Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, amelynek központi eleme öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakasz vagyonkezelésbe vétele. A döntéssel a vasúttársaság 214 kilométer pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től - közölte az NFM az MTI-vel pénteken.
A közlemény szerint a 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki. A MÁV és a GYSEV középtávú elképzelései a vasúti közlekedést előtérbe helyező kormányzati szándékokhoz illeszkednek - mutat rá a közlemény. Az átadás-átvételben érintett pályahálózat tulajdonosa továbbra is a magyar állam marad, a pályahálózatra fordított mindenkori beruházások az állam tulajdonába kerülnek.
A tervek szerint az idei decemberi menetrendváltástól a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon.
A döntés lehetővé teszi a Körmend és Zalalövő között 2009 decembere óta szünetelő személyforgalom újraindítását a szakasz felújítását követően. A GYSEV saját járműveivel gondoskodhat a közszolgáltatás ellátásáról, a MÁV a felszabaduló mozdonyokat és személykocsikat másutt hasznosíthatja - olvasható a közleményben.
A minisztériumi jóváhagyás meghatározott feltételek teljesüléséhez köti az átadás-átvételhez adott támogatást. Így például a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítésnek az elengedhetetlen korrekción túl igazodnia kell a költségvetés 2012-2015 közötti makrogazdasági pályájában rögzített számokhoz. A folyamat eredményeként a GYSEV Zrt. menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei indokolatlan mértékben nem bővülhetnek. Szombathely állomás átadását úgy kell megoldani, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális központi tevékenységét.
A közlemény kiemeli: Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt, a GYSEV Zrt. igazgatóságának alelnökét bízta meg az eljárás felügyeletével. A minisztérium felkérte az érintett vasútvállalatokat, hogy a tárca döntése nyomán vegyék számba a szükséges feladatokat, és készítsék elő azok végrehajtását. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviselőinek bevonásával közös munkacsoportokat állított fel, amelyek gondoskodnak arról, hogy az előzetesen meghatározott feltételek a folyamat során maradéktalanul érvényesüljenek.
Az NFM közleménye kitér arra: a GYSEV kész azonos munkakörben alkalmazni az érintett vonalakon dolgozó vasutasokat. Az átadás-átvétel ezen felül sem járhat túlzott munkavállalói érdeksérelemmel, ezért a vasúttársaságok folyamatosan egyeztetnek majd a szakszervezetekkel és az üzemi tanácsokkal.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítése a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki találgatja, hogyan alakul a Pride.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Felsővezeték-szakadás volt.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
A nagy hőség miatt kellett lépni.
Az összes táv elérte a limitet.