szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Steve Jobs már-már mániákusan őrzi üzleti titkait. A piaci trendek és az Apple manőverei alapján azonban fel lehet térképezni a karizmatikus cégvezető által a sírból visszatért kaliforniai IT-vállalat terveit.

Steve Jobs és az iPod Mini
© AP
Az Apple alapítója és ügyvezetője 2002-ben olyasmit vitt véghez, ami előtte számtalan álmatlan éjszakát okozott a zeneipar és a szerzői jogokért aggódó szervezetek számára - áll a Business 2.0 magazin elemzésében.

Amikor Steve Jobs megállapodott Paul Vidich-csel, a Warner Music egyik döntéshozójával, még nem tudta, hogy talált egy ösvényt, amelynek nyomán létrejöhetett a legális zeneletöltések eddigi legsikeresebb változata.

A megújult formavilággal jelentkező Apple az iPod zenelejátszóval is telibe talált. A letisztult, egyszerű felületű kis gépet pillanatok alatt szétkapkodták. Az iPodból jelenleg is 40 darab talál gazdára percenként. Az Apple pedig egyre növeli előnyét a digitális zeneletöltések terén, annak ellenére, hogy mára a szektor legjelentősebb résztvevői – többek között a Microsoft, a Dell, a Samsung és a Sony – több százmillió dollárt költenek arra, hogy betörjenek a piacra.

Mára már hihetetlennek tűnik, de a cég romokban hevert, amikor Jobs 1997-ben visszatért az elnöki székbe. A tavalyi év során az Apple bevételei 33 százalékkal emelkedtek, profitja pedig megnégyszereződött. A cég részvényei az elmúlt két évhez képest hatszor annyit érnek, a papírokat jelenleg körülbelül 42 dolláros árfolyamon jegyzik.

Az alma születése
A cég alma-logójának kiválasztási körülményeihez számos hiedelem fűződik, így például az, hogy az alapító Steve Jobs korábban almaültetvényen dolgozott, vagy nagy rajongója volt a Beatles ’Apple’ lemezkiadójának. Tovább a teljes alma-sztorihoz.
Azóta az IT-szektor résztvevőinek szinte hobbijává vált megtippelni, mi lesz Steve Jobs következő lépése. Nem véletlen, hogy a Microsoft nemrégiben – különösebb hírverés nélkül – leszerződtetett egy korábbi Apple dizájnert, akinek az lesz a feladata, hogy segítsen a redmondiaknak egy eladhatóbb arculatot kialakítani. Nem lesz könnyű feladat, Jobs ugyanis kínosan ügyel, hogy lehetőség szerint semmi se szivároghasson ki a főhadiszállásról. 1997-es visszatérése után az első dolga az volt, hogy csírájában elfojtsa az összes olyan csatornát, amelyen keresztül adatok juthatnak ki a különféle fejlesztésekről. Ennek zálogaként felbérelte Robin Zonic, korábbi felügyelőtisztet; az ő feladata lett a rend betartatása. A dolgozók szerint az újonnan felvett dolgozókhoz intézett egyik jótanácsa így hangzik: „ha adatokat szivárogtatsz ki, megtalálunk, kirúgunk, beperelünk és elítéltetünk.”

Nem üres beszéd ez a sok kemény szó, ám Jobs ezen túl sem bíz semmit a véletlenre. A gyártási folyamatok során a legtöbb dolgozónak és menedzsernek fogalma sincs, hogy éppen melyik termékhez fejlesztenek. A különféle részegységeket több azonosító kóddal is ellátják, így nehéz kitalálni, hogy melyik darabok melyik eszközhöz készülnek. Jobs pedig dezinformációs kampánnyal is nehezíti az esetleges ipari kémek dolgát. Az üzletember szúrópróba-szerűen hamis információkat terjeszt cégen belül, így ha valahol megjelenik egy-egy hír, azonnal tudja, melyik részlegen járt el a dolgozók szája.

Hódító iPod (Oldaltörés)

Az iPod kistestvére,
a Shuffle
© AP
Bár az iPod továbbra is az Apple egyik legfőbb aduja, ne feledkezzünk el a Mac Miniről, az iPod termékpalettát bővítő Shuffle-ről, s az idén tavasszal érkező Tiger operációsrendszerről sem, amely a Windows legújabb verziójának, a Longhornnak jelenthet konkurenciát. A Business 2.0 szerint azonban ezek csupán a jéghegy csúcsát jelképezik. Ha Jobs ügyesen játssza ki a kártyáit, az Apple megerősítheti piaci pozícióját, s komoly bevételre tehet szert.

Az elemzők azonban figyelmeztetnek, hogy a cég képes volt már egyszer jelentősebb is előnyt elpazarolni, ezért nem engedhetik meg maguknak, hogy hibázzanak.

„Ha Steve ügyesen taktikázik, megfordíthatja a cég szekerét, amely az évszázad egyik legnagyobb és legsikeresebb ilyen manővere lehet” – mondta Mike Homer, aki a nyolcvanas években volt a vállalat egyik felsővezetője.

Eddig nincs ok az aggodalomra. Az iPod minden idők egyik legsikeresebb fogyasztói termékévé nőtte ki magát. Az első három évben nem kevesebb, mint tízmillió darabot értékesítettek belőle. A Sony a Walkman megjelenése utáni három esztendőben csupán 3 milliót tudott eladni. Egy vállalati anekdota szerint a kereslet a karácsonyi roham óta sem csökkent az iPod iránt, s az érdeklődők száma akkora, hogy még az Apple raktáráruházaiban is gondok vannak az ellátással. Mindeközben az iTunes, a vállalat online zeneáruháza prosperál. Megnyitása óta közel 300 millió zeneszámot töltöttek le róla, s ezzel a lejátszó és a szolgáltatás is több mint 65 százalékos piaci részesedést mondhat a magáénak.

A cég mindent megtesz, hogy meglovagolja a sikert. Nemrégiben nyílt meg az iTunes európai és kanadai leányvállalata, amely további 190 millióval bővítette a felhasználók piacát, s a 2005-ös esztendő során nyílik meg a japánt kiszolgáló egység is.

Charlie Wolf, a Needham & Co. elemzője szerint az iTunes piacbővítése mintegy kétmilliárd dolláros éves bevételnövekedést hozhat a cégnek. A legfőbb lehetőség azonban az iPodhoz hasonló, kulturális ikonként is funkcionáló eszközök kifejlesztésében rejlik, amelyekkel az Apple ismét lehengerelheti a fogyasztókat.

Már most szinte biztosnak tűnik, hogy a következő generációs médialejátszó legfőbb erénye a drótnélküli technológia bevezetése lesz. Ezt támasztja alá a cég által novemberben benyújtott szabadalmi kérvény, amely egy „drótnélküli technológiát is alkalmazó kézi médialejátszóra” vonatkozik. Az eszköz egyik kifejlesztője az eredeti iPod csapatot vezető Tony Fadell, aki szerint a „médialejátszó” kifejezés jelen esetben nagyjából az iPoddal egyenlő.

Egy drótnélküli technológiát használó zenelejátszó segítségével a felhasználók – egy Wi-Fi belépési pont segítségével – szinte bárhonnan felléphetnének az internetre, de a számítógép és az iPod között is sokkal egyszerűbb lenne az adatforgalom. A rádióállomásokkal leszerződve akár az is lehetséges lesz, hogy rádióhallgatás közben a felhasználók szinte azonnal letölthessék a műsorban hallott számokat.

A zenelejátszó után az Apple további digitális tartalmakat is szeretne bezsúfolni a felhasználók zsebébe. Bár a videó-, és filmlejátszásra alkalmas vPod megvalósulásának valószínűségét a Business 2.0 75 százalékra saccolta, előbb vagy utóbb szinte biztosan piacra dobnak egy digitális fényképek és videók készítésére és megjelenítésére alkalmas eszközt.

Mindent a szemnek (Oldaltörés)

Jobs korábban leszólta a Microsoft és a Creative nászából született Portable Media Centert, mondván, a készülék maga ormótlan és a tartalmi ellátottsága szegényes. A cégvezető emellett azonban rajta tartja a szemét a Sony újonnan bemutatott hordozható játékgépén, a PlayStation Portable elnevezésű eszközön, amelyből piacra kerülése után csak Japánban 800 ezer darabot adtak el.

„Az Apple-nek szinte biztos, hogy videolejátszási lehetőséggel kell majd bővítenie az iPodot” – mondta Steve Wozniak, a cég egyik alapítója.

Egy ilyen előrelépés pedig egyenes út lenne egy hatalmas hollywoodi együttműködés felé. Az egyik stúdió vezetője szerint az, hogy Jobs nyilvánosan negatív nyilatkozatokat ad a hordozható médialejátszókról, csupán egy dezinformációs kampány része, hogy időt nyerjenek a megfelelő termék kifejlesztéséhez. A cég hivatalos weboldalán már jó ideje elérhető egy szekció, ahol mindig a legfrissebb mozielőzetesek tekinthetőek meg. Ez utalhat a vállalat és Hollywood közeli kapcsolatára, s arról sem szabad megfeledkezni, hogy Steve Jobs az Apple irányítása mellett a nagysikerű animációs filmekre szakosodott Pixar igazgatói posztját is betölti.

Függetlenül attól, hogy mit főznek ki a kaliforniai mérnökök, Jobs máris elérte azt, ami sokak szerint lehetetlen volt: felszabadította az Apple-t a PC-s elnyomás alól, amely alatt két évtizedig sínylődött. Jobs pedig a csúcson van. Bár ötven évesen nemrégiben meg kellett küzdenie a hasnyálmirigyrákkal, a sztárként tisztelt cégvezető egyik ravasz húzása követi a másikat.

Az elemzők szerint, ha az Apple folytatni tudja menetelését a siker útján, hamarosan akkora befolyásra tehet szert a digitális szórakoztató elektronika terén, mint a Microsoft a személyi számítógépek világában. Ehhez azonban el kell kerülnie, hogy úgy járjon, mint annak idején, amikor nem volt hajlandó más cégeket bevonni a Mac fejlesztésébe. Így történhetett, hogy a Microsoft az Intellel összeállva elhódították az Apple piacának oroszlánrészét. Ha Jobs ugyanezt a hibát elköveti az iPod és a többi i-termék kapcsán, ismét elveszítheti előnyét. Wozniak szerint azonban ha szükséges, nyitnának más cégek irányába. A legjobb példa erre Paul Vidich, akivel megkezdődött a cég emelkedése a siker csillaga felé. Vidich-et sorban követték az összes nagyobb kiadó képviselői, s Jobs még arra is hajlandó volt, hogy Windows-kompatibilissé tegyék az iPodot. Ha továbbra is hajlandó kooperálni a siker érdekében, az Apple ismét az IT-piac egyik legjelentősebb szereplőjévé nőheti ki magát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Az Apple tulajdonába kerülhet a Universal Music Group

A Los Angeles Times értesülése szerint az Apple Computer Inc. tárgyalásokat folytat a Vivendi Universal SA konszernnel a francia társaság Universal Music Group érdekeltségének a megvásárlásáról. A lehetséges vételár 5-6 milliárd dollárra tehető.

Meixner Zoltán (hvg.hu) Tech

Az Apple új termékekkel árasztja el a piacot

Az Apple Computer termékei legendás megbízhatóságukról, jó funkcionalitásukról és a minőségi imázsnak megfelelő magas árukról voltak ismertek a piacon. E termékpolitikát meglehetősen sok bírálat érte az elmúlt évtizedben. Azok a potenciális felhasználók ugyanis, akik megvették az Apple üzenetét, nem mindig voltak képesek megvásárolni az igen drága eszközöket, amelyek zömét az utóbbi években a piac kifejezetten a luxuskategóriába sorolta.

Gazdaság

Az U2 zenéjével előzne be az Apple

Megjelent az Apple fotók nézegetésére és tárolására alkalmas iPod Photo készüléke, és az iPod U2 Special Edition, amely világító vörös tekerőkkel hívja fel magára a figyelmet, és 5 ezer dal tárolására képes.

Gazdaság

A Microsoft az Apple piacain terjeszkedik

A Microsoft új, a napokban forgalomba kerülő Office szoftvercsomagját kifejezetten nagy konkurense, az Apple számítógépeire fejlesztette ki, sőt, az Internet Explorer Mac-es verzióját is nemsokára piacra dobhatják.