szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az ír Ryanair olcsó jegyes légitársaság jövőre elindítja első magyarországi járatát, közölték a cégnél csütörtökön. A vállalat összesen öt új járatot indít 2006 február 17-e és március 31-e között: London Stansted repülőteréről a Balatonra, az olaszországi Lameziába és Pármába, Vitoriába Spanyolországba, valamint London Luton repülőteréről a franciaországi Brestbe.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary elmondta: az öt új járattal együtt a vállalat 90 járatot indít Stanstedből és 12 járatot Lutonból összesen 22 országba. Az öt új járat beindítása alkalmából a vállalat 1 millió ingyen jegyet hirdetett meg a cég valamennyi járataira, ezeket jövő januárban és februárban lehet igénybe venni.

A társaság vezérigazgatója arról is beszámolt, hogy változatlanul tartják magukat a korábbi előrejelzéshez, amely szerint a mostani negyedévben az átlagos jegyárak nyomottak maradnak, és a következő negyedévben 5-10 százalékos csökkenés várható.

Fordulat előtt áll az olcsó légitársaságok piaca. A McKinsey tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint Európában tartósan csak két-három légitársaság fog talpon maradni. A forgalom növekedése sok légicég számára nem biztosítja a nyereséges  működést. 

Az elemzés szerint az okok között szerepel egyebek között, hogy telített a piac, növekszik a verseny hagyományos, a charter és az olcsó jegyű légitársaságok között. Jelentősek a repülőgép-megrendelések, ami fölösleges kapacitások kialakulásához vezet. 

A legnagyobbak távlatilag akár ingyen is szállíthatják az utasokat, akkor is bizonyára nagyszerűen megélnek az utazási irodáktól, szállodáktól, üdülőhelyektől kapott jutalékból, a kisebb cégek azonban esetleg elvéreznek ebben a küzdelemben.
   
A McKinsey szakértői szerint elmúltak azok az idők, amikor a diszkont légitársaságok szinte korlátlanul terjeszkedhettek. A jövőben egyre nehezebb lesz új utasokat toborozni, és csökkenni fog a társaságok jövedelmezősége. 

A tanulmány szerint a légipiac 2010-ig évente átlagosan 13 százalékkal fog bővülni, ám ez messze elmarad a korábbi évek 50 százalékos növekedésétől. A növekedés lassulása miatt sok lesz a fölösleges kapacitás: az easyJet, a Ryanair és az Air Berlin például 2012-ig 300 gépet rendelt, és opciója van további 350-re. 

Kelet-Európában még van lehetőség a terjeszkedésre: itt az egy lakosra jutó repülőutak száma évente átlagosan 0,3, kevesebb, mint a nyugat-európai átlag egyhatoda: ott lakosonként évente két repülőút az átlag.

A Ryanair vezetője, Michael O'Leary, útjára bocsátván a cég első lengyelországi járatát, tavaly novemberben azt jósolta, hogy még vagy tíz évig lassú lesz a piac növekedése Kelet-Európában, és ebben a térségben nem lehet különösebb haszonra számítani. Ehhez képest a Ryanair most őszig még hét új lengyelországi járatot indít, és további terjeszkedést tervez a térségben. A várható árversenyből is ízelítőt adott: új lengyel járatain 1,59 fontnak megfelelő árú jegyeket kínál. A hagyományos légitársaságok turistaosztályaira 54-70 font között van a jegyár London és Varsó között.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nemzetközi gazdaság

Ryanair

A vezető európai fapados légitársaságnak számító ír 70 darab Boeing- 737-800-as utasszállító repülőgépre adott...

MTI Itthon

Budapesti járatot indítana a Ryanair

Az ír Ryanair Holdings PLC olcsó jegyes légitársaság járatok indításának a lehetősége iránt érdeklődik a budapesti Ferihegyi repülőtérre.

Hét nap

BÜNTETÉS A RYANAIRNEK

Törvénytelennek minősítette Európa legnagyobb úgynevezett fapados légitársaságának, az ír Michael O'Leary által...

Média

Felháborodást keltett a Ryanair reklámja

Több mint százan tettek panaszt a Ryanair fapados légitársaság London fights back című kampánya miatt, amely a londoni robbantások után egy héttel indult a szigetországban.