A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak

Tíz kereskedelmi bankból nyolc hasonló stratégiát követ, s képességeiket kizárólag a versenyelőny megszerzésére összpontosítják – állítja egy új globális tanulmány. A pénzintézetek azonban nem ambicionálják, hogy még inkább megismerjék ügyfeleik igényeit, s ez által keltsenek életre új stratégiákat.

  • hvg.hu hvg.hu
A kereskedelmi bankok nem felelnek meg saját elvárásaiknak

Takarítás nyitás előtt. Besöpörnék
az ügyfelek igényeiről szóló információkat
© Kovalovszky Dániel
A 44 országban, 180 bank 366 bankárának megkérdezése alapján készített tanulmány szerint a kereskedelmi bankok sikerének egyik kulcsa, hogy a versenytársaknál gyorsabb fejlődést érjenek el mind az üzleti intelligencia alkalmazásában, mind pedig az üzleti agilitásban. Ezt pedig elősegíti a rugalmas és skálázható IT-rendszerek magasabb szintű alkalmazása – állítja az Európai Pénzügyi Menedzsment és Marketing Szövetség (European Financial Management & Marketing Association, EFMA) és a vállalatirányítási szoftvereiről ismert német informatikai óriáscég, az SAP közös – Global Retail Banking Benchmark címet viselő – tanulmánya. Az immár negyedik éve elvégzett kutatást az EFMA nemrégiben Lisszabonban tartott konferenciáján ismertették.

„A bankok tudatában vannak, hogy közelebbről meg kell vizsgálniuk: miért nem teljesítették a korábbi tanulmányokban megfogalmazott elvárásokat” – mondta el Patrick Desmarès, az EFMA főtitkára. „Tíz bankból nyolc követi az ügyfelek igényeinek ismerete által diktált stratégiát. Ennek megfelelően a versenyelőny abból származik majd, hogyan lesznek képesek magukévá tenni az ügyfelekkel kapcsolatban álló informatikai rendszerek fejlesztésére vonatkozó kezdeményezéseket. Évente elvégzett kutatásaink egészséges, határokon átnyúló vitát gerjesztenek az iparágban, és egyértelműen látható, hogyan nő a tanulmány hatása évről évre” – tette hozzá.

A kutatás szerint a bankok vezetői továbbra is az ügyfelekről, ügyfél-szegmensekről szóló információk összegyűjtésében, elemzésében és visszakeresésében érdekeltek. Mindazonáltal a korábbi tanulmányok eredményeivel ellentétben a bankok még mindig nem érték el azt a helyzetet, ahová korábbi terveik szerint mostanra el kellett volna jutniuk. A főbb megállapítások:

  • A kereskedelmi bankoknak 2003-as megkérdezésükkor 57 százaléka tervezte, hogy 2007-ben rendszeresen és konzisztensen elemezni fogja az ügyfél-adatokat. Ezzel szemben mindössze 20 százalékuk jutott el ennek gyakorlati megvalósításáig.
  • A jelenlegi tanulmány kimutatta, hogy a bankoknak csupán 14 százaléka állítja, hogy kihasználják az ügyfél-szegmentációs stratégiákat, szemben a 2004-es 7 százalékkal.
  • A vizsgált bankok többsége továbbra is használni fog mind házon belüli, mind pedig szabványos szoftvereket, mutatta ki a mostani tanulmány. Ezzel szemben az elkövetkezendő 3 évben várhatóan 11-ről 27 százalékra nő azoknak a bankoknak az aránya, amelyek elsősorban szabványos szoftvereket használnak majd.
  • A 2004-es 36 százalékkal szemben ma a bankok 46 százaléka úgy látja, hogy IT-infrastruktúrájuk stratégiai hátrányt jelent.
  • A tanulmány első évében szinte minden bank arra számított, hogy a front-office eszközöknél valamiféle automatizációt fog bevezetni. Ezzel szemben most csupán a bankok 60 százaléka számolt be előrelépésről a részleges automatizálásban. A fennmaradó hányad rendszertelen, vagy egyáltalán semmiféle automatizációról nem számolt be.
  • A bankoknak csaknem 80 százaléka lát elmozdulást a szabványos platformok irányába. Az elmozdulást a szolgáltatás-orientált architektúra fejlődése és a növekvő szabályozás serkenti.
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

2025. július 10-én lezárult a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat. Július 15-étől új forgóeszköz-finanszírozási lehetőség nyílt meg a feldolgozóipari mikro- és kisvállalkozások számára.