A permi katasztrófa fényt derít az orosz légi közlekedés rossz állapotára

A vasárnap Permben történt légi katasztrófa okait vizsgáló bizottság még nem állapította meg egyértelműen a pilóták vétlenségét, de közben a lapok naponta közölnek szakértői nyilatkozatokat arról, hogy az egész orosz polgári légi közlekedés súlyos műszaki és szervezeti problémákkal küzd.

  • hvg.hu hvg.hu
  • MTI MTI
A permi katasztrófa fényt derít az orosz légi közlekedés rossz állapotára

A permi repülőtér. Borus az orosz légiközlekedés ege
© world-airport-codes.com
Mivel a nyomozás még nem tisztázta a pilóták esetleges felelősségét, egyelőre ők és hozzátartozóik nem szerepelnek a károsultak listáján. Az illetékes ügyészségi szóvivő elmondta: addig nem tekinthetők károsultnak, amíg a vizsgálat minden kétséget kizáróan meg nem állapítja, hogy megtettek minden tőlük telhetőt és nem követtek el hibát. Ezzel kapcsolatban a Komszomolszkaja Pravda című lapban egy repülésbiztonsági szakértő elmondta: ettől az a nagyon rossz érzése támadt, hogy a nyomozás a közvéleményt abba az irányba akarja terelni, hogy a pilóták tehetnek mindenről.

Ismét nyilatkozott a lapnak Vlagyimir Geraszimov berepülő pilóta, aki maga is számos légi baleset vizsgálatában vett részt, s elmondta: a légi balesetek 80 százalékát a pilóták rovására írják, de az egyik általa vizsgált katasztrófa után több tucat komplett repülőgép-személyzetnek játszották le szimulátorban a baleset körülményeit, s egyetlen egy sem tudta megmenteni a gépét, vagyis lehetetlen volt megmenteni azt. Így a szakértők is gyakran hibáznak, amikor a pilótákat vádolják, s ezért ismétlődhetnek a katasztrófák. Hozzátette: ha helyes is a vizsgálat eredménye, akkor sincs kinek kidolgozni annak alapján a szükséges intézkedéseket, amíg öt főhatóság felügyeli a polgári repülést, és sürgette egy egységes felügyelet létrehozását.

A 88 emberéletet, köztük kilenc nyaralásból hazatérő teljes fiatal család életét követelő baleset kapcsán a Komszomolszkaja Pravda című lap szerdán szükségesnek tartotta egy interneten megjelent vélemény közlését. A szerző – aki neve mellőzését kérte – azt írta, hogy az orosz társaságok igyekeznek szabadulni a nagy fogyasztású az európai normánál zajosabb hajtóművekkel felszerelt hazai gépektől, s külföldön vesznek használtakat, mégpedig többnyire élettartamuk vége felé járókat. Takarékossági okból csak a feltétlenül szükséges javításokat végzik el rajtuk, s mivel az eredeti gyári alkatrészek egyébként is magas árát a hatalmas vámok a többszörösére növelik, gyakran Kínában készült alkatrészeket használnak. Ráadásul ezzel sikkasztani is lehet pénzt, ha a felhasznált kínai darabokat eredetieknek tüntetik fel. A szerelők kiképzése is sok kívánnivalót hagy maga után, többnyire csak a brigádvezetőnek van megfelelő képesítése, és ő adja tovább a tudását az irányítása alatt dolgozóknak.

Mások arra mutattak rá, hogy az új repülőgépekre is igen magas vámot kell fizetni, az európai normáknak megfelelő hazai gép pedig nincs a piacon, az ilyennek készülő Sukhoi Superjet 100 megjelenése a tervekhez képest késik. A Komszomolszkaja Pravda azt is felidézte, hogy Vlagyimir Putyin kormányfő már döntött a vámok kérdéséről, amikor leszögezte: az importot figyelemmel kell kísérni, és meg kell akadályozni, hogy az a hazai gyártókat károsítsa.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mi lesz a cégemmel utánam?

Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.