szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendező a New York Timesba írt hosszabb cikkben védi meg álláspontját, és még tovább fejtegeti, miért rosszak ezek a filmek.

Martin Scorsese nagyot robbantott októberben, mikor cseppet sem hízelgő kritikákkal illette a Marvel-filmeket: többek között például vidámparki szórakozáshoz hasonlította őket. “(A Marvel-filmek) nem filmművészeti alkotások, amelyek érzelmi, pszichológiai tapasztalatokat próbálnak közvetíteni egy másik ember felé” – mondta az Empire-nek.

A hamarosan érkező Az ír (The Irishman) rendezője később tovább részletezte a véleményét: “Nem szabad hagynunk, hogy (a Marvel-filmek) elárasszanak minket...”

Scorsese véleménye nagy felbolydulást generált, több filmes elmondta a véleményét pró és kontra, többek között Robert Dowley Jr., Samuel L. Jackson és Francis Ford Coppola is.

Hétfőn a New York Times lehozta Martin Scorsese saját véleménycikkét: “I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain.” (Azaz: Azt mondtam, a Marvel-filmek nem filmművészeti alkotások. Hadd magyarázzam meg.)

A cikkben Scorsese alaposabban is kifejti, mire gondolt. Azzal érvel, hogy bár kétségtelenül van nagyfokú technikai kifinomultság a Marvel filmes univerzuma és a szuperhősök testvérisége mögött, ezek a filmek nem nyújtják a rejtély és a felfedezés érzését olyan mértékben, ahogy azok a filmek, amelyekkel ő maga felnőtt.

Sok franchise-filmet figyelemre méltóan tehetséges és művészi érzékkel rendelkező emberek készítenek. Ez látható a vásznon. A tény, hogy ezek a filmek nem érdekelnek engem, személyes ízlés és vérmérséklet kérdése. Tudom, ha fiatalabb lennék, ha később váltam volna felnőtté, talán én is izgatott lennék ezektől a filmektől, és talán én is akartam volna forgatni egyet. De akkor nőttem fel, amikor, és kifejlesztettem egyfajta filmes érzékelést – hogy mik a filmek, és mik lehetnek –, és ez olyan messze esik a Marvel-univerzumtól, mint a Föld az alfa Centauritól.

Scorsese szerint a filmművészet az esztétikai, érzelmi és spirituális felfedezésről szól, továbbá a karakterekről, akik összetettek és gyakran ellentmondásosak. A rendező szerint viszont mindez hiányzik a Marvel-univerzum filmjeiből. “Nincs meglepetés, rejtélyesség vagy valódi érzelmi veszély. Semmi sem forog kockán. A filmek azért készülnek, hogy kielégítsenek egy sor specifikus igényt, és véges számú sablonok variációiként tervezik meg őket.

Ezután rátért arra is, hogy a Marvel-filmek tulajdonképpen vállalati termékek.

“Ez a modern filmes franchise-ok jellemzője: piaci kutatások és közönségtesztek alapján készülnek, ellenőrzik őket, aztán változtatnak rajtuk, újra ellenőrzik, újra megváltoztatják őket, mielőtt fogyasztásra késznek nyilvánítják.”

Máshogy fogalmazva ezek a filmek mindazok, amik Paul Thomas Anderson vagy Claire Denis vagy Spike Lee vagy Ari Aster vagy Kathryn Bigelow vagy Wes Anderson filmjei nem.

A teljes cikket itt olvashatja el.

(IndieWire)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!