Tetszett a cikk?

Meglehetős csendben fogadták kedden a fuvarozók a gázolaj jövedékiadó-emelését. Szerdán kiderült ennek oka is: a kormány ezzel párhuamosan ugyanennyivel megemelte a fuvarozóknak járó úgynevezett kereskedelmi gázolajkedvezményt. Ez pedig azt jelentheti, hogy ezen a szálon nem fog bejönni az elvárt hárommilliárdos bevétel.

Matolcsy György kedden közölte, a gázolaj jövedéki adója 97-ről 110 forintra emelkedik. Emiatt leginkább a közúti árufuvarozóknak kellett volna kétségbe esniük, de a bejelentés után hiába kerestük képviselőiket - arra intettek, hogy először várjuk meg, mi változik pontosan. A kormány végül úgy döntött, nem teszi ki magát a fuvarozók haragjának, és nem kockáztatja meg, hogy a szállítócégek a határokon kívül oldják meg a tankolásukat. Ehelyett inkább a kormány megemelte az ún. kereskedelmi gázolaj adókedvezményét. Ezt a kedvezményt egy uniós irányelv alapján idén január elseje óta vehették igénybe a közúti áru- és személyfuvarozók, az összege 6,50 Ft volt literenként. Ezt emelte meg most ellentételezésként a kormány 19,50 forintra. A Nemzetgazdasági Minisztérium ezen kívül azt is közölte, hogy a mezőgazdasági termelők a jelenlegi helyzettől eltérően az általuk felhasznált gázolaj jövedéki adójának nem 80, hanem 82 százalékát igényelhetik vissza. A vasút és a hajózás teljes adómentességét pedig fenntartották.

Ebből három dolog következik: 1. Bár a kormány "nem él a megszorítás eszközével", ennek az emelésnek a dízelautót, valamint a 7,5 tonnánál könnyebb kisteherautót használó lakosság, illetve kisvállalkozói kör lesz a kárvallottja 2. Személyautóra számolva 4,5-5 millió tankolás kellene ennek a bevételi tervnek a realizálásához (átlagosan negyven literes tankkal számolva, beleértve a plusz áfabevételt), ami nem tűnik megalapozottnak. 3. A 100 milliárd forintos hiány betapasztása más okokból is kérdésessé vált. Valahogyan ez a kérdés megoldódik majd  – de nem transzparens módon.

A gázolajár és adótartalma

Magyarországon eddig is több forinttal magasabb volt az üzemanyag jövedéki adója az uniós kötelező minimumnál. Erre tett rá a kormány még egy (13 forintos) lapáttal. "Az üzemanyagok árának adótartalma az unióban jelenleg a 11. helyre sorol bennünket, ha az eurót 272,5 forintos átváltási árfolyamon vesszük figyelembe – mondta el a hvg.hu kérdésére Barta Judit, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. – De ha az euróárfolyam 265 forint környékére csökken, akkor már elmozdulunk a magasabb adótartalom felé. Ha a 13 forintos adóemeléssel, de az eredeti árfolyammal számolunk, akkor 6 helyet rontva a 17. helyre csúszunk az uniós mezőnyben."

A gázolaj árszerkezete a várható emelés után

Összetevők

 

világpiaci jegyzésár

166

45%

logisztikai és forgalmazási fedezet

29

8%

készletezési díj (KKKSZ-díj)

3

1%

jövedéki adó

110

26%

áfa

73

20%

Bruttó ár

381

100%

A gázolaj árának emelése érthető módon mindig a fuvarozócégeket érinti a legkeményebben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára már az év elején arról beszélt, hogy a jövedéki adó ügyében elérték, amit lehetett, hiszen a literenként 6,5 forintot visszakapnak, s ez a kedvezmény már nem bővíthető az uniós előírások miatt. Az NGM-bejelentés szerint most azonban lesz lehetőség további kedvezmény odaítélésére.

A fuvarozók mellesleg igyekeznek magukat védeni az áremelés hatásaitól, s a nagyobb volumenű szállítási szerződések, keretmegállapodások többnyire tartalmaznak egy úgynevezett üzemanyag-záradékot, amely előre kiköti, hogy az üzemanyag árnövekedése milyen mértékben megy át a fuvardíj növekedésébe. Az egyedi fuvarok piacán árverseny van ugyan, de ha tartósan növekednek a költségek, előbb-utóbb a piaci átlagár is megemelkedik.

A pékek lázadása is elmarad

Az üzemanyagárak emelkedése után szinte menetrendszerűen megjelenik a pékek tiltakozása. Amikor 2010-ben 40-50 forinttal drágult az üzemanyag, a kenyér és a pékáruk ára 12-18 százalékkal emelkedett. Azaz, ha ezt a trendet állandónak fogadjuk el, a 13 forintos jövedékiadó-emelés 3-4 százalékkal emelhette volna a sütőipari árakat. Ha a 250 forintos kilónkénti kenyérárral számolunk, ez durván 10 forintos drágulásnak felel meg. A kormány ezt a problémát, mielőtt valóban előidézte volna, már kezelte is.

Mivel az adókedvezmény-emelés miatt a fuvarozók egy részét megkíméli a kormány, a gázolaj jövedéki adójának növekedése várhatóan az árakra sem lesz jelentős hatással a termelő-szállító-kereskedő láncon keresztül. (A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint jelenleg a gázolajforgalom fele jut kedvezményhez.) A nagy járművekkel fuvarozókat ugyan a lépés nem űzi külföldre tankolni, de Barta Judit szerint a lakosság üzemanyag-turizmusa ettől még beindulhat. És ugyanez megtörténhet a 20 ezer 3,5 és 7,5 tonna közötti teherbírású teherautónak legalább egy részével is.

A Forensis Autóklub nyári felmérése szerint a megkérdezett autóvezetők több mint fele már 25-50 százalékkal kevesebb kilométert tesz meg az üzemanyagár emelkedésének hatására, mint egy évvel korábban. A válaszadók több mint harmada 5-10 ezer forinttal kevesebbet költ havonta tankolásra, mint tavaly, 10 százalékuk pedig nem tankol rendszeresen. A tapasztalatok szerint egyre több autós tankol egyszerre csak keveset. Az üzemanyagfogyasztás rendkívül árérzékeny – s ezt a gázolaj jövedéki adójának emelése még tovább fokozhatja.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Shell: kevesebbet autóznak a magyarok a válság óta

Az első félévben benzinből 5-6 százalékkal, gázolajból 1-2 százalékkal adott el kevesebbet a Shell Hungary Zrt. a magyar piacon, mint egy évvel korábban, a társaság szerint a nehéz gazdasági helyzet miatt az általános visszaesést mutató piaci trend a második félévben is fennmarad, amit a zrt. két új üzemanyag piacra dobásával szeretne a maga szempontjából megfordítani.

Napi Gazdaság Gazdaság

Komoly veszteséget hozhat a jövedékiadó-emelés a fuvarozóknak

A fuvarozók szempontjából tragédiának minősítette a gázolaj jövedéki adójának emeléséről szóló kormányzati döntést egy név nélkül nyilatkozó iparági vezető – írja a Napi Gazdaság. A 13 forintos emelés hatalmas veszteségeket okozhat a szektorban.

MTI Gazdaság

Hét forinttal drágul szerdától a benzin

Bruttó 7 forinttal emeli a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. - értesült piaci forrásokból hétfőn az MTI. A gázolaj 5 forinttal lesz drágább.