Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív lett.","shortLead":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív...","id":"20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48.jpg","index":0,"item":"2ea4440d-2c14-4562-8f9f-c1b856420ef0","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","timestamp":"2025. április. 28. 18:47","title":"Megállapították Gene Hackman halálának okát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deca133c-6048-4dec-97f5-0be291656ac6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Magyar Ferenc pápa temetése miatt tartózkodik az olasz fővárosban, de láthatólag igyekszik kimaxolni a római életérzést.","shortLead":"Magyar Ferenc pápa temetése miatt tartózkodik az olasz fővárosban, de láthatólag igyekszik kimaxolni a római életérzést.","id":"20250427_magyar-peter-robogo-roma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deca133c-6048-4dec-97f5-0be291656ac6.jpg","index":0,"item":"0d07f116-631f-4aea-bfae-f7f719f65e5b","keywords":null,"link":"/elet/20250427_magyar-peter-robogo-roma","timestamp":"2025. április. 27. 15:41","title":"Magyar Péter robogóval fotózkodott Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353","c_author":"Galicza Dorina ","category":"360","description":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez kezdett Bécs a Rákosrendezőre hasonlító területekkel. Bár megértettük, miért Bécs a világ legélhetőbb városa, rá kellett jönnünk arra is, Budapest belátható időn belül biztosan nem fogja tudni utolérni.","shortLead":"Elhagyatott, növényzettel benőtt vasúti sínek, autómentes övezetek és innovatív lakhatási megoldások – megnéztük, mihez...","id":"20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6491fee-d716-486d-8d07-2ee35bf0e353.jpg","index":0,"item":"f420a4ea-9635-42c3-add0-086c316c025e","keywords":null,"link":"/360/20250428_Becs-varostervezes-Rakosrendezo-Parkvaros-Vitezy-David","timestamp":"2025. április. 28. 11:30","title":"Megnéztük Bécsben, mit lehetne kihozni Rákosrendezőből, de megtudtuk azt is, miért nem fog sikerülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","shortLead":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","id":"20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"5b753ff0-5d4e-4e90-9b64-ac6ee23ae035","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","timestamp":"2025. április. 28. 07:11","title":"Megvádolták a vancouveri gázolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","shortLead":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","id":"20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88.jpg","index":0,"item":"6e7e7361-c40e-4b7e-b981-0df0db50f947","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","timestamp":"2025. április. 28. 11:18","title":"Hatszor nem adott nyugtát a közel-keleti kisbolt, maximális bírságot dobott nekik a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","shortLead":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","id":"20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda.jpg","index":0,"item":"c133201d-f70c-4962-9206-4c49dbf70fe1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","timestamp":"2025. április. 28. 07:21","title":"V8 helyett hatalmas aksival támad az elektromos új Range Rover","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14069a29-ac53-4963-abc7-d094605b1878","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Zsinórban a tizedik éve állnak fel újabb és újabb csúcsok, Európában és a Közel-Keleten különösen gyors ütemű a kiadások növekedése.","shortLead":"Zsinórban a tizedik éve állnak fel újabb és újabb csúcsok, Európában és a Közel-Keleten különösen gyors ütemű...","id":"20250428_globalis-katonai-kiadasok-haderofejlesztes-2024-uj-rekord-SIPRI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14069a29-ac53-4963-abc7-d094605b1878.jpg","index":0,"item":"27a51024-7754-4427-9805-449d9aac60b4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_globalis-katonai-kiadasok-haderofejlesztes-2024-uj-rekord-SIPRI","timestamp":"2025. április. 28. 14:43","title":"2,72 ezer milliárd dollár: újabb rekordot döntöttek tavaly a globális katonai kiadások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk pár furcsa szokással. Például, hogy bezárják a bíborosokat – csaknem 800 évet kell visszamenni történelemben, hogy megértsük, miért van erre szükség. Vannak olyan szokások is, amelyek eltűntek. Az egyik ilyet possesso néven emlegették, és volt olyan pápa, aki belehalt.","shortLead":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk...","id":"20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2.jpg","index":0,"item":"60eb3cb1-dd44-4eab-8d92-f00017efe748","keywords":null,"link":"/360/20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","timestamp":"2025. április. 27. 14:30","title":"Ilyenek voltak az első konklávék: amikor a tetőt is elbontották a bíborosok fölül és koplaltatták őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évente több tízmilliárd forintos bevételtől esik el az állam azáltal, hogy még mindig nem építtette ki az elektronikus útdíjszedési rendszert, noha ennek egy uniós előírás alapján jövő évtől már működnie kellene. Több beruházó is ugrásra kész, de a politikai viták áldozatává vált tender folyamatosan csúszik. A közlekedési minisztériumban ma még azt sem tudják, mikorra várható egyáltalán a kiírás.
Ötven-hetven milliárd forintból ki lehetne építtetni az elektronikus útdíjszedési rendszert, amely szakértők szerint öt év alatt 200-300 milliárd forint plusz bevételhez juttathatná a költségvetést. A használatarányos díjszedés előnye, hogy mindenki a megtett úttal arányos mértékig fizet, tehát a rendszer igazságosabb, mint a matricás megoldás. De nemcsak ez az érv szól a rendszer bevezetése mellett, hanem az is, hogy a folyamatos autópálya-építések miatt egy-két éven belül a matricabevétel nem fedezi majd az útfenntartás költségeit. Ráadásul uniós előírás, hogy 2009-től valamennyi tagországban – legalább az autópályákon – alkalmazni kell a használatarányos díjszedést a 3,5 tonna súly feletti teherautók esetében.
Már nem a KKK dolga
A tendernek azonban egyelőre se híre, se hamva. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság, valamint jogutódja, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) is írt ugyan ki pályázatot a rendszer kiépítésére (legutóbb 2007. szeptemberében), ám a versenytárgyalások rendre meghiúsultak. A jelenlegi felállás szerint a tender kiírásáért a közlekedési minisztérium felel, de a tárca sajtóosztályán a hvg.hu érdeklődésére csak annyit közöltek: dolgoznak a tenderen, de azt, hogy a kiírás mikorra várható, nem tudták megmondani.
Nem lenne helyes a minisztérium szerencsétlenkedését az SZDSZ-es szakítás után a tárcánál történt változások számlájára írni, mivel az évek óta húzódó tendert a koalíció idején is hasonló impotencia jellemezte. Súlyos pénzekről lévén szó, a pályázaton résztvevő konzorciumok jó ideje lobbiznak a nagy üzlet reményében, miközben a politikusok is megpróbálnak felsorakozni egy-egy csoport mögé. Ez persze nem magyar sajátosság: a cseh tendertől például azért lépett vissza a magyar tenderben is mozgolódó svájci Ascom, mert nem talált politikai támogatót. A rendszer bevezetése Csehországban egyébként is zűrös: az osztrák Kapsch céget hirdették ki győztesnek, noha a társaság csak a második legjobb ajánlatot tette. Az ügynek még közel sincs vége, a vesztes pályázók országos és uniós szinten is perre vitték a döntést. (Érdekesség, hogy a műholdas megoldást egyedüliként kínáló T-System sem a cseh, sem a szlovák tendernél nem adott árajánlatot, információnk szerint azért, mert a Deutsche Telekom kockázatelemzői túl rizikósnak ítélték a kelet-európai útdíjbizniszt.)
Kicsi a rakás
Idehaza az első, sikertelen tendert tavaly szeptemberben írták ki. Nyolc konzorcium jelentkezett, ebből kettőt alaki okokból, kettőt tartalmi (műszaki) okokból zártak ki. A két műszaki okok miatt kizárt pályázó – elsőként az Euroinvest-Arcadom-Efkon konzorcium, majd az Albacomp-Mol-Raiffeisen Informatik-Vodafone-Ascom-Fela alkotta csapat – külön-külön is megkérdőjelezte a döntést.
A Közbeszerzési Döntőbizottság előtti, több órán át tartó meghallgatáson aztán világossá vált: ha szigorúan betartják a kiírásban foglaltakat, akkor rajtuk kívül a Magyar Telekom-T-Sytems alkotta német konzorciumtól is búcsút vehettek volna. Kiderült például, hogy volt olyan, a kiíró által kifogásolt szakértő, aki egy másik, továbbjutó konzorciumban is szakértett – kifogástalanul. Azaz egyes alvállalkozók több konzorciumnak is bedolgoztak: volt, amelyiknél elfogadták őket, volt, amelyiknél nem. Végül már az egyik továbbjutó, az olasz Autostrada per l’Italia is bírálta a kiírást, mert szerintük a kiíró álláspontja alapján a Magyar Telekom-T-Systems alkotta német konzorciumot is ki kellett volna zárni, tartalmi okokra hivatkozva. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy bár eltérő technológiával, de elméletileg mindegyik konzorcium ki tudná építeni a rendszert.
Bedőlt tender
A közbeszerzési vizsgálattal egy időben egy MSZP-s törvénymódosító javaslattal lényegében megtorpedózták a közbeszerzési eljárást. A KKK ugyanis eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművekre szabta volna a megtett úttal arányos díjfizetők körét, ám az Országgyűlés által elfogadott módosító indítvánnyal 7,5 tonnára emelték a limitet. Ezért új tendert kell kiírni.
Többen úgy látják, a módosító indítvánnyal azért fúrták meg a kiírást, mert a tenderen – noha továbbjutott – nem szerepelt valami jól az állítólag a szocialisták által favorizált Kapsch. Ezt a teóriát gyengíti azonban, hogy a meghallgatások után a Közbeszerzési Döntőbizottság valószínűleg megsemmisítette volna a tendert, esetleg megismételte volna az első kört. A módosító indítvány benyújtásánál a szocialisták egyébként azzal érveltek, hogy a súlyhatár felemelésével 100-150 ezer hazai kisvállalkozást kímélnek meg.
Az autópálya-matrica értékesítési adatok szerint az év első felében az autósok 25 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, mint 2006 hasonló időszakában – közölte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A közlemény szerint az ÁAK matrica-árbevétele 26,3 milliárd forint volt az első hat hónapban, szemben a bázisidőszaki 19,65 milliárd forinttal.
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A szélvédőre ragasztandó papíralapú matrica január elsejével megszűnik, így az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni - tájékoztatta az Állami Autópálya Kezelő Zrt.. A közlemény szerint a benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre.
Jövőre nem lesz úthasználati matrica, ez 250 millió forintos megtakarítást eredményez, az összeget fejlesztésekre használják - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön.