Mindig van lejjebb: a most végzett nyolcadikosok szövegértése azon a szinten van, mint a 2008-as hatodikosoké
Már a 2022-es kompetenciamérés eredményei is minden várakozást alulmúltak, a nemrég publikált tavalyiak pedig még azokhoz képest is további romlást mutatnak.
Különös srófra jár Orbán Viktor agya. Miközben a világrendet értelmezi, úgynevezett békemisszióban jár a világ nagy fővárosaiban, s „nagystratégiát” alkot, az ország jóléte és jövője szempontjából igazán fontos területekkel nem törődik. A repülőtér vagy mobilszolgáltatók vásárlására száz- és százmilliárdokat hajlandó kiadni, de a főváros egyik emblematikus kórháza, a Szent János Kórház lerohad, a budaiaknak szánt új kórház építése lekerült a napirendről, a közoktatás pedig romokban hever.
Az oktatással pedig már csak azért is kezdeni kellene valamit, mert adatok bizonyítják, hogy válságban van. A tanárokat láthatóan be lehet törni, az önállóan gondolkodó és véleményüket vállalókat a kollégáik többségének asszisztálása mellett el lehet zavarni a pályáról – de ettől az oktatás színvonala nem fog emelkedni. Használhatatlan Nemzeti alaptantervvel, számtalan kívánnivalót maguk után hagyó tankönyvekkel, a tanári innovációt semmibe vevő oktatásirányítással nem lehet tudásalapú társadalmat építeni. És ezen az sem segít, hogy a BM az ősztől újabb, kötelező továbbképzésre küldi az összes tanárt.
Ideig-óráig lehet mondogatni, hogy csak az ellenzék kongatja a vészharangot, ám azt, hogy az oktatásban komoly gondok vannak, a 2023-as országos kompetenciamérés nemrég közzétett eredményei is bizonyítják. Az azt megelőző, 2022-es, erősen leromlott eredményeket a kormány és a szakemberek is próbálták még a Covid-járvány és az általa kikényszerített online oktatás utóhatásának betudni. Emellett sokszor felbukkant az a magyarázat is, hogy a diákok nem veszik komolyan a kompetenciamérést, ezért gyengébbek az eredmények. Ez természetesen minden iskolában előfordulhat, ám az átlagot kevésbé befolyásolja, ha a kompetenciafelmérésen részt vevő több mint kétszázezer diákból néhány ezren félvállról vették a kitöltést. Az oktatáskutatók a 2022-es kudarc után azt várták, hogy a 2023-as mérésben helyrezökken a világ rendje, s a tanulók igazi tudását lehet majd lemérni.
Ám ha az a magyar tanulók valódi tudása, amit a friss eredmények tükröznek, akkor komoly baj van a magyar közoktatással. A diákok teljesítménye ugyanis a 2022-eshez mérve is jelentősen romlott.