Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy Weapon / RFDEW), melyet kimondottan a drónok ellen vetnek be.","shortLead":"Sikeresen tesztelte a brit hadsereg a rádióhullámokkal működő védelmi energiafegyverét (Radio Frequency Directed Energy...","id":"20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b90b722-aafa-40b2-8fc3-0c5521e79ed4.jpg","index":0,"item":"184a657f-b023-49f1-832e-f72e09f6ae9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_brit-energiafegyver-rfdew-dronelharitas-radiofrekvencia-hadsereg","timestamp":"2025. április. 17. 19:03","title":"Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05e6dce8-9ba0-4108-aa37-4e60c0e2b345","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állományt leölik, járványügyi nyomozás van folyamatban.","shortLead":"Az állományt leölik, járványügyi nyomozás van folyamatban.","id":"20250418_hajdu-bihar-madarinfluenza-tomolud-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05e6dce8-9ba0-4108-aa37-4e60c0e2b345.jpg","index":0,"item":"957ca02a-afd2-49e0-9a1d-6025a46985e8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_hajdu-bihar-madarinfluenza-tomolud-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 12:42","title":"Megjelent a madárinfluenza Hajdú-Biharban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b71e9f7-be14-42c7-8926-722a95a6b454","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A kidobók egy játékteremből tiltottak ki három romániai fiatalt, majd kitört a verekedés. Az egyik férfi életveszélyes sérüléseket szenvedett, a biztonsági őrökre börtönbüntetést kért az ügyészség.","shortLead":"A kidobók egy játékteremből tiltottak ki három romániai fiatalt, majd kitört a verekedés. Az egyik férfi életveszélyes...","id":"20250417_bulinegyed-verekedes-ugyeszseg-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b71e9f7-be14-42c7-8926-722a95a6b454.jpg","index":0,"item":"2f3d81cf-dad2-45de-9bbb-041e2eeabe82","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_bulinegyed-verekedes-ugyeszseg-vademeles","timestamp":"2025. április. 17. 10:38","title":"Még az eszméletlenre vert fiatalt is rugdosták a biztonsági őrök a bulinegyedben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1aff80f7-252f-4478-8129-8ebd01e48e6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Részletesen kifejtette az Apple, hogyan tenné jobbá a különböző mesterségesintelligencia-modelljeit. Ehhez a felhasználói adatokat is használják, ami ugyan veszélytelen, de akár teljesen le is tilthatja a dolgot.","shortLead":"Részletesen kifejtette az Apple, hogyan tenné jobbá a különböző mesterségesintelligencia-modelljeit. Ehhez...","id":"20250416_apple-intelligence-modellek-javitasa-felhasznaloi-adatok-elemzese-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1aff80f7-252f-4478-8129-8ebd01e48e6b.jpg","index":0,"item":"7940fbcd-f149-4db2-a9e7-a4f926283dda","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_apple-intelligence-modellek-javitasa-felhasznaloi-adatok-elemzese-modszer","timestamp":"2025. április. 16. 15:03","title":"A felhasználói adatok elemzésével javítaná a küszködő MI-jét az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire tudnák enyhíteni az USA autógyártóinak kínjait. Trump ráadásul a Joe Biden ellen vezetett bosszúhadjárata közepette elkaszálta az amerikai elektromobilitási programot, amivel épp az Egyesült Államok legnagyobb riválisát hozza helyzetbe.","shortLead":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire...","id":"20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d.jpg","index":0,"item":"375acc98-cc83-4c77-be3a-ea2a4432504d","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","timestamp":"2025. április. 18. 13:00","title":"Globális roncsderbi lehet Trump autóvámjaiból, a végén pedig Kína nevethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee432c6b-eb6e-43ba-bb75-b80d76a7de9b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók felmérése azt mutatja, hogy már napi 5 perc mozgás is segít egészségesebb és erőteljesebb életet élni. Mutatjuk, milyen gyakorlatokat érdemes végezni.","shortLead":"Ausztrál kutatók felmérése azt mutatja, hogy már napi 5 perc mozgás is segít egészségesebb és erőteljesebb életet élni...","id":"20250416_testmozgas-egeszseg-kutatas-eronlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee432c6b-eb6e-43ba-bb75-b80d76a7de9b.jpg","index":0,"item":"45330789-75c7-4ce7-8114-190d0331fcb5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_testmozgas-egeszseg-kutatas-eronlet","timestamp":"2025. április. 16. 20:03","title":"Próbálja ki: csinálja ezeket a gyakorlatokat naponta 5 percig, az eredményt meg fogja érezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Williams csapat néhány napja 79 éves korában meghalt alapítója céltudatos, eltökélt, néha kíméletlen volt, aki a puszta akaratával és kitartásával az életet és a Forma–1-et is magára szabta: óriási kihívások ellenére, tragédiák árnyékában testesítette meg azt a versenyszellemet, amely legendássá tette a csapatát és kiemelt helyet biztosított neki a történelemkönyvekben.
Forma–1-es csapatfőnökök személye nem feltétlenül érdekli a szurkolókat, de Frank Willams neve mindenkinek jelentett valamit, aki valaha is rajongott ezért a sportágért. Frank Williamsnek regényes élete volt ebben a kíméletlen, mégis magával ragadó világban, ahol minden nehézség és hullámvölgy ellenére öt évtizedet töltött el csapatvezetőként a nevét viselő istálló élén – soha senkinek nem sikerült a sportág történetében hasonló rekordot elérni. Ezt csak szenvedéllyel lehet, és Frank Williamsnek ebből kifogyhatatlan tartalékai voltak.
Ez az öt évtized lehetővé tette, hogy ott maradjon a paddockban akkor is, amikor a hozzá hasonló „régi nagy öregek” már sehol sem voltak, és amikor a Williamshez hasonló magáncsapatok is egy letűnt kor relikviáinak tűntek. A jelenléte pedig lehetővé tette, hogy a legfiatalabb generációk is magukba szívják azt a fajta makacs nyerni akarást és eltökéltséget, amely Frank Williamsnek és a csapatának a védjegye volt. A Williamstől jövőre a Mercedeshez tartó 23 éves George Russell például egészen biztosan életre szóló emlékként őrzi majd a találkozásait Frank Williamsszel: „Olyan ember volt, akire mindenki felnézett. Franket körbevitték az egész gyárban, és érezhető volt a jelenléte mindenhol. Motiválta a csapatot, hogy mindent beleadjon, elkötelezettségre inspirált mindenkit azzal, hogy ő maga milyen ember volt.”
Az elmúlt évek, évtizedek bukdácsolásaiba – a csapat rendre az utolsó helyeken végzett – nehéz volt belelátni azt a rendkívüliséget és azokat a sikereket, amelyek a Williamst története első 20 évében a sportág egyik leginkább tisztelt és irigyelt istállójává tették, de azokat a trófeákat és azokat az emlékeket már senki sem veheti el tőlük.
Szerelőként kezdte, autóalkatrész-kereskedőként folytatta, közben versenyezgetett, de hamarosan rájött, hogy neki nem egy autót, hanem egy egész csapatot kell kormányoznia. Amikor a család pénze már kevésnek bizonyult, akkor szponzorokat és befektetőket hajtott fel, neki sikerült először szaúdi pénzeket beforgatni a Forma–1-be. A csapat egy didcoti raktárból indult, és ma kilenc konstruktőri és hét egyéni világbajnoki cím van a neve mellett, a Williams pilótái 114 futamot nyertek és 313-szor állhattak dobogóra. A perspektíva kedvéért: csak a Ferrari nyert több konstruktőri címet, és mindössze két olyan csapat van – a Ferrari és a McLaren –, amely a Williamsnél több versenyen állt rajthoz. Elképesztő teljesítmény, amit a finoman szólva is szerény kezdetek még különlegesebbé tesznek. Frank Williams szenvedélyét pedig talán csak Enzo Ferrariéval lehet párhuzamba állítani. Olyan szenvedély volt ez, amelyre nemcsak a csapatnál megforduló pilóták – Nelson Piquet, Keke Rosberg, Alain Prost, Nigel Mansell, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Ayrton Senna vagy Juan Pablo Montoya – merítettek, hanem amely alakította is a Forma–1-et.
Amikor egy évvel ezelőtt hosszú vergődés után eladták a családi vállalkozásként működő csapatot, nem lehetett nem egy korszak végét látni benne. Frank Williams halálával most ez a korszak még távolibbnak tűnik.
A Frank Williamst övező tisztelet azonban nemcsak az általa elért eredményeknek szólt, hanem annak is, hogy a legnagyobb sikereit akkor érte el, amikor a sors a mélységbe rántotta.
Frank Williams 1986-ban a szokásos szezon előtti tesztről tartott a repülőtérre egy bérelt autóban Dél-Franciaországban, amikor balesetet szenvedett. Az autó többször megpördült és végül a feje tetejére borulva állt meg. Frank Williams éles fájdalmat érzett a nyakában. Gerinctörést szenvedett.
Az orvosok az akkor 43 éves Williamsnek azt mondták, ha nagyon szerencsés, élhet még tíz évig. Ő bőven megháromszorozta a jóslatukat. Az életét visszakapta, a testét azonban már nem egészen: mind a négy végtagja lebénult, így élete végéig kerekesszékbe kényszerült. A legendához hozzátartozik az is, hogy a halálán lévő Frank kórházi kezelésének egy adott pontján az orvosok engedélyt kértek, hogy levegyék az őt életben tartó gépekről, a felesége, Virginia – mindenkinek csak Ginny – azonban hitt abban, hogy a férje nem adja fel. Igaza lett.
Frank Williams persze nem azért maradt életben, hogy azt ne ugyanazzal a versenyszenvedéllyel élje meg, mint a balesete előtt.
Az utolsó győzelem, amelynek a csapat örülhetett: Pastor Maldonado 2012-es villanása
JOSEP LAGO / AFP
A baleset után hat héttel már ismét a csapattal volt a Brit Nagydíjon Brands Hatchben, a közönség állva tapsolta a kerekesszékben visszatérő csapatfőnököt. Az állapota, a megváltozott életkörülményei soha nem akadályozták abban, hogy a későbbiekben is eltökélten versenyezzen.
Ennek az eltökéltségnek persze a kezdeteknél is ott voltak a jelei. Az első csapatával, a Williams Racing Cars-zal hét éven át küszködött, mire földbe állt a vállalkozás, de Frank Williams megrázta magát, és elölről kezdte: 1977-ben megalapította a Williams Grand Prix Engineeringet, a nélkülözés és a nagyot álmodás minden romantikájával. Visszatérő anekdota a kezdeti hőskorról, hogy Frank egy telefonfülkéből intézte a hívásait, mert nem volt pénze irodára és vonalas telefonra. És hogy mennyire családi vállalkozás volt ez, arra ott a másik anekdota, miszerint Williamst a felesége elküldte fish and chipsért, de ő gyújtógyertyákkal jött vissza.
Hogy a családnak mit jelentett ez a fajta megszállottság, azt a 2013-ban rákbetegségben meghalt felesége egy könyvben próbálta megvilágítani. Az 1986-os nagy sokk után és Frank lábadozása során Ginny volt az, aki feleségként, ápolóként, beugró csapatfőnökként és persze anyaként is egyszemélyben helyt állt, miközben visszatekintve azt írta, a férje talán egy pillanatra sem gondolt bele, hogy a társának min kellett keresztülmennie, vagy hogy a sérülése milyen hatással volt a szeretteire.
A nyilvánosság közben azt látta, hogy a kerekesszékes főnök ott van minden versenyen a köridőket mutató monitorokra tapadva.
FREDERIC LE FLOC H / DPPI MEDIA / DPPI VIA AFP
A Williams 1980-ban nyerte meg az első világbajnokságát Alan Jonesszal, majd 1982-ben és 1986-ban is a legjobbak lettek. A verhetetlenség aurája azonban akkor lengte körül őket, amikor a Frank már kerekesszékben tért vissza. A nagy ellenfélnek számító McLaren csapatfőnökének, Ron Dennisnek tulajdonítják azt a megjegyzést, hogy a fizikai korlátokkal Frank Williams még veszélyesebb lett, hiszen most már az idejét csak egy dologra használhatja: hogy gondolkozzon.
A győzelem hajszolása egyfajta gyógyír volt azokra a fájdalmakra, amit a baleset utáni élethelyzet teremtett. A családja és a csapat tagjai is megerősítik, hogy Frank Williams soha nem adta meg magát az önsajnálatnak vagy a panaszkodásnak. A csapat társalapítója és vezetőmérnöke, Patrick Head szerint Wiliams mindig is pragmatikusan állt hozzá a problémák beazonosításához és megoldásához, és ezt a viszonyulást alkalmazta akkor is, ha magáról vagy a sérüléséről volt szó. A lelkesedése és a pozitív hozzáállása mindig erősebbnek bizonyult a nehézségeknél. „Frankre mindig is jellemző volt, hogy magában tartja az érzelmeit, és kontroll alatt tartja a viszonyát a többi emberhez. Amint megszoktuk, hogy már nem ugyanaz az ember, aki azelőtt volt, és mostantól kerekesszékben lesz, a dolgok a normális mederben mentek tovább” – emlékezett vissza Patrick Head az átmenetre.
A BBC szakírója, Andrew Benson szerint Frank Williamsnek tulajdonképpen egyszerű volt a hozzáállása a fogyatékosságához: úgy gondolta, hogy ő maga idézte elő, így aztán a legjobb, ha elfogadja és halad tovább.
Jellemző, hogy a nyolcvanas évek végére egy másik veszteségből, az akkor mindenki által irigyelt Honda motor elvesztéséből is a legtöbbet hozta ki, és a Renault-val összeállva olyan egységet rakott össze Patrick Headdel, amellyel világbajnokot csinált Nigel Mansellből és Alain Prostból is – és amely elég vonzó volt ahhoz, hogy elcsábítsa a McLarentől Ayrton Sennát – csapatfőnöki karrierjének a legnagyobb megrázkódtatása és megbánása volt, hogy a háromszoros világbajnok brazil zseni egy Williams autóban halt meg, és már soha nem fogjuk megtudni, hogy együtt mire lettek volna képesek.
Ayrton Senna és Frank Williams 1994 januárjában, néhány hónappal a brazil világbajnok halálos balesete előtt
JEAN-LOUP GAUTREAU / AFP
A Williamsnél a sportág legnagyobb nevei fordultak meg abban a tudatban, hogy ez a csapat mindent megtesz, hogy győzelemhez segítse őket, mert Frank Williams a legnagyobb mérnöki elmékre támaszkodott, hogy kihozza belőlük a csapatsikereket. A zseniális Patrick Head mellett olyan trófeagyárosokat alkalmazott az autói megtervezésére, mint Adrian Newey vagy Ross Brawn (akik aztán később a Red Bullnál és a Ferrarinál uralták le a mezőnyt az alkotásaikkal).
A 2000-es évektől – bár Frank Williamst továbbra is ugyanaz a szenvedély hajtotta – a csapat nem tudott magára találni, voltak ugyan villanásaik, de a győzelmektől egyre távolabb kerültek. A Williams névnek azonban olyan súlya van, hogy amikor a befektetőcég, a Dorilton Capital megvette a csapatot 2020-ban, 43 év után, meg sem fordult a fejükben, hogy átnevezzék.
A Williams csapat családi vállalkozás volt – Frank lánya, Claire megörökölte az irányítói szerepet az apjától –, de családi áldozat is. Williamsék nagyon is tisztában voltak azzal, hogy mennyi mindent fel kell adni a sikerért, hogy az F1-es világbajnokságok elmondhatatlan boldogságot okoznak, de ennek megvan az ára. Frank Williams a saját és a családja életét is erre tette fel. A halálával hatalmas űr marad a Forma–1-ben.
Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: