Meglehetős csendben fogadták kedden a fuvarozók a gázolaj jövedékiadó-emelését. Szerdán kiderült ennek oka is: a kormány ezzel párhuamosan ugyanennyivel megemelte a fuvarozóknak járó úgynevezett kereskedelmi gázolajkedvezményt. Ez pedig azt jelentheti, hogy ezen a szálon nem fog bejönni az elvárt hárommilliárdos bevétel.

Matolcsy György kedden közölte, a gázolaj jövedéki adója 97-ről 110 forintra emelkedik. Emiatt leginkább a közúti árufuvarozóknak kellett volna kétségbe esniük, de a bejelentés után hiába kerestük képviselőiket - arra intettek, hogy először várjuk meg, mi változik pontosan. A kormány végül úgy döntött, nem teszi ki magát a fuvarozók haragjának, és nem kockáztatja meg, hogy a szállítócégek a határokon kívül oldják meg a tankolásukat. Ehelyett inkább a kormány megemelte az ún. kereskedelmi gázolaj adókedvezményét. Ezt a kedvezményt egy uniós irányelv alapján idén január elseje óta vehették igénybe a közúti áru- és személyfuvarozók, az összege 6,50 Ft volt literenként. Ezt emelte meg most ellentételezésként a kormány 19,50 forintra. A Nemzetgazdasági Minisztérium ezen kívül azt is közölte, hogy a mezőgazdasági termelők a jelenlegi helyzettől eltérően az általuk felhasznált gázolaj jövedéki adójának nem 80, hanem 82 százalékát igényelhetik vissza. A vasút és a hajózás teljes adómentességét pedig fenntartották.

Ebből három dolog következik: 1. Bár a kormány "nem él a megszorítás eszközével", ennek az emelésnek a dízelautót, valamint a 7,5 tonnánál könnyebb kisteherautót használó lakosság, illetve kisvállalkozói kör lesz a kárvallottja 2. Személyautóra számolva 4,5-5 millió tankolás kellene ennek a bevételi tervnek a realizálásához (átlagosan negyven literes tankkal számolva, beleértve a plusz áfabevételt), ami nem tűnik megalapozottnak. 3. A 100 milliárd forintos hiány betapasztása más okokból is kérdésessé vált. Valahogyan ez a kérdés megoldódik majd  – de nem transzparens módon.

A gázolajár és adótartalma

Magyarországon eddig is több forinttal magasabb volt az üzemanyag jövedéki adója az uniós kötelező minimumnál. Erre tett rá a kormány még egy (13 forintos) lapáttal. "Az üzemanyagok árának adótartalma az unióban jelenleg a 11. helyre sorol bennünket, ha az eurót 272,5 forintos átváltási árfolyamon vesszük figyelembe – mondta el a hvg.hu kérdésére Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. – De ha az euróárfolyam 265 forint környékére csökken, akkor már elmozdulunk a magasabb adótartalom felé. Ha a 13 forintos adóemeléssel, de az eredeti árfolyammal számolunk, akkor 6 helyet rontva a 17. helyre csúszunk az uniós mezőnyben."

A gázolaj árszerkezete a várható emelés után

Összetevők

 

világpiaci jegyzésár

166

45%

logisztikai és forgalmazási fedezet

29

8%

készletezési díj (KKKSZ-díj)

3

1%

jövedéki adó

110

26%

áfa

73

20%

Bruttó ár

381

100%

A gázolaj árának emelése érthető módon mindig a fuvarozócégeket érinti a legkeményebben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára már az év elején arról beszélt, hogy a jövedéki adó ügyében elérték, amit lehetett, hiszen a literenként 6,5 forintot visszakapnak, s ez a kedvezmény már nem bővíthető az uniós előírások miatt. Az NGM-bejelentés szerint most azonban lesz lehetőség további kedvezmény odaítélésére.

A fuvarozók mellesleg igyekeznek magukat védeni az áremelés hatásaitól, s a nagyobb volumenű szállítási szerződések, keretmegállapodások többnyire tartalmaznak egy úgynevezett üzemanyag-záradékot, amely előre kiköti, hogy az üzemanyag árnövekedése milyen mértékben megy át a fuvardíj növekedésébe. Az egyedi fuvarok piacán árverseny van ugyan, de ha tartósan növekednek a költségek, előbb-utóbb a piaci átlagár is megemelkedik.

A pékek lázadása is elmarad

Az üzemanyagárak emelkedése után szinte menetrendszerűen megjelenik a pékek tiltakozása. Amikor 2010-ben 40-50 forinttal drágult az üzemanyag, a kenyér és a pékáruk ára 12-18 százalékkal emelkedett. Azaz, ha ezt a trendet állandónak fogadjuk el, a 13 forintos jövedékiadó-emelés 3-4 százalékkal emelhette volna a sütőipari árakat. Ha a 250 forintos kilónkénti kenyérárral számolunk, ez durván 10 forintos drágulásnak felel meg. A kormány ezt a problémát, mielőtt valóban előidézte volna, már kezelte is.

Mivel az adókedvezmény-emelés miatt a fuvarozók egy részét megkíméli a kormány, a gázolaj jövedéki adójának növekedése várhatóan az árakra sem lesz jelentős hatással a termelő-szállító-kereskedő láncon keresztül. (A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint jelenleg a gázolajforgalom fele jut kedvezményhez.) A nagy járművekkel fuvarozókat ugyan a lépés nem űzi külföldre tankolni, de Barta Judit szerint a lakosság üzemanyag-turizmusa ettől még beindulhat. És ugyanez megtörténhet a 20 ezer 3,5 és 7,5 tonna közötti teherbírású teherautónak legalább egy részével is.

A Forensis Autóklub nyári felmérése szerint a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg az üzemanyagár emelkedésének hatására, mint egy évvel korábban. A válaszadók több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint tavaly, 10 százalékuk pedig nem tankol rendszeresen. A tapasztalatok szerint egyre több autós tankol egyszerre csak keveset. Az üzemanyagfogyasztás rendkívül árérzékeny – s ezt a gázolaj jövedéki adójának emelése még tovább fokozhatja.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Autó

Shell: kevesebbet autóznak a magyarok a válság óta

Az első félévben benzinből 5-6 százalékkal, gázolajból 1-2 százalékkal adott el kevesebbet a Shell Hungary Zrt. a magyar piacon, mint egy évvel korábban, a társaság szerint a nehéz gazdasági helyzet miatt az általános visszaesést mutató piaci trend a második félévben is fennmarad, amit a zrt. két új üzemanyag piacra dobásával szeretne a maga szempontjából megfordítani.

Napi Gazdaság Gazdaság

Komoly veszteséget hozhat a jövedékiadó-emelés a fuvarozóknak

A fuvarozók szempontjából tragédiának minősítette a gázolaj jövedéki adójának emeléséről szóló kormányzati döntést egy név nélkül nyilatkozó iparági vezető – írja a Napi Gazdaság. A 13 forintos emelés hatalmas veszteségeket okozhat a szektorban.

MTI Gazdaság

Hét forinttal drágul szerdától a benzin

Bruttó 7 forinttal emeli a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. - értesült piaci forrásokból hétfőn az MTI. A gázolaj 5 forinttal lesz drágább.

Megbirságolták az egyik ukrán elnökjelöltet, miután szavazott

Megbirságolták az egyik ukrán elnökjelöltet, miután szavazott

13 millió euróra büntették az erdőtűz okozóit

13 millió euróra büntették az erdőtűz okozóit

Belgrádi békement – Szijjártó Péter is Vucsics mellett

Belgrádi békement – Szijjártó Péter is Vucsics mellett

Egy maffiaügy miatt korábban már ült börtönben az érsekújvári savas támadó

Egy maffiaügy miatt korábban már ült börtönben az érsekújvári savas támadó

Hétköznapi stresszkezelés: trükkök és praktikák

Hétköznapi stresszkezelés: trükkök és praktikák

Itthon is van dolga a tűzoltóknak

Itthon is van dolga a tűzoltóknak