szerző:
EUrologus
Tetszett a cikk?

13 év múlva már nem lehet hagyományos üzemanyaggal működő személyautókat, kisterherautókat vásárolni, csak elektromos töltésűeket. Erről egyeztek meg az uniós jogalkotók.

Az Európai Bizottság tavaly júliusban terjesztette elő a “Fit for 55” elnevezésű jogszabály-csomagját, amelynek célja, hogy 2030-ra a károsanyag-kibocsátását 55 százalékkal csökkentse az EU annak érdekében, hogy 2050-re ez elérje a 100 százalékot.

Csütörtökön este az Európai Parlament és a tagállamokból álló Tanács ideiglenes megállapodásra jutott ennek a csomagnak az első elemére, az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek CO2-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó célokról. Ez a javaslat a kibocsátásmentes közúti mobilitás elérését célozza 2035-re, vagyis 2035-től nem lehet új, belső égésű motorral felszerelt autót értékesíteni.

A megállapodás értelmében a meglévő uniós finanszírozást a zéró kibocsátású járművekre és a kapcsolódó technológiákra való átállásra kell fordítani, és különösen a kkv-k felé az autóipari ellátási lánc mentén, valamint a sérülékeny régiókban és közösségekben.

A téma előadója, a holland Jan Huitema a következőket mondta: „Ezekkel a célokkal egyértelmű helyzetet teremtünk az autóipar számára, és az autógyártókat innovációra és a beruházásokra ösztönözzük. Emellett a fogyasztók számára olcsóbbá válik a zéró károsanyag-kibocsátású autók vásárlása és vezetése.”

Ez a megállapodás egyértelmű jelzés az ENSZ COP27 klímaváltozási konferenciája előtt, hogy az EU komolyan gondolja a konkrét törvények elfogadását az EU éghajlati törvényében meghatározott ambiciózusabb célok elérése érdekében. A Parlamentnek és a Tanácsnak hivatalosan jóvá kell hagynia a megállapodást, mielőtt az hatályba léphet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!