Év végére 330 forint lehet a benzin ára

Ha az olajárak tovább nőnek, akkor az év végére a 95-ös benzin magyarországi ára elérheti a literenkénti 330 forintot is - mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.

  • MTI MTI
Év végére 330 forint lehet a benzin ára

Mindenütt emelkedés
Rekord magasságba szökött az üzemanyag ára jó néhány európai országban. Elemzők szerint ekkora üzemanyag árakra korábban nemigen volt példa, hiszen június 14-e óta hordónként 12 dollárral, azaz 18 százalékkal drágult a kőolaj: hétfőn reggel az északi-tengeri Brent könnyűolaj referenciafajta rekordmagasságba, hordónként 78,18 dollárra szökött fel.
 
A brit AA Motoring Trust autós szakmai szervezet szerint Nagy-Britanniában megközelítette az egy fontot a 95-ös ólommentes benzin ára: 97,31 pennyre emelkedett (egy font=hozzávetőleg 406 forint).
 
Az összeállításban szereplő országok közül Hollandiában a legdrágább a 95-ös, 1,508 euró literenként, Németországban 1,365 euró, Olaszországban 1,351 euró, Franciaországban 1,285 euró, a legolcsóbb Spanyolországban, 1,029 euró.
A benzin európai piaci árát a mediterrán kikötői ár, gyakorlatilag a genovai kikötői ár határozza meg, ami szorosan kapcsolódik a Brent típusú olaj árához - mondta Barta Judit, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Júliusban a Brent hordónkénti ára már elérte a 74 dollárt, ezért emelkedik folyamatosan a benzin ára Európában, így Magyarországon is, noha a magyarországi benzinellátás több mint 80 százalékát adó Mol orosz olajat finomít - tette hozzá az ügyvezető igazgató.

Az olaj illetve a benzin jövőbeni árára nehéz prognózist adni, hiszen azt nagymértékben befolyásolják a világpolitikai események - magyarázta az elemző, aki elmondta, hogy korábban erre az évre 68-69 dolláros hordókénti árral számoltak. Most úgy látja a GKI Energiakutató, hogy 70 dollár felett marad az olajár.

Ebben az esetben a magyarországi benzinárak a jövőben is felfelé tartanak majd, és a 95-ös benzin literenkénti ára az év végére elérheti a 330 forintot is - vélekedett Barta Judit. Hozzátette, hogy a benzin kereslete az egész világon árrugalmatlan, azaz fogyasztók megfizetik a magasabb árat, inkább lerövidítik a külföldi utazást, vagy esetleg olcsóbb szállást választanak.

Magyarázatként hozzáfűzte, hogy az első öt hónapban Magyarországon a benzinfogyasztás 6 százalékkal nőtt, a diesel olaj fogyasztása pedig 16 százalékkal, amelyben szerepet játszhat az ukrán csempészvonal kiiktatása. A kérdés az, hogy a növekvő olajárak mikor fogják vissza úgy a világgazdasági növekedést, hogy az visszahasson az olajárakra - fogalmazott az elemző.

"Az olaj ára már rég elrugaszkodott a klasszikus értelemben vett közgazdasági realitásoktól, hiszen a gyengébb kitermelési körülmények között dolgozó társaságoknál sem nagyobb a költség, mint hordónként 30-35 dollár" - hangsúlyozta a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója.
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek