Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni
A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.
A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.
A köznevelési államtitkár higgadtságra és kivárásra biztat az elvett mobilok kérdésében. Azt mondta, abban bíznak, hogy a készülékekkel semmi sem fog történni.
Egy szakértő szerint a kormány vészmegoldásai mindig tovább rontják a minőséget.
A legtöbben tanárt, tanítót keresnek.
Kiszivárgott hírek szerint az önkormányzati választások után újra napirenden lehet a kisiskolák bezárása, amelyről évtizedek óta elő-előkerülnek tervek, de gyorsan meg is fúrja ezeket a politika. Pedig tankerületi szinten átgondolva, a helyi sajátosságokat figyelembe véve akár még javíthatna is az oktatás minőségén.
Veszélyezteti a diákok középiskolai felvételijét és megalázó helyzetbe hoz sok tanítót a kormány legújabb módosítása, amivel lehetővé teszi, hogy a teljes általános iskolában bevethetők legyenek a főként alsósokra specializálódott pedagógusok. Több érintettel beszéltünk a várható helyzetről és arról, hogyan birkóznának meg azzal a helyzettel, ha beküldenék őket felsőbb évfolyamba tanítani. Akár úgy, hogy alapjaiban értenek a szakterülethez, akár úgy, hogy nem.
Diploma nélkül lehet valaki óvónő, a felső tagozatban alsós tanítói végzettséggel is lehet tanítani. A tanárhiány sajátos felszámolási kísérletével az oktatás is a felszámolás felé halad. Vélemény.
A PDSZ szerint egyértelmű, hogy a tanárhiányt próbálja meg így kezelni a kormány, de azt is elmondták, hogy miért rossz szakmai szempontból a változás.
Sok tanár hiányzik, így csökkenthetik a hiányt.
Alig van jelentkező a megüresedett tanári állásokra, aki pedig jelentkezik, annak gyakran vagy végzettsége nincsen, vagy egyéb okból alkalmatlan a tanításra. Iskolaigazgatókat kérdeztünk arról, hogyan zajlik a „tanárvadászat” a státusztörvény árnyékában. Riportalanyaink csak név nélkül vállalhatták, hogy beszéljenek a hvg360-nak.
A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendszerváltás óta nem voltak ennyien, akik felsőfokú végzettség nélkül taníthattak.
Nemcsak egy szigetszentmiklósi iskolában vihetnek fel hamis adatokat a KRÉTA rendszerébe a tanárhiány miatt, hanem az egész országban, üzemszerűen.
Az ott dolgozók szerint nincsenek szakszerűen vezetve a helyettesítések.
Pedig a világhírű magyar tudós is arra figyelmeztet, hogy senki nem fog a nyomdokaiba lépni, ha Magyarországon nincs, aki tanítsa a jövő generációt.
Egyelőre nem tudni, mikor nyithatnak újra, de most olyan nagy a tanárhiány, hogy képtelenség órát tartani. Szerdára ígért sajtótájékoztatót az egyház vezetése az ügyben.
A szervezet válaszában a jogszabályalkotókra mutogat.
A szakszervezet szerint a helyzet 2015 óta romlik folyamatosan.
A válaszadást azzal kenik el, hogy nem csak főállású pedagógusok tartanak órát, hanem például egyre több az óraadó.
Dermesztő hatása lehet a státusztörvénynek - erről beszélt a hvg360-nak Zeller Judit, a TASZ jogásza, akit arról kérdeztük, az új szabállyal hogyan változnak a tanárok jogai, más helyzetbe kerülnek-e a diákok, és hogy milyen jogok sérülnek pontosan a tanárhiány miatt. A státusztörvény végrehajtási rendelete egyébként elég nagy teret ad az iskoláknak: pedagógus végzettség nélkül is ki lehet állni a katedrára, és az sem kizárt, hogy a filozófiatanár tanítsa a történelmet.
Hirtelen és rendkívüli mértékben megnőtt a pedagógushiány 2016 után csaknem minden képzési és településtípusban, a fővárosban a leglátványosabban.