szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség elkészítette 100 elektronikus kereskedelemmel foglalkozó weboldal vizsgálatáról készült jelentését, eszerint a vizsgált csomagküldésre szakosodott üzletek alig 14 százaléka rendelkezett engedéllyel, gyakran nem informáltak a jótállásról, s elhallgatták a vevőt terhelő plusz költségeket.

A kifejezetten csomagküldő kereskedésnek minősülő 80 internetes áruházból (vagyis amelyek kizárólag az áru ismertetőjét (katalógusát, hirdetését) juttatja el a vásárlóhoz, és az ez alapján megrendelt árut szállítja ki) mindössze 11 rendelkezet az engedélyezési hatóság nyilvántartási számával, a többség tehát jogosulatlan kereskedelmi tevékenységet végzett – állapította meg a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség tavaly novemberben végzett, az internetes kereskedésekre kiterjedő vizsgálata. A vizsgálat eredményeit tartalmazó közleményből kiderül: a nyilvántartásba vétel nélkül végzett csomagküldő kereskedelmi tevékenység sértheti a fogyasztók alapvető érdekeit, mivel a tevékenység gyakorlója a hatóságok közvetlen kontrollja alól rejtve maradhat, amely alkalmat adhat a visszaélésekre.

Mit vizsgáltak?
A vizsgálatot 2004. novemberé-ben a Fogyasztóvédelmi Főfelü-gyelőség Reklámfelügyeleti és E-kereskedelmi Osztálya végez-te. Összességében 100 virtuális üzletet kerestek fel, amelyekről archivált adatbázist készítettek. A vizsgálat kiterjedt az egyes hírportálokon üzemeltetett be-vásárlóközpontokra, valamint az önálló website-on működő üzle-tekre is, döntő többségében olyanokra, amelyek a legnépszerűbb internetes  kereskedelmi termékeket kínálnak: könyvet, cd-t, számí-tástechnikai és szórakoztató elektronikai cikkeket, játékokat, mobiltelefonokat, gyógyhatású készítményeket, készételeket. A vizsgálat ezen felül kiterjedt olyan weboldalakra is, amelyek mobiltelefonos szolgáltatásokat kínáltak. (Forrás: FVF)
A vizsgált összesen 100 üzlet 86 esetében állapította meg a főfelügyelőség, hogy nem megfelelően informálják a vásárlókat. Legtöbbször a vállalkozások azonosítását lehetővé tevő adatok feltüntetését mulasztották el közzétenni a kereskedők, gyakran a megnevezés, székhely, nyilvántartási szám, adószám, telefonszám egyike sem volt feltüntetve a honlapon.


Sok esetben ugyancsak hiányoznak a fogyasztót megillető speciális elállási lehetőségről, illetve a szavatosságról és jótállásról, mint a termékekhez fűződő alapjogosítványokról szóló tájékoztatók. „Az információk megadása rendkívüli jelentőségű, hiszen a jogi lehetőségek „elhallgatása” — különösen a széles körben nem ismert elállás esetében — kifejezetten a fogyasztók jogainak elvonását eredményezheti. A jogszabályban biztosított jog gyakorlása tehát nagymértékben a gazdálkodó szervezet magatartásától függ, ezért különös felelősség terheli a tájékoztatással kapcsolatban.” – áll a közleményben.

Kirívó példaként említ a beszámoló kilenc olyan sms-szolgáltatások igénybevételét (például operátorlogók, csengőhangok letöltését) kínáló weblapot, amelyek a szolgáltatóra vonatkozó adatokat még részlegesen sem tartalmaztak.

Egyes esetekben az elektronikus üzletek a megrendelt áru vételáráról, a választható futárszolgálat költségéről, a vállalkozás által külön felszámított csomagolási díjról – szabálytalanul – nem, vagy csupán a rendelés elfogadását visszaigazoló, a kereskedő által küldött email üzenetben tájékoztatott.

A fogyasztóvédők több esetben azt tapasztalták, hogy a webáruházak különleges ajánlataik, karácsonyi, rendkívüli akcióik termékei mellett nem a fogyasztói forgalomban fizetendő árat tüntetik fel, hanem a forgalmi adó nélküli nettó árakat. Találkoztak ezen kívül jogszabályba ütköző dohányreklámozással is, illetve olyan termékek értékesítésével, amelyek hormon-, szteroidtartalmuk miatt nem fogalmazhatóak. Az ellenőrzéseink kiterjedtek több étrend-kiegészítő termékeket forgalmazó honlapra is, amelyek a termékekkel összefüggésben — jogellenesen — betegségek kezelésére, megelőzésére vonatkozó állításokat tettek közzé.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Média

Harmincmilliós bírság a joghurtok miatt

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa tárgyaláson kívül hozott határozatában, a fogyasztók megtévesztése miatt 30 millió forintra bírságolta a Zott Hungária Kft-t.

hvg.hu Itthon

Ezer óriásplakát és újsághirdetés sértett törvényt

A fogyasztóvédelmi felügyelőségek tavaly első fokon 701 esetben összesen 78 millió bírságot szabtak ki a szabálytalanul hirdetőkre, emellett 257 esetben kötelezték őket reklámjaik megváltoztatására. Az újságokban több, a köztereken kevesebb jogsértőt füleltek le.

MTI Itthon

Negyvenmilliós bírság a T-Mobile-nak

A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa szerint a T-Mobil Magyarország Távközlési Rt. a relax díjcsomagokkal kapcsolatos tájékoztatásával megtévesztette a fogyasztókat, ezért a céget 40 millió forintra bírságolták.