Van, amiben Európa élmezőnyében a MÁV

Vajon miben teljesít jobban az ezer problémával küzdő magyar vasúttársaság, mint az osztrák, a brit, a francia vagy a svéd állami vasút?

  • hvg.hu hvg.hu
Van, amiben Európa élmezőnyében a MÁV

Bár főleg késésekről és meghibásodásokról hallani a MÁV kapcsán, egy friss európai felmérés szerint van, amiben Európa legjobbjai közé tartozik.

90 millió forintot utalt vissza a MÁV a késések miatt négy hét alatt

135 ezer jegy után fizetett a vasúttársaság késési biztosítást, amióta június elején bevezették a visszautalásokat.

A Európai Kerékpáros Szövetség (European Cyclists’ Federation) közösségi oldalán osztotta meg egy friss jelentés eredményeit, amiben európai országok állami vasúttársaságait mérték össze aszerint, hogy azok járatait mennyire könnyű kerékpárral igénybe venni.

Mint kiderül, ebből a szempontból a MÁV kifejezetten jól teljesít: 100-ból összesítve 82 pontot ér el, amivel mind az infrastruktúra (például elérhető kerékpárhelyek), mind a szolgáltatás (például biciklis jegyárak, applikációk) terén kiválóan teljesít. A magyar vasút így biciklis szempontból csak hat ponttal marad le a két elsőhelyezett, Belgium és Svájc mögött, miközben pár ponttal megelőzi Németországot (78), Lettországot (77) és Csehországot (76) is.

A jelentés eredményének vizualizációja.
Facebook / ECF

Ebben a tekintetben még az örök-bezzeg Ausztriát is tíz ponttal leelőzzük, bár fontos hangsúlyozni, hogy nem minden európai országban van jelen olyan dominánsan az állami vasúttársaság, mint Magyarországon, tehát például Franciaország esetében, ami ebben a rangsorban csak 60 pontot ér el, sok térségben magáncégek vasútjai üzemelnek, amelyek szolgáltatásairól semmit sem árul el a jelentés. Illetve a felmérés elsősorban koncepció szintjén vizsgálta a kerékpárosok vasúti lehetőségeit, a MÁV legtöbb problémája pedig működtetési jellegű.

Legalacsonyabb pontszámot mindenesetre a déli országok kaptak – különösen a balkániak –, de az Egyesült Királyság is 40 pont alatt végzett. A svédek pedig egyenesen nulla pontot kaptak, mivel az ő állami társaságuknál egyáltalán nem biztosított a kerékpárszállítás lehetősége.

Milyen hatása lehet az új, 3 százalékos kamatozású lakásvásárlási hitelnek?

Orbán Viktor bejelentése alapján 3 százalékos kamatozás mellett kaphatnak lakáscélú jelzáloghitelt azok, akik első ingatlanjukat vásárolnák meg. De mennyit nyerhetnek az érintettek az új kölcsön indulásával? Hogyan hathat az új támogatás a lakáspiacra? Milyen feltételei lehetnek? A Bankmonitor szakértői elemezték a bejelentést.