szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bár olyan kisvállalkozást már csak nehezen találhatunk, amely nem rendelkezik számítógéppel, az internetpenetráció terén mégiscsak megrekedt a fejlődés - derül ki a frissen közzétett GKI-T-Mobile e-Gazdaság Indexből. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Kft. -vel együttműködve - a vállalatok internethasználati szokásait, s a hazai elektronikus gazdaság fejlődését mérte fel.

Az index
A GKI Gazdaságkutató Rt. internet-gazdasági felméré-sének eredményeit is egy indexben, jelen esetben a GKI-T-Mobile e-Gazdaság Indexben összegzi. A konjunktúraindex a magyar gazdaság vizsgált szegmenseinek az internettel és az internetes alkalmazások üz-letmenetre gyakorolt hatásával kapcsolatos várakozásait szám-szerűsíti, s négy kérdés ered-ményeit foglalja magában. A kérdések az internetes értéke-sítés és beszerzés várható ala-kulására, az internetnek a válla-lat piacára gyakorolt hatására és az internetben rejlő üzleti lehetőségek jelenben és jövő-ben vélt kihasználására vonat-koznak.
2005 első negyedévében stagnált, kismértékben csökkent a GKI-T-Mobile e-Gazdaság Index. Az e-gazdaság vállalati szereplőinek várakozásai általában kismértékben romlottak, azonban bizonyos szektorok optimizmusa különösen a pénzügyi szektoré felhúzta az index értékét.
Az index a GKI üzleti bizalmi index mozgását követte a vizsgált időszakban, azaz a gazdasági folyamatok nagy hatással vannak a cégek internetes üzletmenettel kapcsolatos várakozásaira is, azonban az e-Gazdaság index az utolsó három negyedévben nem követte az üzleti bizalom csökkenésének mértékét.

A turizmus szektorban az előző negyedévekhez hasonlóan csak kismértékű változás történt az Internetes üzleti lehetőségek megítélésében. A válaszok alapján a vendéglátással foglalkozó cégek semleges, de inkább negatív véleményt fogalmaztak meg az internet vállalkozásaikra gyakorolt
A kutatásról
A felmérés 2005 márciusában zajlott le telefonos interjúk for-májában 1000 cég reprezentatív megkérdezésével. A felmérés célcsoportja a legalább 5 alkal-mazottat foglalkoztató vállal-kozások voltak. A felmérés ki-terjedt egész Magyarországra és érintette az összes gazdasági szektort.
hatását illetően.

A kereskedelem és a ki nem emelt tevékenységeket összefogó, általunk általános vállalati körként definiált szakágazatok esetében a piaci várakozások tovább ingadoznak, a negyedik negyedév folyamán a turizmushoz hasonlóan kismértékű index-csökkenés volt a jellemző mindkét szektorban.

A korábbi negyedévekhez hasonlóan 2004 negyedik negyedévében is a pénzügyi szektornak az átlagosnál kedvezőbb kilátásai húzták fel az GKI-T-Mobile e-Gazdaság Index összesített értékét. Az előző negyedévhez képest jelentősen nőtt az e-pénzügyi index, különösen a biztosítótársaságok megerősödött optimizmusa miatt. Továbbra is a pénzügyi vállalatok körében a legnagyobb az internet iránti bizalom a többi gazdasági szektorral összehasonlítva.

Számítógéphasználat

Ma már nehezen található olyan kisvállalat, amelyik nem rendelkezik legalább egy számítógéppel, míg a közép és nagyvállalatok közt egyáltalán nincs ilyen cég. A mikrovállalatok 5-9 fős nagyságrendbe tartozó részénél már nagyobb a lemaradás ezen a téren, 17%-uk még egyáltalán nem használ számítógépet. A vizsgált legalább 5 főt foglalkozató cégekről átlagosan elmondható, hogy 89,7%-uk használ számítógépet. Az arány az előző, 2004 októberében készített, felmérésünkhöz képest alig változott (akkor 88,7%-uk használt).

Internet-ellátottság

A hazai (legalább 5 főt foglalkoztató) cégek körében az internet-penetráció 75%-os volt 2005 márciusában. Ez 2 százalékponttal magasabb a 2004 októberében készült felmérésben mértnél, és 5 százalékponttal magasabb mint 2003 októberében. Az internet-csatlakozással való ellátottság a számítógépet használó cégek körében 83% volt idén tavasszal. A nagyvállalati szegmensben a teljes telítettség (100%) miatt változás nem történt az elmúlt félév során, a növekedés a kis- és középvállalatok körében volt tapasztalható. A középvállalati körben a cégek 97%-a kapcsolódik a világhálóra, amely az elmúlt félév folyamán 3 százalékpontot, az azt megelőző év során pedig 4 százalékpontot emelkedett. A kisvállalatoknál a 10-19 fős cégeknél másfél év alatt 70%–ról 76%-ra emelkedett a penetráció, míg a 20-49 alkalmazottal rendelkező cégeknél 79%-ról 86%-ra nőtt az internethasználó cégek aránya. A mikrovállalkozások, viszont úgy tűnik nem csatlakoznak az Internet gazdasághoz olyan ütemben mint a náluk nagyobb cégek. Az 5-9 alkalmazottal rendelkező cégek körében stagnálás figyelhető meg az internet-penetráció terén, mely ebben a csoportban megrekedt a 66%-os szinten.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Jön a 24 megabites nagyon szélessávú internet-szolgáltatás

Míg manapság a standard ADSL internet-kapcsolaton az adatfolyam sebessége 512 kilobittől 1-2 megabitig (Mbit) terjed másodpercenként, az új ADSL2+ technológia egy nagyságrenddel gyorsabb adatkommunikációt tesz lehetővé. Angliában a hónap eleje óta már működik a rendszer.

MTI Gazdaság

A kelet-európai turizmust az internet lendíti fel

Az internet forradalmasítja az emberek utazási szokásait: az út hosszától kezdve az úti cél kiválasztásáig, minden rugalmassá, könnyen változtathatóvá vált - derül ki egy brit közvéleménykutatásból.

hvg.hu Média

Négymillió internetező játszik egy magyar cég szoftvereivel

Az április 16-án elkezdett és május 2-ig tartó Snooker Világbajnokság első napjai alatt 4 millióra nőtt azoknak a külföldi – elsősorban amerikai, angol és brazil – internetezőknek a száma, akik egy magyar szoftverfejlesztő cég, a Solware által üzemeltetett flyordie.com weboldalon a cég online játékaival játszanak.