Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kamaszokat fogott a rendőrség.","shortLead":"Kamaszokat fogott a rendőrség.","id":"20250306_bomba-fenyegetes-iskola-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"2aa925ba-7a8f-4f88-bd81-dc2f80800619","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_bomba-fenyegetes-iskola-rendorseg","timestamp":"2025. március. 06. 13:32","title":"Volt sulijukat fenyegették meg bombatámadással – eljárás indult ellenük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e88813c2-b216-40a7-9378-ffb99d69240d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főigazgató ezért a Szuverenitásvédelmi Hivatalhoz fordult, Lánczi Tamás pedig már törvénymódosítást is kezdeményezett a jogalkotónál. ","shortLead":"A főigazgató ezért a Szuverenitásvédelmi Hivatalhoz fordult, Lánczi Tamás pedig már törvénymódosítást is kezdeményezett...","id":"20250305_Schmidt-Maria-arra-hivatkozva-tagadna-meg-kozerdeku-adatok-kiadasat-hogy-azokat-kulfoldrol-finanszirozott-ujsag-igenyelte-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e88813c2-b216-40a7-9378-ffb99d69240d.jpg","index":0,"item":"e7ad32c3-6843-4543-b3a3-c2845f6520b6","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Schmidt-Maria-arra-hivatkozva-tagadna-meg-kozerdeku-adatok-kiadasat-hogy-azokat-kulfoldrol-finanszirozott-ujsag-igenyelte-ebx","timestamp":"2025. március. 05. 10:46","title":"A Magyar Hang kérdéseket küldött Schmidt Máriának, aki arra hivatkozva nem válaszolna, hogy külföldről finanszírozzák az újságot, és így „külföldi szervezetekhez” kerülhetnek az adatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"293aa7bf-0d43-42a0-94bc-a6baeea348a4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A NER-elit színe-java felvonult az eseményen.","shortLead":"A NER-elit színe-java felvonult az eseményen.","id":"20250306_hunyadi-diszbemutato-ruttkay-zsofia-fuck-ner-polo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/293aa7bf-0d43-42a0-94bc-a6baeea348a4.jpg","index":0,"item":"9370c4c5-b90c-493a-9ead-9728be196bcb","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_hunyadi-diszbemutato-ruttkay-zsofia-fuck-ner-polo","timestamp":"2025. március. 06. 12:02","title":"„FUCK NER” feliratú pólóban jelent meg a forgatókönyvíró a 16 milliárdos állami támogatással készült Hunyadi díszbemutatóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abd01371-b280-4530-87da-9c9ce7f981b7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencsére a jelenet most csak ijesztő, nem járt súlyos következményekkel. ","shortLead":"Szerencsére a jelenet most csak ijesztő, nem járt súlyos következményekkel. ","id":"20250306_elutott-ket-gyereket-es-egy-not-egy-autos-Fonyodon-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd01371-b280-4530-87da-9c9ce7f981b7.jpg","index":0,"item":"b9f7a212-6612-46cd-8f64-c62d3a712d92","keywords":null,"link":"/cegauto/20250306_elutott-ket-gyereket-es-egy-not-egy-autos-Fonyodon-video","timestamp":"2025. március. 06. 13:48","title":"Szemébe sütött a nap, elütött két gyereket és egy nőt egy autós Fonyódon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6213e54f-bbeb-4766-a96c-bbbfe111279c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Cadillac leleplezte a tisztán elektromos hajtású Escalade IQ nyújtott verzióját.","shortLead":"A Cadillac leleplezte a tisztán elektromos hajtású Escalade IQ nyújtott verzióját.","id":"20250305_tul-kicsi-volt-a-4-tonnas-cadillac-escalade-iql-villany-suv-most-nagyobb-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6213e54f-bbeb-4766-a96c-bbbfe111279c.jpg","index":0,"item":"c4ca115e-4f61-4287-8b78-10a673e22669","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_tul-kicsi-volt-a-4-tonnas-cadillac-escalade-iql-villany-suv-most-nagyobb-lett","timestamp":"2025. március. 05. 07:21","title":"Túl kicsi volt a 4 tonnás Cadillac villany SUV, most nagyobb lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecc613c1-e006-4197-9f4f-d1db11d6c992","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Szijjártó Péter javaslatára Sulyok Tamástól kapta meg a címet Jászai Gellért.","shortLead":"Szijjártó Péter javaslatára Sulyok Tamástól kapta meg a címet Jászai Gellért.","id":"20250305_4ig-jaszai-gellert-nagykovet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecc613c1-e006-4197-9f4f-d1db11d6c992.jpg","index":0,"item":"aab0f6cc-e203-4299-8543-40b235f8bef3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_4ig-jaszai-gellert-nagykovet","timestamp":"2025. március. 05. 21:10","title":"Nagyköveti rangot és diplomataútlevelet kapott a 4iG elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15bda8df-1535-45ad-9ac8-faeb34e57914","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Charlie Hebdo is leközölte a maga megfejtését a botrányos Trump–Zelenszkij-találkozóról. ","shortLead":"A Charlie Hebdo is leközölte a maga megfejtését a botrányos Trump–Zelenszkij-találkozóról. ","id":"20250305_charlie-hebdo-trump-zelenszkij-hullazsak-karikatura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15bda8df-1535-45ad-9ac8-faeb34e57914.jpg","index":0,"item":"1f202bc1-2931-4baf-90a5-1fc7f601d9ce","keywords":null,"link":"/elet/20250305_charlie-hebdo-trump-zelenszkij-hullazsak-karikatura","timestamp":"2025. március. 05. 13:21","title":"Így néz ki, ahogy a Charlie Hebdo szerint Trump öltözteti Zelenszkijt: „Jó lesz ez a hullazsák is”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dabadb22-9f92-4f60-b767-0abe3491da3f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A koronavírus-járvány idején tett közzé olyan posztokat a férfi, amelyekben a védőoltás káros hatásairól értekezett.","shortLead":"A koronavírus-járvány idején tett közzé olyan posztokat a férfi, amelyekben a védőoltás káros hatásairól értekezett.","id":"20250306_remhirterjesztes-birosag-debreceni-orvos-covid-oltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dabadb22-9f92-4f60-b767-0abe3491da3f.jpg","index":0,"item":"5fdb559a-c939-44a4-a548-49ca428d3760","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_remhirterjesztes-birosag-debreceni-orvos-covid-oltas","timestamp":"2025. március. 06. 10:22","title":"Rémhírterjesztés miatt emeltek vádat egy debreceni orvos ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hibrid autó mentheti meg a környezetet és az iparágat
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Sikerre vitte a benzinfaló Egyesült Államok autósainak körében a hibrid autókat a világ második legnagyobb autókonszernje, most pedig be akarja bizonyítani: a benzin-befecskendezéses motor a múlté, a jövő a hibridé.
Hibrid. Megoldás?
A hibrid autót egy elektromos motor és egy benzines motor összekapcsolásából létrejövő hajtómű mozgatja. A két hajtómű együttműködése hozza létre a hibrid hajtást. A közös tengelyre épített motorok egymást segítik. Indulásnál az elektromos motor gyorsítja fel az autót körülbelül 14 kilométer per órás sebességre, s csak ezután kapcsol be a benzinüzemű motor. A benzines hajtómű azonban azon túl, hogy átveszi a kocsi hajtását, tölti is az elektromotort, amely így nem igényel külön töltést. Ráadásul a jármű a fékezéskor felszabaduló – a hagyományos autóknál hőként távozó – energiát is hasznosítja és tárolja az elektromotor akkumulátorában. Ha pedig szükséges – például emelkedőn – a benzinmotort a villanymotor működésével támogatja meg a rendszer.
A Toyota öt évvel ezelőtt bemutatott egy takarékos, környezetbarát járgányt, amellyel tesztelte az amerikai piacot, most pedig hibáin javítva, hajtóművét erősebbé téve, új karosszériával látta el, s csökkentett profittal piacra dobta a Prius második kiadását.
A Toyota jelenlegi éves eladási statisztikáiban a hibrid autók aránya nem éri el az egy százalékot. Ezzel együtt a gyártó sokat remél a fejlesztésektől. A cél ambiciózus: a jelenlegi összesen 120 ezer amerikai hibrid gépkocsi mellé idén újabb 100 ezer értékesítésére tesz kísérletet a japán óriás. Emellett a tervek szerint még az idén legördülnének a futószalagról az első luxus kategóriás hibridek, amelyeket hibrid terepjáró követhet.
A Toyota Prius első változata nyolc évvel ezelőtt debütált Japánban. Akkoriban az első modell csak nagy nehezen 15 másodperc alatt érte el a száz kilométeres óránkénti sebességet, ami pedig még nagyobb gond volt, a vezetőt kifejezetten zavarta, amikor a jármű villanyról benzines üzemmódra váltott.
A hibrid autókat eredetileg a Japán városi közlekedési szokásokra tervezték, vagyis kis távok alacsony sebességű megtételére. Bár az a modell jobban gyorsult és a hajtóforrások közti váltás sem volt annyira sokkszerű, az autóval együtt járó kellemetlenségek csak csökkentek, de nem szűntek meg. Ami azonban végképp betette a kaput a hibridek Egyesült Államok béli térnyerése előtt, az az áruk volt, hiszen egy hibrid Priusért egy alapfelszereltségű Toyota Corollánál háromezer dollárral többet kértek a szalonokban.
A Prius második változata 25 százalékkal jobban gyorsul elődjénél, köszönhetően a jobb akkumulátortöltésnek, a hibrid elemek ugyanis képesek a 200 voltos váltóáramból 500 volt egyenáromot generálni.
13 kilógrammal könnyebb lett az akkumulátor is, ezáltal jobban gyorsul az autó és takarékosabban bánik a kőolajszármazékkal. A legnagyobb újítások azonban a két hajtómű közti kapcsolatban és az ezeket optimalizáló algoritmusokban érzékelhető. Nincs tehát szó arról, hogy alacsony sebességnél csak az elektromos, nagy sebességnél, pedig csak a robbanómotor üzemelne.
A technológiai nehézségek megoldását követően a következő probléma: hogyan tehető eladhatóvá és árban versenyképessé egy olyan jármű, amelynek gyakorlati hasznát ma még csak kevesen ismerik fel.
Olcsóbbá teheti a hibrid autók gyártását, ha – mint ígérik – a dél-koreai LG Electronics kijön a lítium-ionos akkumulátoraival, amelyek könnyebbek és nagyobb feszültségleadásra képesek. Könnyebbé tehetőek a járművek, ha a karosszéria alapanyagok összetételén változtat a gyártó, bár a könnyű és rendkívül erős – ezáltal pedig biztonságos – szénalapú anyagok felhasználásával tovább drágítaná a gyártást.
Iparági elemzők szerint a szóba jöhető egyéb könnyű karosszéria alapanyagok közül a „teljesen alumínium autók” megjelenésére még nincs felkészülve az autóval közlekedők társadalma. S ami még jobban megnehezíti a helyzetet, hogy a vevők igényei alapján a hibrid gyártók igyekeznek a hagyományos modellek mintájára építeni hibrid modelljeiket, ami megköti az újítók kezét.
Az autógyártás az igazán innovatív iparágakkal szemben gyakorlatilag az 1885-ben megalkotott Otto-motorok alapján építi a mai napig az összes gépjármű hajtóművét. 1981 és 2003 között az egyetlen változás a lóerő számának növekedése volt: ebben az időszakban átlagosan 93 százalékkal lettek erősebbek a verdák. A lóerők száma tehát az autókereskedelem központi kérdése.
A Toyota mellett számos gyártó jött ki hibrid járművekkel, a Ford például Escape truckjának hibrid változatával, és 2008-ig további négy modell hibrid verzióját dobja piacra. A Nissan 2006-ban rukkol elő Almerájának hibridjével, viszont ellentétben a Forddal – amely saját hajtóművet kísérletezett ki – a japán cég a Toyota licenceit vásárolta meg.
A Honda, amely elsőkként jelent meg az Egyesült Államokban hibrid autóval, elszomorító eladási mutatókat produkált, januárban összesen 1169 hibrid Civic-et adott el, 45 százalékkal kevesebbet az előző havinál. Ennek ellenére tervezik az Element vagy a Pilot SUV hibrid verzióját.
Konkurens megoldások (Oldaltörés)
A legnagyobb gond, hogy rendkívül nehéz munka hibrid energiaellátású hajtóműveket létrehozni, olyannyira, hogy senkinek nem sikerült eddig a Toyota megoldásait felülmúlni. A Mercedes például az F 500 Mind autóval kísérletezett, amely dízel-elektromos hibrid elven üzemelt volna, de eredményei messze alulmúlták bármely benzin-elektromos megoldás mutatóit.
A hibrid fejlesztések rendkívüli nehézségei miatt több autógyár más irányba tapogatózik, az Audi, a BMW és a Volkswagen például a „tiszta dízelen” dolgozik, amely 30 százalékos hidrogéndúsítással előállított dízel üzemagyag, és így elvileg kétszer több energia leadására képes.
A legtöbb gyártó a hidrogén-meghajtású járművekben bízik, amely rendkívül környezetbarát, hiszen a kocsi tiszta vizet pöfög ki. Ehhez azonban sok százmilliárdos dolláros beruházásra lenne szükség és rengeteg időre, mire a töltőállomások kiépülhetnének.
A Wired magazin szerint az autógyárak nagy része azért foglalkozik a hibridekkel, hogy mutassa, tesz valamit a jövőért. A valóság azonban az, hogy többnyire a kivárásra bazíroznak. Az egyetlen valódi kivétel talán a Toyota, amely komolyan veszi saját fejlesztéseit.
A hibrid autók bár nem szüntetik meg a széndioxid-kibocsátást, de legalább csökkentik azt, és ami nagy előny, a meglévő infrastruktúrára – a benzinkutakra – támaszkodnak. A Toyota csúcsvezetői szerint, a világ nem teheti meg, hogy további negyven évet várjon az új technológia megszületéséig, így szerintük a kiút jelenleg csak a hibrid lehet.
A fejlődő világban sokan képesek lemondani amúgy is szűkös étkezéseik egyikéről- másikáról, hogy televízióhoz jussanak. Ezt a sok szempontból értékelhető felismerést próbálja meglovagolni egy indiai kutató, akinek elképzelése szerint a számítógéppel összekapcsolt tévékészülékek elterjesztése komoly hatással lehet a falvakban élő szegények életére.
A legnagyobb elektronikai cégek most ismét azzal próbálkoznak, hogy minél több nappaliba eljuttassák azokat a hibrid készülékeket, amelyek ötvözik a tévé, a PC és a hifi berendezések funkcióit. A készülékek hazai elterjedésének azonban technikai gátjai vannak.
A Toyota Motors elnöke, Cho Fujio közölte, hogy vállalata néhány éven belül 1 millió hibrid, vagyis vegyes benzin-áram üzemelésű autót fog értékesíteni.
A DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation megállapodtak abban, hogy kettős üzemmódú hibrid hajtási rendszert dolgoznak ki, azzal a céllal, hogy a GM, a Chrysler Csoport és a Mercedes személyautós üzletág járműveiben használják majd fel.