szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szemben azzal, amit a társadalom gondol róluk, a számítógépes játékok kedvelői az átlagnál gyakrabban végeznek testmozgást – derül ki egy új felmérésből. A PC-k kevésbé, a szülői minta sokkal jobban hat a gyerekek sportolására.

„Tönkre fogod tenni magad, ha egész nap a gép előtt ülsz” – ilyen és ehhez hasonló negatív megjegyzésekkel napi szinten találkoznak azok a fiatalok, akik szívesen töltik szabadidejüket számítógépes játékokkal. A Chio Mozdulj Gamer Mozgalom és a JátékosLét Kutatóközpont nagyszabású, 8000 fő részvételével készült kutatása arra kereste a választ, hogy igaz-e a „kocka” sztereotípia, vagyis tényleg jellemző-e a magyar játékosokra a mozgásszegény életmód.

Az eredmények egyértelműen cáfolták a közhiedelmet: míg a 15 évesnél idősebb magyar lakosság alig több mint fele (56%) végez rendszeres testmozgást, addig a gamerek körében ez az arány kiugróan magas (82%). A legaktívabb sportemberek között is nagyobb arányban találunk játékosokat: heti 4 alkalomnál többször a lakosság 15%-a, a gamereknek viszont 29%-a sportol.

Arra a kérdésre, hogy mi motiválja a sportolásra, 58% válaszolta, hogy egészségesebb és fittebb szeretne lenni, 50% jobban szeretne kinézni, 43% pedig „csak” a mozgás öröméért csinálja.

Shutterstock

A legnépszerűbb mozgásformák a testépítés, a kerékpározás, a futás és a csoportos labdajátékok. Érdekes összefüggés, hogy akik csapatban szeretnek számítógépes játékkal játszani, azok nagyobb valószínűséggel fognak csapatban sportolni is.

A kutatás nem talált összefüggést a játékokkal és a sporttal töltött idő között – tehát azt, hogy valaki sportol-e, vagy sem, egyáltalán nem befolyásolja, hogy mennyit ül a számítógép előtt.

Az viszont nagyon is számít, hogy milyen példát lát otthon: kétszer annyit sportolnak azok, akiknek a családjában van rendszeres sportolásra példa, mint azok, akiknél nincs sportember a családban. Az előbbi csoport átlagosan havi 5-8 alkalommal mozog 60-90 percet, míg az utóbbi 3-4 alkalommal 30-60 percet.

„Életmódjukra vonatkozó negatív megjegyzést legtöbbször a szüleiktől kapnak a játékosok. Mindezt úgy, hogy sok esetben maga a szülő sem végez rendszeres testmozgást, pont az ellenkezőjét mutatva annak, mint amit vár. A játékosok nagy részére egyébként is jellemző a tudatosság – mivel többet ülnek a számítógép előtt, ezért tisztában vannak vele, hogy ennek negatív hatásait több testmozgással kell ellensúlyozniuk” – mondta Fromann Richárd, a JátékosLét Kutatóközpont vezetője, az ELTE Szociológia Doktori Iskola doktorjelöltje.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!