Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint az ázsiai ország hatodik generációs harci gépe lehet. A kísérleti repülést mutató felvételek alapján úgy tűnik, hogy a gépnek deltaszárnya van és három hajtóművel látták el.","shortLead":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint...","id":"20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45.jpg","index":0,"item":"22c420d5-b64e-4347-a0cf-3e0c4fa15320","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Lefilmezték a kínaiak hatodik generációs harci gépének próbarepülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen az ellenkezője történt – állítják kanadai kutatók.","shortLead":"A digitális média és a streaming megjelenése akár mindörökre el is törölhette volna az unalmat, azonban ennek éppen...","id":"20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/409ec168-5e84-47bb-9c1e-b13b5f781474.jpg","index":0,"item":"7614bd31-d4ea-4134-baa8-0ae1e8ffee5b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_digtalis-media-szorakoztato-szolgaltatasok-unatkozas-unalom","timestamp":"2024. december. 28. 12:03","title":"Ömlenek ránk a filmek, a sorozatok, a zenék, és mégis többet unatkozik az emberiség, mint eddig bármikor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ennek ellenére nem akarta kihagyni a nyári Eb-t, mert az orvosai nem ellenezték, ő pedig nem érezte magát betegnek.","shortLead":"Ennek ellenére nem akarta kihagyni a nyári Eb-t, mert az orvosai nem ellenezték, ő pedig nem érezte magát betegnek.","id":"20241229_Hajdu-B-Istvan-a-mutetjerol-Ismet-eletveszelyben-voltam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342.jpg","index":0,"item":"1a97b001-4a5d-4b7e-b3a5-7ecfa064ac03","keywords":null,"link":"/sport/20241229_Hajdu-B-Istvan-a-mutetjerol-Ismet-eletveszelyben-voltam","timestamp":"2024. december. 29. 09:44","title":"Hajdú B. István a műtétjéről: Ismét életveszélyben voltam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.","shortLead":"Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg...","id":"20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f6a1d67-beaa-4b0e-9b38-5f0c04dc4279.jpg","index":0,"item":"7f78e4c6-9e7a-44cd-bece-3ba07684ba43","keywords":null,"link":"/elet/20241228_Hilarion-metropolita-szexualis-zaklatas-orosz-ortodox-egyhaz","timestamp":"2024. december. 28. 16:43","title":"Menesztették a magyar egyházmegye éléről a botrányairól elhíresült Hilarion metropolitát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","shortLead":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","id":"20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b.jpg","index":0,"item":"1662f22e-2b8e-4608-8a0b-97815437670d","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","timestamp":"2024. december. 27. 17:11","title":"Ködösen indul majd a szombat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","shortLead":"A Gazprom a tartozásokra hivatkozik, a moldávok szerint viszont politikai fegyverként használják ellenük az energiát.","id":"20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60444192-2f63-4330-8b47-034587f421f6.jpg","index":0,"item":"81d822b7-2276-4324-96cd-6357fe7ffa03","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Oroszorszag-Gazprom-Moldova-gaz-szallitas","timestamp":"2024. december. 28. 18:15","title":"Az oroszok most Moldovát zsarolják a gázcsap elzárásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Évente több tízmilliárd forintos bevételtől esik el az állam azáltal, hogy még mindig nem építtette ki az elektronikus útdíjszedési rendszert, noha ennek egy uniós előírás alapján jövő évtől már működnie kellene. Több beruházó is ugrásra kész, de a politikai viták áldozatává vált tender folyamatosan csúszik. A közlekedési minisztériumban ma még azt sem tudják, mikorra várható egyáltalán a kiírás.
Ötven-hetven milliárd forintból ki lehetne építtetni az elektronikus útdíjszedési rendszert, amely szakértők szerint öt év alatt 200-300 milliárd forint plusz bevételhez juttathatná a költségvetést. A használatarányos díjszedés előnye, hogy mindenki a megtett úttal arányos mértékig fizet, tehát a rendszer igazságosabb, mint a matricás megoldás. De nemcsak ez az érv szól a rendszer bevezetése mellett, hanem az is, hogy a folyamatos autópálya-építések miatt egy-két éven belül a matricabevétel nem fedezi majd az útfenntartás költségeit. Ráadásul uniós előírás, hogy 2009-től valamennyi tagországban – legalább az autópályákon – alkalmazni kell a használatarányos díjszedést a 3,5 tonna súly feletti teherautók esetében.
Már nem a KKK dolga
A tendernek azonban egyelőre se híre, se hamva. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság, valamint jogutódja, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) is írt ugyan ki pályázatot a rendszer kiépítésére (legutóbb 2007. szeptemberében), ám a versenytárgyalások rendre meghiúsultak. A jelenlegi felállás szerint a tender kiírásáért a közlekedési minisztérium felel, de a tárca sajtóosztályán a hvg.hu érdeklődésére csak annyit közöltek: dolgoznak a tenderen, de azt, hogy a kiírás mikorra várható, nem tudták megmondani.
Nem lenne helyes a minisztérium szerencsétlenkedését az SZDSZ-es szakítás után a tárcánál történt változások számlájára írni, mivel az évek óta húzódó tendert a koalíció idején is hasonló impotencia jellemezte. Súlyos pénzekről lévén szó, a pályázaton résztvevő konzorciumok jó ideje lobbiznak a nagy üzlet reményében, miközben a politikusok is megpróbálnak felsorakozni egy-egy csoport mögé. Ez persze nem magyar sajátosság: a cseh tendertől például azért lépett vissza a magyar tenderben is mozgolódó svájci Ascom, mert nem talált politikai támogatót. A rendszer bevezetése Csehországban egyébként is zűrös: az osztrák Kapsch céget hirdették ki győztesnek, noha a társaság csak a második legjobb ajánlatot tette. Az ügynek még közel sincs vége, a vesztes pályázók országos és uniós szinten is perre vitték a döntést. (Érdekesség, hogy a műholdas megoldást egyedüliként kínáló T-System sem a cseh, sem a szlovák tendernél nem adott árajánlatot, információnk szerint azért, mert a Deutsche Telekom kockázatelemzői túl rizikósnak ítélték a kelet-európai útdíjbizniszt.)
Kicsi a rakás
Idehaza az első, sikertelen tendert tavaly szeptemberben írták ki. Nyolc konzorcium jelentkezett, ebből kettőt alaki okokból, kettőt tartalmi (műszaki) okokból zártak ki. A két műszaki okok miatt kizárt pályázó – elsőként az Euroinvest-Arcadom-Efkon konzorcium, majd az Albacomp-Mol-Raiffeisen Informatik-Vodafone-Ascom-Fela alkotta csapat – külön-külön is megkérdőjelezte a döntést.
A Közbeszerzési Döntőbizottság előtti, több órán át tartó meghallgatáson aztán világossá vált: ha szigorúan betartják a kiírásban foglaltakat, akkor rajtuk kívül a Magyar Telekom-T-Sytems alkotta német konzorciumtól is búcsút vehettek volna. Kiderült például, hogy volt olyan, a kiíró által kifogásolt szakértő, aki egy másik, továbbjutó konzorciumban is szakértett – kifogástalanul. Azaz egyes alvállalkozók több konzorciumnak is bedolgoztak: volt, amelyiknél elfogadták őket, volt, amelyiknél nem. Végül már az egyik továbbjutó, az olasz Autostrada per l’Italia is bírálta a kiírást, mert szerintük a kiíró álláspontja alapján a Magyar Telekom-T-Systems alkotta német konzorciumot is ki kellett volna zárni, tartalmi okokra hivatkozva. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy bár eltérő technológiával, de elméletileg mindegyik konzorcium ki tudná építeni a rendszert.
Bedőlt tender
A közbeszerzési vizsgálattal egy időben egy MSZP-s törvénymódosító javaslattal lényegében megtorpedózták a közbeszerzési eljárást. A KKK ugyanis eredetileg a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárművekre szabta volna a megtett úttal arányos díjfizetők körét, ám az Országgyűlés által elfogadott módosító indítvánnyal 7,5 tonnára emelték a limitet. Ezért új tendert kell kiírni.
Többen úgy látják, a módosító indítvánnyal azért fúrták meg a kiírást, mert a tenderen – noha továbbjutott – nem szerepelt valami jól az állítólag a szocialisták által favorizált Kapsch. Ezt a teóriát gyengíti azonban, hogy a meghallgatások után a Közbeszerzési Döntőbizottság valószínűleg megsemmisítette volna a tendert, esetleg megismételte volna az első kört. A módosító indítvány benyújtásánál a szocialisták egyébként azzal érveltek, hogy a súlyhatár felemelésével 100-150 ezer hazai kisvállalkozást kímélnek meg.
Az autópálya-matrica értékesítési adatok szerint az év első felében az autósok 25 százalékkal több úthasználati jogosultságot vásároltak, mint 2006 hasonló időszakában – közölte az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A közlemény szerint az ÁAK matrica-árbevétele 26,3 milliárd forint volt az első hat hónapban, szemben a bázisidőszaki 19,65 milliárd forinttal.
Három éven belül megszűnik a matricás díjfizetés a teherautónak az autópályákon, helyette elektronikusan kell fizetni majd a használati díjat. Az új rendszer előnye az lesz, hogy mindenki annyit fizet, amennyi utat megtett. Elképzelhető, hogy a teherautók után később a személygépkocsikat is ily módon fizetnek az autópályáért.
A szélvédőre ragasztandó papíralapú matrica január elsejével megszűnik, így az autópályákon közlekedők úthasználati jogosultság vásárlásakor csupán bizonylatot fognak kapni - tájékoztatta az Állami Autópálya Kezelő Zrt.. A közlemény szerint a benzinkúthálózatok decemberben folyamatosan állnak át az új rendszerre.
Jövőre nem lesz úthasználati matrica, ez 250 millió forintos megtakarítást eredményez, az összeget fejlesztésekre használják - közölte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtökön.