Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarországon nem napi két percben megy a gyűlöletpropaganda, hanem 24 órában, és nem véletlenül.","shortLead":"Magyarországon nem napi két percben megy a gyűlöletpropaganda, hanem 24 órában, és nem véletlenül.","id":"20250508_Deutsche-Welle-Orban-a-Nagy-Testver-stilusaban-gyulolkodik-Ukrajna-ellen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e2bf2dc-719e-4164-91de-3e45b5fe9d8e.jpg","index":0,"item":"fb7d929b-71a1-4a0d-865a-0365eac43d21","keywords":null,"link":"/360/20250508_Deutsche-Welle-Orban-a-Nagy-Testver-stilusaban-gyulolkodik-Ukrajna-ellen","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Deutsche Welle: Orbán a Nagy Testvér stílusában gyűlölködik Ukrajna ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8113b3d1-a2ca-44af-b587-80e2a8d2bc71","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hatalmasat nőtt Balázs Attila cégének forgalma, és a profitra sem lehet panasz.","shortLead":"Hatalmasat nőtt Balázs Attila cégének forgalma, és a profitra sem lehet panasz.","id":"20250508_hvg-Bayer-Construct-Balazs-Attila-Zugloi-Varoskozpont-Viastein-EUB-RESZ-Kozep-europai-I-Magantokealap-Tiborcz-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8113b3d1-a2ca-44af-b587-80e2a8d2bc71.jpg","index":0,"item":"6a729b90-7974-45a1-9b59-0dcb0929c536","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Bayer-Construct-Balazs-Attila-Zugloi-Varoskozpont-Viastein-EUB-RESZ-Kozep-europai-I-Magantokealap-Tiborcz-Istvan","timestamp":"2025. május. 08. 12:15","title":"A nagy ugrás éve volt a tavalyi a NER egyik kedvenc ingatlanfejlesztőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter arról beszél: szakítanak a békementalitással és készülnek a háború felé vezető út nulladik fázisára. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ez az ügy „egy lepkefing”, nevetséges ezzel foglalkozni, mondta a kormányinfón. Úgy véli, az áram és a gáz ára két-két és félszeresére emelkedne, ha megvalósulnának az Európai Bizottság tervei, ezért Magyarország mindent meg fog tenni, hogy ezt megakadályozza, ehhez szövetségeseket keres az unióban. A miniszter szerint nálunk nem fordulhat elő, ami Romániában, így Magyar Péter is elindulhat a választáson. A drogériákban is bevezetik az árrésstopot.","shortLead":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint...","id":"20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64.jpg","index":0,"item":"5c611c48-a941-41ea-b6c8-5bdce5f5de44","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","timestamp":"2025. május. 08. 10:05","title":"„Ez egy lepkefing” – mondta Gulyás Gergely a hangfelvételre, amelyen a békementalitás végéről beszél a honvédelmi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három hónapban, a vállalatok azonban egyelőre nem tartják a lépést. A lakossági érdeklődés viszont nemcsak a kölcsönök, hanem a megtakarítások iránt is jelentősen nőtt.","shortLead":"Kettévált a hitelpiac az Erste első negyedéves számai szerint: a lakossági hitelezés jelentősen nőtt az első három...","id":"20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a507b69a-662a-4b39-97d4-8e4282fa881d.jpg","index":0,"item":"3ef93b84-c00b-4d17-adf8-0b5116014333","keywords":null,"link":"/kkv/20250507_erste-bank-hitel-inflacio-jelasity-radovan-harmati-laszlo-novekedes","timestamp":"2025. május. 07. 14:34","title":"Erste: A lakossági hitelezés és a befektetési kedv is kilőtt az év elején","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"934cbd6a-3662-43ee-b861-6ff21a0b84a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vizsgálatot követelnek demokrata szenátorok Amerikában azzal kapcsolatban, hogy miként kezelik az agyba bepillantó neurotechnológiai vállalatok a felhasználói adatokat. Aggodalmuk érthető, hiszen az, amit az emberi agy tárol, valóban a legszemélyesebb szféra.","shortLead":"Vizsgálatot követelnek demokrata szenátorok Amerikában azzal kapcsolatban, hogy miként kezelik az agyba bepillantó...","id":"20250507_agyi-adatok-kezelese-neurotechnologiai-cegek-adatvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/934cbd6a-3662-43ee-b861-6ff21a0b84a5.jpg","index":0,"item":"c52be748-c488-4b14-93ee-66d5a55f5fa1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_agyi-adatok-kezelese-neurotechnologiai-cegek-adatvedelem","timestamp":"2025. május. 07. 09:03","title":"Segítség, árulják az agyamban őrzött adatokat!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","shortLead":"A MÁV szerint a kivitelező vitatja, hogy az ő hibájából történt a repedés.","id":"20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f0660fe-d603-42eb-b375-df5db2c3ef4b.jpg","index":0,"item":"cb21d546-70e9-4d1d-8e95-27c402db775f","keywords":null,"link":"/kkv/20250509_keleti-palyaudvar-uvegfodem-repedes-javitas","timestamp":"2025. május. 09. 06:07","title":"Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra kissé talán bizarr módszert dolgozták ki a Texasi Egyetem kutatói.","shortLead":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra...","id":"20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a.jpg","index":0,"item":"a23ccfc8-4974-45e6-9975-ec6c2150eb2a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","timestamp":"2025. május. 07. 08:03","title":"Naponta 14 liter tiszta ivóvizet von ki a levegőből a kidobott ételmaradékokkal működő új módszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62e4207c-7362-429b-bdf4-3580486d0700","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közelegnek a fagyosszentek, a nyárias meleg egyelőre nem tér vissza. ","shortLead":"Közelegnek a fagyosszentek, a nyárias meleg egyelőre nem tér vissza. ","id":"20250507_idojaras-csucshomerseklet-gyenge-fagy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62e4207c-7362-429b-bdf4-3580486d0700.jpg","index":0,"item":"dd56693e-37f7-479d-a23c-fdd12a588b6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_idojaras-csucshomerseklet-gyenge-fagy","timestamp":"2025. május. 07. 07:55","title":"Hidegebb van a szokásosnál, a hétvégén gyenge fagy is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Williams csapat néhány napja 79 éves korában meghalt alapítója céltudatos, eltökélt, néha kíméletlen volt, aki a puszta akaratával és kitartásával az életet és a Forma–1-et is magára szabta: óriási kihívások ellenére, tragédiák árnyékában testesítette meg azt a versenyszellemet, amely legendássá tette a csapatát és kiemelt helyet biztosított neki a történelemkönyvekben.
Forma–1-es csapatfőnökök személye nem feltétlenül érdekli a szurkolókat, de Frank Willams neve mindenkinek jelentett valamit, aki valaha is rajongott ezért a sportágért. Frank Williamsnek regényes élete volt ebben a kíméletlen, mégis magával ragadó világban, ahol minden nehézség és hullámvölgy ellenére öt évtizedet töltött el csapatvezetőként a nevét viselő istálló élén – soha senkinek nem sikerült a sportág történetében hasonló rekordot elérni. Ezt csak szenvedéllyel lehet, és Frank Williamsnek ebből kifogyhatatlan tartalékai voltak.
Ez az öt évtized lehetővé tette, hogy ott maradjon a paddockban akkor is, amikor a hozzá hasonló „régi nagy öregek” már sehol sem voltak, és amikor a Williamshez hasonló magáncsapatok is egy letűnt kor relikviáinak tűntek. A jelenléte pedig lehetővé tette, hogy a legfiatalabb generációk is magukba szívják azt a fajta makacs nyerni akarást és eltökéltséget, amely Frank Williamsnek és a csapatának a védjegye volt. A Williamstől jövőre a Mercedeshez tartó 23 éves George Russell például egészen biztosan életre szóló emlékként őrzi majd a találkozásait Frank Williamsszel: „Olyan ember volt, akire mindenki felnézett. Franket körbevitték az egész gyárban, és érezhető volt a jelenléte mindenhol. Motiválta a csapatot, hogy mindent beleadjon, elkötelezettségre inspirált mindenkit azzal, hogy ő maga milyen ember volt.”
Az elmúlt évek, évtizedek bukdácsolásaiba – a csapat rendre az utolsó helyeken végzett – nehéz volt belelátni azt a rendkívüliséget és azokat a sikereket, amelyek a Williamst története első 20 évében a sportág egyik leginkább tisztelt és irigyelt istállójává tették, de azokat a trófeákat és azokat az emlékeket már senki sem veheti el tőlük.
Szerelőként kezdte, autóalkatrész-kereskedőként folytatta, közben versenyezgetett, de hamarosan rájött, hogy neki nem egy autót, hanem egy egész csapatot kell kormányoznia. Amikor a család pénze már kevésnek bizonyult, akkor szponzorokat és befektetőket hajtott fel, neki sikerült először szaúdi pénzeket beforgatni a Forma–1-be. A csapat egy didcoti raktárból indult, és ma kilenc konstruktőri és hét egyéni világbajnoki cím van a neve mellett, a Williams pilótái 114 futamot nyertek és 313-szor állhattak dobogóra. A perspektíva kedvéért: csak a Ferrari nyert több konstruktőri címet, és mindössze két olyan csapat van – a Ferrari és a McLaren –, amely a Williamsnél több versenyen állt rajthoz. Elképesztő teljesítmény, amit a finoman szólva is szerény kezdetek még különlegesebbé tesznek. Frank Williams szenvedélyét pedig talán csak Enzo Ferrariéval lehet párhuzamba állítani. Olyan szenvedély volt ez, amelyre nemcsak a csapatnál megforduló pilóták – Nelson Piquet, Keke Rosberg, Alain Prost, Nigel Mansell, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Ayrton Senna vagy Juan Pablo Montoya – merítettek, hanem amely alakította is a Forma–1-et.
Amikor egy évvel ezelőtt hosszú vergődés után eladták a családi vállalkozásként működő csapatot, nem lehetett nem egy korszak végét látni benne. Frank Williams halálával most ez a korszak még távolibbnak tűnik.
A Frank Williamst övező tisztelet azonban nemcsak az általa elért eredményeknek szólt, hanem annak is, hogy a legnagyobb sikereit akkor érte el, amikor a sors a mélységbe rántotta.
Frank Williams 1986-ban a szokásos szezon előtti tesztről tartott a repülőtérre egy bérelt autóban Dél-Franciaországban, amikor balesetet szenvedett. Az autó többször megpördült és végül a feje tetejére borulva állt meg. Frank Williams éles fájdalmat érzett a nyakában. Gerinctörést szenvedett.
Az orvosok az akkor 43 éves Williamsnek azt mondták, ha nagyon szerencsés, élhet még tíz évig. Ő bőven megháromszorozta a jóslatukat. Az életét visszakapta, a testét azonban már nem egészen: mind a négy végtagja lebénult, így élete végéig kerekesszékbe kényszerült. A legendához hozzátartozik az is, hogy a halálán lévő Frank kórházi kezelésének egy adott pontján az orvosok engedélyt kértek, hogy levegyék az őt életben tartó gépekről, a felesége, Virginia – mindenkinek csak Ginny – azonban hitt abban, hogy a férje nem adja fel. Igaza lett.
Frank Williams persze nem azért maradt életben, hogy azt ne ugyanazzal a versenyszenvedéllyel élje meg, mint a balesete előtt.
Az utolsó győzelem, amelynek a csapat örülhetett: Pastor Maldonado 2012-es villanása
JOSEP LAGO / AFP
A baleset után hat héttel már ismét a csapattal volt a Brit Nagydíjon Brands Hatchben, a közönség állva tapsolta a kerekesszékben visszatérő csapatfőnököt. Az állapota, a megváltozott életkörülményei soha nem akadályozták abban, hogy a későbbiekben is eltökélten versenyezzen.
Ennek az eltökéltségnek persze a kezdeteknél is ott voltak a jelei. Az első csapatával, a Williams Racing Cars-zal hét éven át küszködött, mire földbe állt a vállalkozás, de Frank Williams megrázta magát, és elölről kezdte: 1977-ben megalapította a Williams Grand Prix Engineeringet, a nélkülözés és a nagyot álmodás minden romantikájával. Visszatérő anekdota a kezdeti hőskorról, hogy Frank egy telefonfülkéből intézte a hívásait, mert nem volt pénze irodára és vonalas telefonra. És hogy mennyire családi vállalkozás volt ez, arra ott a másik anekdota, miszerint Williamst a felesége elküldte fish and chipsért, de ő gyújtógyertyákkal jött vissza.
Hogy a családnak mit jelentett ez a fajta megszállottság, azt a 2013-ban rákbetegségben meghalt felesége egy könyvben próbálta megvilágítani. Az 1986-os nagy sokk után és Frank lábadozása során Ginny volt az, aki feleségként, ápolóként, beugró csapatfőnökként és persze anyaként is egyszemélyben helyt állt, miközben visszatekintve azt írta, a férje talán egy pillanatra sem gondolt bele, hogy a társának min kellett keresztülmennie, vagy hogy a sérülése milyen hatással volt a szeretteire.
A nyilvánosság közben azt látta, hogy a kerekesszékes főnök ott van minden versenyen a köridőket mutató monitorokra tapadva.
FREDERIC LE FLOC H / DPPI MEDIA / DPPI VIA AFP
A Williams 1980-ban nyerte meg az első világbajnokságát Alan Jonesszal, majd 1982-ben és 1986-ban is a legjobbak lettek. A verhetetlenség aurája azonban akkor lengte körül őket, amikor a Frank már kerekesszékben tért vissza. A nagy ellenfélnek számító McLaren csapatfőnökének, Ron Dennisnek tulajdonítják azt a megjegyzést, hogy a fizikai korlátokkal Frank Williams még veszélyesebb lett, hiszen most már az idejét csak egy dologra használhatja: hogy gondolkozzon.
A győzelem hajszolása egyfajta gyógyír volt azokra a fájdalmakra, amit a baleset utáni élethelyzet teremtett. A családja és a csapat tagjai is megerősítik, hogy Frank Williams soha nem adta meg magát az önsajnálatnak vagy a panaszkodásnak. A csapat társalapítója és vezetőmérnöke, Patrick Head szerint Wiliams mindig is pragmatikusan állt hozzá a problémák beazonosításához és megoldásához, és ezt a viszonyulást alkalmazta akkor is, ha magáról vagy a sérüléséről volt szó. A lelkesedése és a pozitív hozzáállása mindig erősebbnek bizonyult a nehézségeknél. „Frankre mindig is jellemző volt, hogy magában tartja az érzelmeit, és kontroll alatt tartja a viszonyát a többi emberhez. Amint megszoktuk, hogy már nem ugyanaz az ember, aki azelőtt volt, és mostantól kerekesszékben lesz, a dolgok a normális mederben mentek tovább” – emlékezett vissza Patrick Head az átmenetre.
A BBC szakírója, Andrew Benson szerint Frank Williamsnek tulajdonképpen egyszerű volt a hozzáállása a fogyatékosságához: úgy gondolta, hogy ő maga idézte elő, így aztán a legjobb, ha elfogadja és halad tovább.
Jellemző, hogy a nyolcvanas évek végére egy másik veszteségből, az akkor mindenki által irigyelt Honda motor elvesztéséből is a legtöbbet hozta ki, és a Renault-val összeállva olyan egységet rakott össze Patrick Headdel, amellyel világbajnokot csinált Nigel Mansellből és Alain Prostból is – és amely elég vonzó volt ahhoz, hogy elcsábítsa a McLarentől Ayrton Sennát – csapatfőnöki karrierjének a legnagyobb megrázkódtatása és megbánása volt, hogy a háromszoros világbajnok brazil zseni egy Williams autóban halt meg, és már soha nem fogjuk megtudni, hogy együtt mire lettek volna képesek.
Ayrton Senna és Frank Williams 1994 januárjában, néhány hónappal a brazil világbajnok halálos balesete előtt
JEAN-LOUP GAUTREAU / AFP
A Williamsnél a sportág legnagyobb nevei fordultak meg abban a tudatban, hogy ez a csapat mindent megtesz, hogy győzelemhez segítse őket, mert Frank Williams a legnagyobb mérnöki elmékre támaszkodott, hogy kihozza belőlük a csapatsikereket. A zseniális Patrick Head mellett olyan trófeagyárosokat alkalmazott az autói megtervezésére, mint Adrian Newey vagy Ross Brawn (akik aztán később a Red Bullnál és a Ferrarinál uralták le a mezőnyt az alkotásaikkal).
A 2000-es évektől – bár Frank Williamst továbbra is ugyanaz a szenvedély hajtotta – a csapat nem tudott magára találni, voltak ugyan villanásaik, de a győzelmektől egyre távolabb kerültek. A Williams névnek azonban olyan súlya van, hogy amikor a befektetőcég, a Dorilton Capital megvette a csapatot 2020-ban, 43 év után, meg sem fordult a fejükben, hogy átnevezzék.
A Williams csapat családi vállalkozás volt – Frank lánya, Claire megörökölte az irányítói szerepet az apjától –, de családi áldozat is. Williamsék nagyon is tisztában voltak azzal, hogy mennyi mindent fel kell adni a sikerért, hogy az F1-es világbajnokságok elmondhatatlan boldogságot okoznak, de ennek megvan az ára. Frank Williams a saját és a családja életét is erre tette fel. A halálával hatalmas űr marad a Forma–1-ben.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: