szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Aláírták a fővárosi önkormányzat, a BKV Zrt., az Alstom SA. és a Ganz Transelektro Zrt. vezetői szerdán a Főpolgármesteri Hivatalban azt az összességében 263,6 millió eurós szerződést, amely alapján 2008 nyarától összesen 44 új metrószerelvény érkezik a 2-es, és a 4-es metróvonalra.

A Budapest Metropolis Konzorcium hosszában teljesen átjárható, légkondicionált ötkocsis szerelvényei a 2-es metrón 1023, a négykocsis szerelvény pedig a 4-es metrón 807 utast tud majd egyszerre szállítani.

Demszky Gábor, akinek a jelenlétében a cégvezetők aláírták a szerződést, elmondta, hogy az új metrókocsikkal, valamint a júliustól közlekedő új nagykörúti villamosokkal és az új buszokkal, trolikkal korszakváltás zajlik a budapesti tömegközlekedésben. Hozzátette, hogy néhány éven belül már nemcsak a tömegközelekedési járatok számában és sűrűségében, hanem színvonalában is felveszi a versenyt Budapest a világ bármely nagyvárosával.

A metrókocsi-tenderre öt konzorcium jelentkezett, s a formailag megfelelt kettőből választották ki a nyertest. A vesztes a orosz MetrowagonMash Rt. jogorvoslatért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A testület azonban nem találta annyira megalapozottnak a panaszt, hogy emiatt felfüggesztette volna a közbeszerzési eljárást. Így a BKV törvényi kötelezettségének megfelelően aláírhatta a szerződést. Ezzel biztosítható, hogy két év múlva már megérkeznek az első járművek. Ezek külső formájáról, megjelenésükről, csakúgy mint a nagykörúti villamosok esetében, megkérdezik majd a budapestieket - jegyezte meg a főpolgármester.

A szerződés szerint a konzorcium 247 millió euróért leszállít 22 járművet a 2-es metróhoz, 15-öt pedig a 4-eshez. Az összességében 263,6 millió eurós szerződésben további 7 járművet szállítanak a 4-es metróhoz és maximum 5 évig vállalják a járművek karbantartását.

Michael Anderson, az Alstom igazgatója utalva arra, hogy ez az első jelentős közlekedési projektjük Magyarországon, elmondta, hogy a világon minden negyedik metrókocsit cégük gyártja, s ezekkel évente hatmilliárd ember utazik. Hozzátette, hogy a kötöttpályás vasúti közlekedésben az Alstom az első a világon, őket a Bombardier és a Siemens követi. 

Közölte azt is, hogy az új metrókocsikat Franciaországban gyártják majd. Ezeknél számítanak a magyar partner részegységeire is. Aba Botond BKV-vezérigazgató tájékoztatása szerint négy részletben törlesztik a vételárat. Ebből 25-25 százalékot előlegként, illetve a prototípus szállításakor, 40 százalékot az összes jármű beérkezésekor, a többit biztosítékként az ügylet lezárásakor fizetik.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Ungváry Krisztián Gazdaság

Vitatják a metrótendert

A francia Alstom Transport és a Ganz-Transelektro Rt. alkotta Budapest Metropolis Konzorcium nyerte el a BKV Zrt. tenderét a metrószerelvények beszerzésére, a második helyezett orosz vállalat azonban döntőbizottsághoz fordul az eredmény miatt.

MTI Itthon

Megkezdődött három metróállomás felújítása

Burkolatbontással megkezdődött három állomás felújítása a 2-es metró vonalán, az utasok a rekonstrukciós munkák idején is használhatják az állomásokat - közölte a BKV Zrt. pénteken.

MTI Itthon

Folytatódik a 2-es metró felújítása

Június 9-én estétől augusztus 19-ig különböző útvonalakon járnak majd a metrópótló buszok a Déli pályaudvar és az Astoria között, a 2-es metró felújításának ez évi munkálatai miatt.

MTI Itthon

Lerakták a 4-es metró alapkövét

Lerakták a 4-es metró alapkövét hétfőn Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter volt kormányfő jelenlétében; egyúttal az Etele téren megkezdődött a majd szeptemberben munkába álló alagútfúró pajzs helyének kialakítása.