szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ingatlanszektor húzóágazatában, a bevásárlóközpontok piacán Európában újabb rekordra lehet számítani: 2008-ra várhatóan 17 millió négyzetméternyi új kereskedelmi központ készül el. Hazánk a kontinens 34 szereplős listáján 368 ezer készülő négyzetméterrel a 13. helyen áll, és követi az európai trendeket – derül ki a Cushman&Wakefield tanulmányából.

A magyar kereskedelmi központok piacát vizsgálva a főváros mellett a vidéki városok is mind nagyobb szerepet (a befektetések 60-70 százaléka) kapnak az ingatlanfejlesztők körében. Az ország első integrált kereskedelmi parkja is Budapesten kívül, Vecsésen épül – az októberben elkészülő Market Central Ferihegy az AIG/Lincoln beruházása.

Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít, ezen beruházások területe a kontinensen jelenleg 97 millió négyzetméter. A 2006-os rekordév után (mintegy 6 millió új négyzetméterrel gyarapodott ezeknek a kereskedelmi egységeknek a piaca, ami 13 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest), a 2008-as évre soha nem látott növekedés várható: több mint 10 millió négyzetméterrel nő meg a kontinensen felépült bevásárlóközpontok alapterülete.

A Cushman&Wakefield (a világ legnagyobb magántulajdonban lévő ingatlan-tanácsadó cége) 34 európai országban végzett felmérése szerint az épülő bevásárlóközpontok nagyságát vizsgálva Magyarország a középmezőny élén halad. A következő két évben előreláthatólag 368 ezer négyzetméternyi új kereskedelmi központ fog épülni hazánkban, ezzel a 2006-ban megközelített kétmillió össznégyzetmétert jóval túllépve, várhatóan már 2,3 millió négyzetméternyi terület várja a vásárlókat és bérlőket. A dobogó első helyén Spanyolország áll: egymaga majd kétmillió négyzetmétert épít 2007-2008-ban, míg egész Európa összesen 17 milliót. Őket követi Lengyelország 1,8 millió négyzetméterrel, és Törökország 1,6 millióval. Érdekesség, hogy a skandináv államokban szinte egyáltalán nem épülnek ilyen létesítmények a következő években, és a beruházások túlnyomó része (58 százaléka) Nyugat-Európában zajlik úgy, hogy a kelet-európai régióból Románia is dinamikusan kezd felzárkózni.

Magyarországon működő bevásárló- és kereskedelmi központok száma és összes alapterületük (1996-2006)

 BudapestVidékÖsszesen
mennyiség (db)alapterület (nm)mennyiség (db)alapterület (nm)mennyiség (db)alapterület (nm)
19968244 410111 0009255 410
2006311 235 06731730 038621 965 105

Forrás: Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége

Az elmúlt tíz év sokszoros, európai trendbe illeszthető növekedést hozott a bevásárlóközpontok és kereskedelmi parkok épülése terén Magyarországon is. Országos szinten mind alapterületben, mind egységek számában mintegy hétszeres növekedés állapítható meg. Budapesten túl most már a vidéki városok is egyre fontosabb szerepet kapnak mind a fejlesztők, mind a terjeszkedni kívánó kereskedők körében: esetükben 10 év alatt 66-szoros, míg a budapestieknél mindössze ötszörös alapterület-növekedés figyelhető meg. Vidéken a vizsgált évek alatt 31-szeresére nőtt a bevásárlóközpontok száma, a fővárosban csupán négyszeresére.

A piac további fellendülését eredményezheti a nagy vásárlói bázist és egy-egy város, régió ellátását ellátó, összevont kereskedelmi parkok megjelenése, valamint, hogy míg a korábbi években a kereskedelmi célt szolgáló ingatlanfejlesztések döntő többsége Budapestre koncentrálódott, az újak nagy része (60-70 százaléka) már vidéken fog megvalósulni.

Jönnek az integrált kereskedelmi parkok (Oldaltörés)


Az integrált kereskedelmi központhoz hasonló – Amerikában „power center”, Angliában „retail park” néven emlegetett – centrumok egyre nagyobb számban létesültek a világon az utóbbi öt évben. A fejlődés iránya és tendenciája ma már az, hogy a hipermarketek és barkács áruházak nagy dobozait a kisebb szakáruházakkal együtt egyetlen óriási létesítményben integrálják. Ennek hazai éllovasa az AIG/Lincoln ingatlanfejlesztő Market Central Ferihegy elnevezésű beruházása, amely a kisvárosi hangulatú, a felszíni parkolókból könnyen megközelíthető tetszetős, földszintes áruházak széles választékát kínálja kereskedelmi parkjában.

„ Úgy látom, hogy jó helyen és jó időben jelentünk meg kereskedelmi beruházásunkkal Magyarországon. A szakmai visszajelzések, a bérlők élénk érdeklődését tükröző 97 százalékos bérbeadottság, és nem utolsósorban a vidéki városoktól érkező együttműködési javaslatok azt mutatják, hogy a piac és a vásárlók örömmel veszik ezt az új típusú vásárlási formát, amely kiutat jelent az élettelen városszéli doboz koncepciókból és tetszetős, barátságos alternatívát kínál a vásárlásra ” – mondta Schömer Norbert, az AIG/Lincoln Hungary fejlesztési igazgatója.

A Vecsésen épülő kereskedelmi park Európa egyik első ilyen jellegű létesítménye, építése párhuzamosan halad a szintén az AIG/Lincoln beruházásában épülő olaszországi, Róma melletti Market Central Da Vinci-vel. A ferihegyi létesítmény 44 ezer négyzetméternyi kereskedelmi és szolgáltatóegységgel, valamint 1550 felszíni parkolóval várja majd a vásárlókat. A fejlesztő cég további hasonló központok építését tervezi régiókban is, először Miskolcon, ahol a fejlesztésre kiválasztott területet már meg is vásárolták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

Egyre kevesebb a kisbolt, egyre több a hipermarket

Kevesebb az élelmiszerüzlet és a cipőbolt, de több van a vegyes üzletekből. A legdinamikusabban a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások bővültek az év első felében.

MTI Gazdaság

Lejárt az óriás hipermarketek építésének ideje

A nagy, 10 ezer négyzetméter feletti mega hipermarketek építésének ideje lejárt Magyarországon, a jövőben kisebb, 3000 négyzetméteres áruházakat építenek majd a fejlesztők - jelentette ki Madarász Tamás, a Tesco Global Áruházak Rt. Hálózatfejlesztési igazgatója egy konferencián.