Nem csak tanárhiány van: hiányzik a rendszerből 14 ezer segítő is
Hiányukat elsősorban a tanulási nehézséggel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű gyerekek érzik meg.
Hiányukat elsősorban a tanulási nehézséggel küzdő, vagy sajátos nevelési igényű gyerekek érzik meg.
Németország iskoláiból lassan elfogynak a pedagógusok. Órák maradnak el, szakképzetlenek foglalkoznak a diákokkal és a foglalkoztatási statisztikákat is kozmetikázzák. A mélyrepülés megfékezésében külföldön diplomázott szakemberek segíthetnének, de a német bürokrácia a terv útjában áll. Egy Berlinben élő magyar tanárnő elmesélte, hogy milyen akadályokat kellett legyűrnie ahhoz, hogy elismerjék általános iskolai tanárként. A Deutsche Welle riportja.
A fizetés rendezése a nulladik feltétel ahhoz, hogy bármi történjen a közoktatásban, és mielőbb észre kell venni, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése közben a pedagógus nem arra való, amire használják – mondja Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora, az oktatási rendszert a 2010-es évek elején alapjaiban átszabó Hoffmann Rózsa államtitkár egykori helyettese.
Négy oldalon keresztül tették fel kérdéseiket a szegedi oktatási tiltakozásokat szervező tanárok a tankerületi központ igazgatójának. Aki sok mindenre nem válaszolt, de így is kiderült pár érdekes adat.
A kormány a legjobb gimnáziumok diákjainak eredményeire szokott mutogatni, amikor a közoktatás minőségét kérik rajta számon. Most épp ezek az intézmények tiltakoznak a leghangosabban, miközben a pintéri retorzió miatt az eddigi működésük került veszélybe.
Közéleti podcastunk legfrissebb adásában a HVG gimnáziumi rangsora apropóján arról beszélgettünk: milyen a középiskolai oktatás helyzete Magyarországon, mit is jelent valójában a tanárhiány, milyen hátrányból indulnak a klikes iskolák, és miért baj az országnak, hogy 16 ezer magyar egyetemista külföldön tanul.
A csatorna műsorvezetője Czuczor Gergely politikai tisztségeit elhallgatva, középiskolai tanárként mutatta be a vendéget. Ő nem panaszkodott alacsony fizetésére, viszont mellékállásban PR-tanácsadóként keres még havi 800 ezret, amint azt vagyonnyilatkozata is igazolja.
Lannert Judit oktatáskutató szerint nem visz előre az a számháború, hogy hány pedagógus hiányzik a rendszerből. Legalább ugyanilyen fontos kérdés az, hogy a rendszert jól alakították-e ki. A rövid válasz az, hogy nem, viszont nem mindenért Orbán Viktor a hibás. Lannert szerint a szülők jelentős része sem tudatos, a legfontosabb számukra az, hogy a gyerekük legyen valahol, amíg ők dolgoznak. Éppen ezért véli úgy a szakember, hogy nagyon sokáig lehet "fékezett habzással" működtetni az oktatást.
Van, ahol apukák tanítják az informatikát, van, ahol a helyettesítő tanár saját tanulmányai alapján próbál órát tartani, míg mást úgy küldenek be németet helyettesíteni, hogy egy mukkot sem beszél németül. Több diák úgy kezdi a tanévet, hogy nem tudja, ki lesz egyik vagy másik tanára – esetleg az osztályfőnöke. Történetek az ország minden részéből a tanárhiányról.
"Nagy a baj" - mondják a szakszervezetek és az iskolaigazgatók.
Az úgynevezett munkaalapú társadalom kormányzati víziójával összhangban az idén is kevesen kerülnek be a felsőoktatásba. Velünk marad a tanárhiány és a reáltudományok sem lettek vonzóbbak.
Egyre szorongatóbb a tanárhiány. A Duma Aktuálnak azonban van megoldási javaslata. Vezényeljenek fociszurkolókat az iskolákba, akik új elemekkel színesítenék az intézmények működését: iskolai betegségek megállapítása vénaszkenner segítségével, földrajzórán a budapesti fogdák elhelyezkedése lenne terítéken, testnevelésórán pedig jöhet a lépcsőzés sörrel. KAP-tól azt is megtudhatjuk, hogy néz majd ki egy szülői értekezlet ilyen környezetben.
Az ellenzéki párt szerint a pedagógusbéreket a minimálbérhez kell igazítani.
Veszprémbe járhatnak át a cukrásznak és szakácsnak tanuló balatonfüredi középiskolások, mert elfogynak a tanárok.
Fizikatanárnak 22-en, kémiatanárnak pedig mindössze 25-en jelentkeztek idén a felsőoktatásba. Ennek hatása lesz gyógyszer- és vegyipar jövőjére is, pedig ezek elvileg nemzetgazdaságilag kiemelt ágazatok.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete szerint ennek nem csak a járvány az oka, hanem az is, hogy alapvetően kevesen választják a pedagógusi szakmát.
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának adatai szerint 780 tanár esett ki a munkából, amiért nem oltatták be magukat.
A pedagógusokkal szembeni merev kormányzati hozzáállás azt mutatja, a kabinet nem hajlandó szembenézni az oktatás rendszerszintű problémáival.
A kieső tanárok feladatait a többi pedagógusnak kell majd ellátnia. Mintegy 10 ezren hiányozhatnak december közepétől az iskolákból.