szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha valamiért érdemes volt a miniszterelnöknek hazudni, hát az a pillanat volt, amikor a kormánya által előterjesztett költségvetést a parlament elfogadta.

Gyurcsány fellélegezhet. És az ország?
© hvg.hu
Másképpen mondva Gyurcsány Ferenc nekikezdhetett azoknak a reformoknak, amelyek feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy az ország alkalmazkodni tudjon a megváltozott gazdasági környezethez, s képes legyen az EU adta előnyöket is kihasználva tartós növekedési pályára térni.

A költségvetési törvényről szóló parlamenti voksolás 208 igen és 163 nem szavazatot hozott, tartózkodás nem volt. Az ellenzék egységesen utasította el a költségvetést, s ezt a parlamenti demokráciákban szokásos magatartás mellett azzal indokolták, hogy ez a büdzsé semmiféle pozitív változásra nem indítja az országot, sőt a semmi felé sodródunk majd a jövő évben.

A költségvetés fő számai

Bevétel

Kiadás

Hiány

milliárd forint

6669,4911

8325,9767

1656,4856

A kormány a büdzsé összeállításakor egy igen szűk mezsgyén egyensúlyozott. El kellett érnie, hogy az államháztartás hiánya a konvergenciaprogramban előírt mértékben 10,1-ről 6,8 százalékra mérséklődjön, de eközben a reáljövedelmek se mérséklődjenek elviselhetetlen mértékben, miközben a legtöbb állami veszteséget termelő nagy ellátórendszerek (gázártámogatás, egészségügy, nyugdíj) és az állam- illetve közigazgatás egy hatékonyabb szerkezetet felé mozduljanak el. Sokan úgy gondolták, hogy ehhez nem lesz kellő ereje Gyurcsánynak, s a törvénytervezet fel fog puhulni. Különösen azért, mert a kiadások csökkentését nem lesz képes a miniszterelnök elérni.

E negatív várakozások végül nem igazolódtak, legalább is a törvény számaiban nem jelentek meg. A kormány ugyanis máris nekifogott az egészségügy átszabásának és alaposan megfaragta a gázártámogatási-rendszert is, s csökkentette a köüzlekedési kedvezményeket. A legnagyobb lépés a több biztosítós tébé-rendszerre való átállás még ezután következik, de az eddigiek alapján elszántságban nem mutatkozik deficit.

A büdzsé megoszlása 2006-ban és 2007-ben

2006 (%)

2007 (%)

Állami működési funkciók

12,9

12,7

Ezen belül

Általános közösségi szolgáltatások

7,1

7,4

Védelem

2,0

1,7

Rendvédelem és közbiztonság

3,8

3,6

Jóléti funkciók

60,5

58,7

Ezen belül

Oktatási tevékenység és szolgáltatások

12,3

11,1

Egészségügy

9,5

8,8

Társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások

32,2

32,4

Lakásügy, települési szolgáltatások

3,7

3,8

Szórakoztató, kulturális, vallási kiadások

2,8

2,6

Gazdasági funkciók

16,1

15,8

Ezen belül

Mező-, erdő-, hal- és vadgazdálkodás

3,1

2,8

Bányászat és ipar

0,4

0,3

Közlekedés és távközlés

7,5

8,3

Egyéb gazdasági tevékenységek

3,1

2,5

Környezetvédelem

2,0

1,8

Államadósság- kezelés, államháztartás

7,1

8,6

A főcsoportokba nem sorolható tételek

3,4

4,2

Gazdasági szakértők nem is emiatt aggódnak. Az egyik nagy veszély, hogy amikor a most bevezetett intézkedések kezdik meghozni gyümölcsüket, a túláradó optimizmus a 2008-as költségvetést puhíthatja fel, s így a reform nem juthat el a bajok gyökeréig, s a krízisállapot pár év alatt újratermelődhet. A másik aggodalom az összehangoltság hiányához kapcsolódik: ugyanis míg egyes területeken kemény megszorítások lépnek életbe, addig másutt folytatódik a pazarlás, vagy a túlságosan nagy elvonások a reformok eredményes bevezetésének lehetőségét fojtják meg. Ezek az aggodalmak mindaddig valószínűleg fennmaradnak, amíg a konkrét lépések napvilágra nem kerülnek. Gyurcsány Ferenc azt ígérte, hogy a kormány részletes jövő évi munkaprogramját januárban nyilvánosságra fogják hozni.

A költségvetés elfogadására jól reagált az üzleti világ. Legalább is erre vall, hogy az egyik vezető nemzetközi hitelminősítő cég, a Standard and Poor’s a költségvetési konszolidációban elért előrelépésre hivatkozva az eddigi leminősítést valószínűsítő negatívról stabilra javította vissza Magyarország szuverén adóskockázati besorolásának kilátását. Ugyanakkor a hazánkkal mindig meglehetősen kritikus legnagyobb európai hitelminősítő a Fitch Ratings, amely szintén negatív kilátással tartja nyilván a nála is "BBB plusz" szintű magyar adósosztályzatot, egyelőre nem osztja azt a derűlátást, amely az S&P-t a kilátásjavításra késztette.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Körvonalazódik a megegyezés az EU 2007-es költségvetéséről

Megegyezéshez közeli állapotban fejeződött be az Európai Unió tagországainak kormányait képviselő tanács és az Európai Parlament közötti egyeztető eljárás a 2007-es uniós költségvetésről a kedd esti brüsszeli egyeztetésen. Rövid időn belül a tanács második olvasatban is elfogadhatja a tervezetet, amelynek végső jóváhagyására a parlament hivatott.

MTI Gazdaság

Londoni elemzők szerint reális a magyar költségvetés

Reálisnak nevezik a jövő évi magyar költségvetést és a hiánycsökkentési programot vezető londoni befektetési és gazdaságelemző házak hétfőn kiadott előrejelzései, egyes vélemények szerint ugyanakkor ha tovább apad a koalíció népszerűsége, Gyurcsány Ferenc riválissal találhatja magát szembe az MSZP vezetői posztjáért folyó kampányban.

MTI Gazdaság

Veres: a költségvetés igazodik a konvergenciaprogramhoz

A jövő évre összeállított költségvetés szigorúan igazodik a kormány konvergenciaprogramjához, a büdzsé javaslatához benyújtott kormánypárti módosító indítványok között nincsenek olyanok, amelyek a hiányt növelnék - mondta Veres János a magyarországi Német-magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara szerda esti budapesti rendezvényén.

MTI Gazdaság

Kisebb a vártnál a költségvetési hiány

Az államháztartás (áht) - önkormányzatok nélkül - novemberben 191,5 milliárd forint hiánnyal zárt, az első 11 havi pénzforgalmi deficit 1 701,1 milliárd forint, a módosított éves előirányzat 82,7 százaléka.