Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6bb35097-b7c4-475e-8846-e4ba34d60453","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar kormány hónapok vonakodik beleegyezni az első tárgyalási szakasz megkezdésébe.","shortLead":"A magyar kormány hónapok vonakodik beleegyezni az első tárgyalási szakasz megkezdésébe.","id":"20250410_eu-ukrajna-jogharmonizacio-magyarorszag-blokkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bb35097-b7c4-475e-8846-e4ba34d60453.jpg","index":0,"item":"c02b3bc3-08ac-4c6e-b174-493695951736","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_eu-ukrajna-jogharmonizacio-magyarorszag-blokkolas","timestamp":"2025. április. 10. 13:30","title":"Egyedül a magyar kormány nem támogatta, hogy elkezdjék az ukrán jogszabályok összehangolását az uniós joggal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Több mint száz utasnak kellett másik vonatra szállnia a baleset miatt.","shortLead":"Több mint száz utasnak kellett másik vonatra szállnia a baleset miatt.","id":"20250411_Vonat-gazolas-debrecen-nyiregyhaza-baleset-mav","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"4890739d-079f-485b-a14c-1de380ed0758","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Vonat-gazolas-debrecen-nyiregyhaza-baleset-mav","timestamp":"2025. április. 11. 21:07","title":"Vonat gázolt Debrecenben, késésre kell számítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Egy új rendelettel elismerik, a cél, hogy eleget tegyenek az Európai Bizottsággal való megállapodásnak.","shortLead":"Egy új rendelettel elismerik, a cél, hogy eleget tegyenek az Európai Bizottsággal való megállapodásnak.","id":"20250411_Pinter-Sandor-tarcaja-elismeri-a-kisebb-pedagogus-szakszervezeteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c.jpg","index":0,"item":"a6f30446-42cb-4bff-8aab-4f113a2d0927","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Pinter-Sandor-tarcaja-elismeri-a-kisebb-pedagogus-szakszervezeteket","timestamp":"2025. április. 11. 07:41","title":"Pintér Sándor tárcája elismeri a kisebb pedagógus-szakszervezeteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közvélemény-kutatás szerint több százezerrel több szavazója van Magyar Péteréknek, mint a kormánypártoknak. ","shortLead":"A közvélemény-kutatás szerint több százezerrel több szavazója van Magyar Péteréknek, mint a kormánypártoknak. ","id":"20250410_21-Kutatokozpont-14-szazalekkal-vezet-a-Tisza-Part-a-biztos-valasztok-koreben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10.jpg","index":0,"item":"c085b921-1a51-4049-b219-a5bf108268cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_21-Kutatokozpont-14-szazalekkal-vezet-a-Tisza-Part-a-biztos-valasztok-koreben","timestamp":"2025. április. 10. 08:04","title":"21 Kutatóközpont: 14 százalékkal vezet a Tisza Párt a biztos választók körében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"800d2d7c-88b0-4aeb-bf2a-7575b29cc56d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Pécsi Tudományegyetem Virológiai Nemzeti Laboratóriumának igazgatóját azután kérdezte a Qubit, hogy Gulyás Gergely arról beszélt a kormányinfón: laboratóriumi információ alapján lehetséges, hogy a száj- és körömfájás mesterségesen, egy kémcsőben jött létre. ","shortLead":"A Pécsi Tudományegyetem Virológiai Nemzeti Laboratóriumának igazgatóját azután kérdezte a Qubit, hogy Gulyás Gergely...","id":"20250410_kemenesi-gabor-szaj-es-koromfajas-mesterseges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/800d2d7c-88b0-4aeb-bf2a-7575b29cc56d.jpg","index":0,"item":"682f144c-c234-4a73-b80b-334813751b50","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_kemenesi-gabor-szaj-es-koromfajas-mesterseges","timestamp":"2025. április. 10. 16:01","title":"Kemenesi Gábor szerint szinte kizárt, hogy kémcsőben rakták össze a Magyarországon terjedő száj- és körömfájásvírust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","shortLead":"Önkénteseket keresnek, akik sétálnának egy nagyot, és közben keresnék az ürgelyukakat.","id":"20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7334464a-bd8c-4ce0-8499-231fdec2a4af.jpg","index":0,"item":"f6893fbc-bb01-4c57-acfe-2e0b5522ccef","keywords":null,"link":"/zhvg/20250410_urge-osszeiras-szamlalas-urgelyuk","timestamp":"2025. április. 10. 14:09","title":"Idén is összeírják az ürgéket, lehet jelentkezni a számlálásra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","shortLead":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","id":"20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25.jpg","index":0,"item":"c0d3ebce-c12a-48b5-a8f8-686656fd1332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","timestamp":"2025. április. 10. 07:34","title":"Máris megbukott a Stellantis európai gyártású kínai autója: kibabráltak vele a franciák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Veszteséges volt 2024-ben Magyarországon a Spar, miközben a forgalma még nőtt is. A cég most havonta 1,5 milliárd forintot bukik az árréssapka miatt, és már készülnek a tervek az esetre, ha a kormány a tavasz vége után is megtartaná az árrés szigorúbb szabályait.","shortLead":"Veszteséges volt 2024-ben Magyarországon a Spar, miközben a forgalma még nőtt is. A cég most havonta 1,5 milliárd...","id":"20250410_spar-arres-bolt-kereskedelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e23b05a-1ca9-4aac-93a8-c237c1322955.jpg","index":0,"item":"23a4d0fc-8345-469a-bbf1-ed9fa4037505","keywords":null,"link":"/kkv/20250410_spar-arres-bolt-kereskedelem-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 11:07","title":"Május 31-e után jön a Sparnál a B terv, ha addig nem vezeti ki a kormány az árréssapkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lefújták a közlekedési holding tervét, de csak 6-8 Volán marad
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) dolgoznak a közösségi közlekedés átalakításán, de már nem egy önálló nemzeti közlekedési holdingban, hanem az MNV Zrt. keretei belül egységes vagyonkezelési koncepció mellett működő MÁV társaságokban, és a Volán társaságok átalakításában gondolkodnak - mondta Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár. A Volán-társaságok száma még az idén 6-8-ra csökken a jelenlegi 24-ről.
Az április 15-én életbe lépő közösségi közlekedési menetrendek összehangolásával elindult a folyamat, ezt követően a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása, a vállalatok átszervezése következik - mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. A cél az, hogy hosszú távon hatékonyan és finanszírozhatóan működő közösségi közlekedési rendszer jöjjön létre - tette hozzá.
Hegmanné Nemes Sára azt mondta, a közösségi közlekedési szolgáltatók vagyonkezelését úgy alakítják át, hogy a közszolgáltatási feladat ellátásához szükséges vagyontárgyak náluk maradjanak, a többit pedig leválasztják. A nem alaptevékenységhez kapcsolódó ingatlanok esetében azok rendeltetése alapján dönt a nemzeti vagyonkezelő az üzemeltető személyéről. Az alapelv az, hogy a vagyon a közcélú feladat ellátását végzőhöz kerüljön, például sportcélú ingatlanok esetében a helyi önkormányzatok kaphatják meg ezeket.
A háttérbeszélgetésen Völner Pál utalt arra, hogy a parlament előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt szándékaik szerint áprilisban még elfogadják, és ez megteremti az átalakításokhoz és a hosszú távú kiegyensúlyozott működéshez szükséges jogi kereteket.
Példaként említette, hogy a személyszállítási törvény kimondja majd a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítését, ott, ahol a szolgáltatás színvonala ezt lehetővé teszi, és ez az elv már tükröződik az áprilisi menetrend összehangolásában is, ahol 30 párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjárat közlekedését nem finanszírozza az állam.
A menetrendváltozással járó költségek csökkentésével kapcsolatban Völner Pál elmondta, hogy számításuk szerint a menetrendek összeghangolása révén az idén 8 milliárd, éves szinten 12 milliárd forint takarítható meg többi között az üzemanyag és karbantartási költségek csökkentéséből, a járművek átcsoportosításából. Hozzátette: a teljesítménycsökkenés nem jár csoportos létszámleépítéssel, a kérdés a felszabaduló természetes elvándorlással megoldható. Fontos változás lesz a közösségi közlekedés átalakításában, hogy a költségeket ott finanszírozzák majd, ahol azok keletkeznek - mondta Völner Pál.
Szintén a vasúti jobb kihasználtságát és a teljes közösségi közlekedési szektor egyéni közlekedéssel szembeni versenyképességét szolgálja a személyszállítási törvény alapján kialakításra kerülő átjárhatóbb és versenyképes tarifarendszer, amelyben az idén nem tervez díjemelést.
Az utazási kedvezményeket az év második felében alakítanák át, a 6 év alattiak, a 65 év felettiek és a fogyatékkal élők, a tanulók kedvezményezettségének megtartását kiemelt ügyként kezelik - mondta Völner Pál.
Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy a Volán társaságok száma még az idén 6-8-ra csökken a jelenlegi 24-ről. A tervek szerint régiós szinten kialakítandó Volán társaságok szervezeti kereteit június 30-ig egy munkacsoport kidolgozza, és év végéig a változást átvezetik a rendszeren.
A vagyonpolitikáért felelős államtitkár szólt arról, hogy a Volán társaságok tavaly 13 milliárd forint veszteséget szenvedtek el a helyi közlekedésben az önkormányzatok által megrendelt, de ki nem fizetett szolgáltatások miatt is.
A szaktárca és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. egyenként tárgyal azokkal az érintett önkormányzatokkal a helyzet rendezéséről, akik készek együttműködni a helyi közlekedés biztosítása érdekében. Az egyik megoldási javaslat, hogy időszakonként előre fizessék ki az önkormányzatok a megrendelt szolgáltatás árát.
A háttérbeszélgetésen elhangzott az is, hogy a MÁV-nál a lejáró hitelek miatt 36 milliárd forint konszolidációra lenne szükség még ebben az évben, a megoldáson a Nemzetgazdasági Minisztériummal közösen dolgoznak.
Völner Pál megerősítette, hogy az e-útdíj bevezetését a korábban bejelentett határidőig, 2013 közepéig tarthatónak látja, de a részletekkel kapcsolatban az Európai Bizottsággal egyeztetnek. A beszedés állami kézben marad, és vélhetően az Állami Autópálya Kezelő végzi majd.
A MÁV átalakításával kapcsolatban elhangzott, hogy a tervek szerint a tulajdonosi döntéshez az előkészítést a tárca nyár közepéig elvégzi.