Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f975cc21-6f96-42e0-b94f-aa8231c897d7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kicsiket Budapesten, Pécsen, Tatabányán vagy Szombathelyen tudják ellátni.","shortLead":"A kicsiket Budapesten, Pécsen, Tatabányán vagy Szombathelyen tudják ellátni.","id":"20250217_Megtelt-a-gyori-korhaz-gyermekintenziv-reszlege-atmenetileg-nem-fogadnak-tobb-beteget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f975cc21-6f96-42e0-b94f-aa8231c897d7.jpg","index":0,"item":"2d91717e-5b4c-46ab-a6cc-f1dbda5b47d2","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Megtelt-a-gyori-korhaz-gyermekintenziv-reszlege-atmenetileg-nem-fogadnak-tobb-beteget","timestamp":"2025. február. 17. 18:52","title":"Megtelt a győri kórház gyermekintenzív részlege, átmenetileg nem fogadnak több beteget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kisebb csodának számít, hogy nem szenvedett komolyabb sérülést egyetlen családtag sem.","shortLead":"Kisebb csodának számít, hogy nem szenvedett komolyabb sérülést egyetlen családtag sem.","id":"20250217_Sajat-testukkel-vedtek-gyerekeiket-a-Tatraban-rajuk-tamado-medvetol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317.jpg","index":0,"item":"9b931b16-3284-4e11-8e18-bde5dbc28409","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Sajat-testukkel-vedtek-gyerekeiket-a-Tatraban-rajuk-tamado-medvetol","timestamp":"2025. február. 17. 13:37","title":"Saját testükkel védték gyerekeiket a Tátrában rájuk támadó medvétől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Delta Air Lines CRJ900-as repülőgépe fejjel lefelé landolt, miután kényszerleszállást hajtott végre a torontói Pearson repülőtér kifutópályáján.","shortLead":"A Delta Air Lines CRJ900-as repülőgépe fejjel lefelé landolt, miután kényszerleszállást hajtott végre a torontói...","id":"20250217_Lezuhant-egy-Delta-gep-a-torontoi-Pearson-repuloteren-videon-az-oltasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c16fc4-fa05-4ba7-9f5a-89eb7c2eb569.jpg","index":0,"item":"319288f4-0c9c-4837-b796-61a02b8c18a8","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Lezuhant-egy-Delta-gep-a-torontoi-Pearson-repuloteren-videon-az-oltasa","timestamp":"2025. február. 17. 21:56","title":"A tetején landolt egy Delta-gép a torontói Pearson repülőtéren – videón az oltás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak számít, ha egy vadállat tűnik fel a színen.","shortLead":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak...","id":"20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3.jpg","index":0,"item":"b882c181-f1e9-4cf0-931c-0faa4739a61c","keywords":null,"link":"/elet/20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","timestamp":"2025. február. 18. 05:01","title":"Milyen közel mehetünk a medvéhez, a farkashoz vagy az oroszlánhoz, hogy ép bőrrel megússzuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése segíthet megtalálni az univerzum gyorsuló tágulásának titkát is. ","shortLead":"A Quipu nevű struktúra a közeli univerzum legnagyobb struktúrája, ami rengeteg galaxishalmazból áll. A létezése...","id":"20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c39235da-b9c4-40e9-a59c-6690658fcfd9.jpg","index":0,"item":"90269774-50b9-4a71-91ff-168e6abd5834","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_urkutatas-quipu-struktura-galaxishalmaz","timestamp":"2025. február. 17. 20:03","title":"Találtak valamit a Föld közelében, és akkora, mint 130 000-szer a Tejútrendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online közösségi platform, a Reddit fórumrendszer is rálép a fizetőfalas útra.","shortLead":"Egyre több weboldal üzemeltetője gondolja úgy, hogy bizonyos tartalmak megérik a pénzüket. Hamarosan a népszerű online...","id":"20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/570918eb-a89f-4422-8309-5ad7e349839e.jpg","index":0,"item":"99ab6989-6da2-41d3-b6b8-f7a1ffcfa702","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_reddit-fizetofal-felallitasa","timestamp":"2025. február. 17. 13:03","title":"Fizetős lesz a Reddit egy része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","shortLead":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","id":"20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e.jpg","index":0,"item":"bd403a3c-b1c9-4c1e-8557-35a0493e4812","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"Röghöz kötik a legdrágább Ford Mustang vásárlóit, minimum két évig nem adhatják el autóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"172ac44a-ad7c-4940-8ce9-c1ec7dd01875","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szülés levezetésénél jelen lévő másik kórházi dolgozónak pedig megváltozott a státusza.","shortLead":"A szülés levezetésénél jelen lévő másik kórházi dolgozónak pedig megváltozott a státusza.","id":"20250217_A-kistarcsai-korhaz-honlapjara-felkerult-az-eletveszelyes-szuleseket-levezeto-orvos-neve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/172ac44a-ad7c-4940-8ce9-c1ec7dd01875.jpg","index":0,"item":"532d8d34-77fc-4a6a-b6f9-d51b70c2fdf2","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_A-kistarcsai-korhaz-honlapjara-felkerult-az-eletveszelyes-szuleseket-levezeto-orvos-neve","timestamp":"2025. február. 17. 16:57","title":"Felkerült a kistarcsai kórház honlapjára az életveszélyes szüléseket levezető orvos neve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elindította első járatait vasárnap a Westbahn osztrák vasúttársaság, az osztrák állami vasút első, többségi magántulajdonban lévő versenytársa a belföldi piacon.
A Westbahn hét szerelvényt, naponta összesen 26 járatot közlekedtet, valamennyit a Bécs és Salzburg közötti mintegy 300 kilométeres szakaszon. Az ötszáz ülőhelyes, emeletes vagonokat és a mozdonyokat a svájci Stadler gyártotta. Mint azt az egyik alapító-tulajdonos, Stefan Wehinger korábban elmondta, 130 millió eurót fektettek be a szerelvényekbe és öt éven belül várnak nyereséget. A Westbahn évi tízmillió eurót fizet az eddig monopolhelyzetben lévő Osztrák Szövetségi Vasutaknak (ÖBB) infrastruktúra-használati díjként. A társaság a későbbiekben bővíteni akarja útvonalait.
A magán vasúttársaság piacralépése előtt a vasúti személyszállítás piacának liberalizálását előíró 2010-es uniós rendelet, illetve az ennek alapján hozott osztrák törvény nyitotta meg az utat. Wehinger, az ÖBB korábbi személyzeti igazgatója mellett a vállalkozást működtető Rail Holding másik két legnagyobb tulajdonosa Hans-Peter Haselsteiner, a Strabag építőipari konszern vezérigazgatója, valamint a francia állami vasúttársaság (SNCF). Wehinger, Haselsteiner és az SNCF egyaránt mintegy 26 százalékos tulajdonrésze mellett negyedik tulajdonosként egy svájci befektetői csoport, az Augusta Holding 22,2 százalékot jegyez a Rail Holdingban.
Az ÖBB monopóliumát ostromló új vasúttársaság szolgáltatásának minőségére, a kényelmes jegyvásárlásra, átlátható menetrendjére és a kedvező ár-érték arányra hivatkozva próbálja megnyerni magának az utazóközönséget. Válaszul az ÖBB is kilátásba helyezte egyes szolgáltatásai javítását. A Westbahn 170 alkalmazottal kezdte meg működését, míg az állami vasút személyszállítási üzletága háromezer-ötszáz, az ÖBB Holding egésze 43 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Az ÖBB naponta 72 összeköttetést kínál a főváros és Mozart városa között. Mindkét vasút mintegy három óra alatt teszi meg az utat.
Ökölharc az ÖBB-vel
A marketing és a jogi eszközök terén már jóval a startpisztoly vasárnapi eldördülése előtt megindult a harc két vállalat között. A Westbahn követelte, hogy az ÖBB más csatlakozó járatokhoz hasonlóan a társaság járatait is vegye fel utastájékoztató rendszerébe. Miután egy gazdasági bíróság kötelezte erre az ÖBB-t, az fellebbezést nyújtott be és megszüntette az ingyenes menetrendek kiadását.
A Westbahn egyik szerelvénye
MTI
A Westbahn perre akar menni az ÖBB ellen az állami vállalat akciós viteldíjai miatt is. Haselsteiner és Wehinger azzal érvelnek, hogy az ÖBB évente mintegy hatszáz millió euró támogatást kap az államtól és a tartományoktól, így az akciós díjszabás versenytorzító hatású. Az ÖBB vitatja a versenyellenes hatást és azzal érvel, hogy a támogatást nem az ajánlatban érintett járatokra, hanem célzottan a vidéki hálózat korszerűsítésére és fejlesztésére fordítják. Az ÖBB álláspontja szerint közvetve a Westbahn is kedvezményezettje az állami támogatásnak, mert a tényleges működtetési költségnél alacsonyabb bérleti díjat fizet.
Nem csökkennek majd a jegyárak
Az új vállalat szerelvényein található dohányzó vagonokat az egészségügyi minisztérium kifogásolta, a nyilvános létesítményekre vonatkozó dohányzási tilalomra hivatkozva.
Közlekedési szakértők arra számítanak, hogy a szolgáltatás minősége és a vasúti összeköttetések terén várható a versenytől kedvező hatás, de az árak nem csökkennek majd. Mint arra Sebastian Kummer, a Bécsi Egyetem közlekedési intézetének vezetője az osztrák rádiónak (ORF) nyilatkozva rámutatott, Christian Kern ÖBB-vezérigazgató már nem sokkal a kinevezése után bejelentette, hogy javítani akarja a vállalat gazdaságosságát és a szolgáltatás minőségét. Kummer szerint a folyamat most felgyorsulhat a Westbahn jelentette nyomás miatt. A szakértő szerint arra lehet számítani, hogy összességében többen utaznak majd vasúttal. Mindkét társaságnak, de az osztrák államnak is előnye származik abból, ha többen váltanak gépkocsiról vasútra - mondta.
Wehinger a Westbahn pénteki sajtóútja során kijelentette, hogy a viteldíjak csökkenésére ő sem lát lehetőséget, mivel az osztrák árak már jelenleg is 30-40 százalékkal alacsonyabbak a svájci és a német áraknál.