szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A következő években átlagosan 9-10 százalékkal nő a Magyarország feletti légiforgalom, így az előrejelzések szerint 2020-ra kétszer ennyi gép repül át az ország felett, mint most. A légiirányítás uniós pénzből korszerűsíti radarjait.

A Magyarország feletti légiforgalom a következő évekre várt, átlagos 9-10 százalékos növekedés mellett duplájára emelkedhet 2020-ig, a Ferihegyi Repülőtér gépforgalma pedig az idei 1-2 százalékos bővülést követően várhatóan 4-5 százalékkal nő a következő években - mondta Mudra István, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat igazgatója.

Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a ferihegyi forgalom ugrásszerűen nőtt 2004-ben - az uniós csatlakozással és a diszkont légitársaságok megjelenésével - ezt követően azonban a bővülés üteme lassult. A 7-8 százalékos utasforgalom növekedés azt jelzi, hogy a légitársaságok foglaltsági mutatója (load factor) nő, a további bővülésnek azonban gátat szab a piac telítődése és a ma még hiányzó repülőtéri beruházások megvalósítása. A HungaroControl Románia és Bulgária uniós csatlakozásától várja az átrepülő forgalom jelentős növekedését.

Az igazgató beszámolt arról is, hogy hétfőn a szolgálat leállította a Kőrishegyi radart, ez a több mint 38 millió eurós radarcsere-projekt része. A teljes költségvetés felét az unió biztosítja és az eddigi közbeszerzési tárgyalásokon a HungaroControl 12,6 millió euró költséget takarított meg a tervezetthez képest. Mudra István elmondta, hogy a megtakarításból egyéb fejlesztéseket valósítanak meg, és 5 millió eurót a MÁV fejlesztéseihez csoportosítanak át úgy, hogy ezt a második Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a légügyi szolgálat visszakapja.

A radarcsere 2007 végére valósul meg, akkorra a kőrishegyi és a püspökladányi radart is lecserélik. A kieső kőrishegyi információk pótlására két szlovák radarállomás adatait integrálták a rendszerbe. Hangyál Gyula, a szolgálat légiforgalmi igazgatóhelyettese beszámolt arról, hogy jövőre Sármellékhez hasonlóan a debreceni repülőtér légiforgalmát is a szolgálat irányítja majd. Hozzátette, hogy az ellenőrzött légtér megteremtésével növelhető a repülőterek kapacitása, bár az irányítás költségei várhatóan a jelenleginek mintegy kétszeresére, több 10 millió forintra emelkednek. Jelenleg a sármelléki repülőtéren hetente három alkalommal vehetik igénybe a légitársaságok a teljes körű irányítórendszert, és a tervek szerint 2007. május elsejétől ez napi rendszerességűvé válhat.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Rekordforgalom Ferihegyen

A ferihegyi forgalom 19,7 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbinál. A fapadosok három hónap alatt 2,3 millió utast szállítottak.

MTI Gazdaság

Komoly fejlesztéseket terveznek a fapadosok

A Sky Europe magyarországi járatainak utaslétszáma megkétszereződött és szeptember óta a tőzsdén is jegyzik a céget. A Wizz Air - tervei szerint - nyárra megduplázza eddigi kapacitását.

MTI Gazdaság

Új fapados Európában

A spanyol Iberia beszáll a fapadosok versenyébe, a légitársaság ősszel kezdi meg működését.