szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Három napra beindult a munka hétfőtől a romániai Dacia autógyárban, miután 18 napig munkaszünetet tartottak mind a kilencezer alkalmazottnak. A társaság novemberi adatai szerint az eladások 52 százalékkal estek vissza 2007 novemberéhez képest.

Ehhez fogható zuhanás még nem volt a cég történetében. A múlt havi rossz eredmények beillenek az utóbbi hónapok tendenciájába. A novemberi eladások 29 százalékkal kisebbek, mint az októberiek, és 46 százalékkal maradnak le a szeptemberiek mögött  - írja az Új Magyar Szó napilap.

Romániában az elmúlt hónapban csak 4688 gépkocsit tudott értékesíteni a Dacia, szemben a tavaly novemberi több mint tízezerrel. A francia Renault-tulajdonban lévő Arges megyei központú gépkocsi gyárban már be is jelentették, hogy nem tudják tartani az idei évre kitűzött céljaikat. Számításaik szerint 2008-ban 50 ezer gépkocsival kevesebb kerül le a futószalagról, mint azt eredetileg tervezték, vagyis a 320 ezer helyett 270 ezer. A cég nem is tudja felbecsülni, hogy milyen számokkal zárul majd december. Az már biztos, hogy novemberi megrendeléseik csupán 3600-ra rúgnak, míg 2007-ben ennek legalább a kétszeresét kérték a forgalmazók.

A Dacia munkaszünetei és rossz eredményei közvetlen kihatással vannak a társaság közel ezer beszállítója által foglalkoztatott több mint százezer dolgozó sorsára is. A pitesti autóalkatrész-gyár nyolcszáz munkavállalót bocsátott el, a temesvári Elba pedig négyszázat küldött el ideiglenesen.

A Dacia is lehetségesnek tartja, hogy megválik hatszáz, ideiglenes munkaszerződéssel dolgozó alkalmazottjától, és ha továbbra is rosszak az eredmények, akkor jövőre további 2400 személy maradhat munka nélkül.

A Daciának a román kormány az autóipart védő intézkedésekkel próbál segíteni. December 4-én felemelték a használt autók forgalomba íratása után  felszámolt környezetvédelmi adót, és a roncsautó-program keretében megemelték a régi járművek becserélése után járó összeget 800 euróról 1000 euróra, hogy ösztönözzék az új autók vásárlását. A kabinet már korábban felfüggesztette az új autók után fizetendő környezetvédelmi adót. A bő egy évre szóló rendelet legkésőbb december 15-én érvénybe lép.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A Daimler felülvizsgálja beruházásait

A stuttgarti Daimler autógyár elnöksége a jelenlegi értékesítési válság nyomán "abszolút költségfegyelemre" inti a céget: az elnökségi tagok által aláírt levél - a Stuttgarter Zeitung jelentése szerint - utal arra, hogy az elmúlt hónapokban bevezetett takarékossági intézkedések nem lesznek elegendők, és a cég összes beruházását felülvizsgálják.

hvg.hu Autó

Tovább zuhant az európai autópiac

A JATO Dynamics, a világ vezető autóipari adapszolgáltatójának tegnapi jelentése alapján az összeurópai újautópiac 14,7 százalékkal (191 ezer 198 autó) esett vissza októberben. 2008 leggyengébb hónapjában összesen 1 millió 113 ezer 436 autót értékesítettek Európában.

Gazdaság

Csődközeli állapotban a GM és a Chrysler

Gazdasági katasztrófát jósolnak Detroit autógyártói, ha nem kapnak időben állami segítséget. A GM és a Chrysler elnökei kedden a szenátus bankbizottságának meghallgatásán elmondták: vállalataik csőd közeli állapotban vannak, immár készpénztartalékaikat élik fel.

MTI Gazdaság

Autóipari mentőövről hallani sem akar az EU versenyügyi biztosa

Az Európai Unió versenyügyi biztosa hallani sem akar arról, hogy uniós állam is beszálljon a megroggyant autóipar támogatásának versenyébe. Neelie Kroes szerint már a jelen feltételek közepette is jelentős támogatást kap Európában az ágazat a kutatás, illetve a környezetvédelmi technológiák fejlesztése terén.

MTI Gazdaság

Merkel és Európa segítségét kéri az Opel

Az Opel azzal a szokatlannak számító kéréssel fordult Angela Merkel kancellárhoz: járjon közbe annak érdekében, hogy az Európai Beruházási Bank 40 milliárd eurós hitelprogrammal segítse az új gépkocsik értékesítési lehetőségeit.

MTI Karrier

Legfeljebb egymillió eurós támogatást kaphat a Daimler-Benz

A szociális tárca a Munkaerőpiaci Alap képzési alapból az uniós szabályoknak megfelelően legfeljebb egymillió eurós támogatást biztosíthat a Daimler-Benz kecskeméti beruházásánál a szakmunkaerő-igény kielégítéséhez - jelentette ki Budai Bernadett kormányszóvivő.

MTI Gazdaság

A GM és a Chrysler egyesülésbe menekülne

A General Motors és a Chrysler ismét megfontolná az egyesülést, ha így közelebb kerülhetnének ahhoz az összesen 34 milliárd dollárhoz, amelyet mentő kölcsönként szeretnének a Forddal együtt kisírni az amerikai pénzügyi kormányzattól.

MTI Gazdaság

Napelemgyártó cég venné meg az Opelt a General Motorstól

Az anyavállalat General Motors pénzügyi válsága miatt nehéz helyzetbe került Opel autógyárral kapcsolatban szerda délelőtt Berlinben valóságos bombaként robbant a hír, amely szerint a napelemgyártással foglalkozó SolarWorld konszern bejelentette szándékát a gyár megvásárlására, illetve megsegítésére.

MTI Gazdaság

Az autóipari cégeknek az EU nem dob mentőövet

Az európai autóipar nem várhatja, hogy a pénzügyi ágazathoz hasonlóan kezeljék, és az egyes tagállamoknak sem szabad igazságtalan kedvezményekben részesíteniük az autógyártókat – jelentette ki az EU versenyjogi biztosa.

MTI Gazdaság

Történelmi mélyponton az autóértékesítés Németországban

Németországban 18 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba novemberben, mint az előző hónapban a külföldi autógyártók szövetségének (VDIK) kedden közzétette adatai szerint. Ez azt jelenti, hogy Európa legnagyobb gazdaságában az idei év értékesítési adatai valószínűleg a legrosszabbak lesznek a német egyesítés éve, 1990 óta.

MTI Gazdaság

Profitfigyelmeztetés a Daimlernél, nagy veszteség a Fordnál

A második negyedben 25 százalékkal csökkent a Daimler nyeresége, a Chryslerben való részesedésének költségei, valamint a kőolaj és a nyersanyagok, elsősorban az acél drágulása miatt. A Mercedes-Benz, a Smart és a Maybach gyártója csökkentette az év egészére vonatkozó nyereség előrejelzését a gazdasági növekedés lassulására, valamint a termelési költségek növekedésére hivatkozva. Nagyságra a második amerikai autógyártó, a Ford is meglepően nagy, 8,7 milliárd dolláros adózás utáni veszteséggel zárta a második negyedévet.