek
"A repülőtér utasforgalmának mintegy 17 százaléka átszálló utas (mintegy 1,6 millió fő), ez nyilván azonnal eltűnne a Malévval együtt, ezek az utasok ezentúl például Bécsben vagy Prágában szállnának át. Ami természetesen nagyon negatívan érintené a cégünket, ugyanakkor a fontosabb utazási célpontokat biztosan átvennék más légitársaságok" - mondta Jost Lammers, a BA német vezérigazgatója a Figyelőnek.