#szövegértés

„Már addigra eldől, hogyan fogunk olvasni, amikor még egy betűt sem tanultunk az iskolában”
 

„Már addigra eldől, hogyan fogunk olvasni, amikor még egy betűt sem tanultunk az iskolában”

Minden tanár olvasástanár – véli Steklács János nyelvész, oktatáskutató, aki szerint nem lenne szabad abbahagyni az olvasás tanítását a negyedik osztályban, és az nem is csak a magyarórák feladata. Volna megoldás a magyar gyerekek egyre romló szövegértési képességeinek javítására, de egyelőre csak a fióknak készült el egy erről szóló javaslatcsomag, ami pedig „kevés pénzért az egész országot lényegesen jobbá tehetné”.




Nehéz a kompetenciamérésre fogni, ha egy gyerek a Toldi egy versszakából csak három szót ismer
 

Nehéz a kompetenciamérésre fogni, ha egy gyerek a Toldi egy versszakából csak három szót ismer

A 2022-es országos kompetenciafelmérés eredményei lesújtó képet festenek a magyar diákok szövegértési képességeiről. A pedagógusok szerint azonban ezt a tesztet nem szokták komolyan venni a diákok, mert nem kapnak rá osztályzatot, a digitális mérés pedig rásegíthetett arra, hogy a gyerekek gyorsan végigkattintsák a feladatokat. Ettől függetlenül általános tapasztalat az iskolákban, hogy a gyerekek nem értik, amit olvastatnak velük.




Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához
 

Már nemcsak az időnk, a képességünk is hiányzik a komplexebb szövegek befogadásához

Egyre többen figyelmeztetnek arra, hogy szép lassan teljesen elveszítjük az elmélyült olvasásra való képességünket. Sőt elképzelhető, hogy a digitális olvasás térnyerésével a leegyszerűsítő, felszínes értelmezések dominálják majd a világunkat. Mindez pedig azzal járhat, hogy elesünk az olvasás egyik legnagyobb előnyétől: az empátia fejlesztésének lehetőségétől. Ez a témát körüljáró kétrészes cikkünk második része.

Kránicz Dorottya Kránicz Dorottya

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni
 

Ha végleg elfelejtünk olvasni, egymást sem fogjuk már megérteni

A rengeteg képernyő előtt töltött idő sok szempontból átformálta olvasási szokásainkat, és ezzel az új, felületes befogadással pont az olvasás lényegét veszíthetjük el. A digitális világ arra tanít minket, hogy a történetekben való elmerülés helyett csak az információkat keressük a szövegekben, és ez még az empátiánkat is csökkentheti. Pedig az olvasás nemcsak hobbi, terápiás módszer is lehet. Ez a témát körüljáró kétrészes cikkünk első része.

Kránicz Dorottya Kránicz Dorottya









Ma mérik fel a diákok kompetenciáit
 

Ma mérik fel a diákok kompetenciáit

Az Oktatási Hivatal (OH) szerdán tartja a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgáló országos kompetenciamérést.

MTI MTI