szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a jelenleginél jóval méretgazdaságosabb és költséghatékonyabb vállalati struktúra kialakítását tervezi a közösségi közlekedésben.

A tárca közleménye szerint erről Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár beszélt egy csütörtöki szakmai fórumon. A tervezett szervezeti változások nyomán a személyszállítási és a pályavasúti tevékenységek köré épülő cégek gondoskodnának a vasúti közlekedési közszolgáltatásról. E tevékenységek és költségeik így - az uniós elvárásnak is megfelelve - világosan elkülönülnének. 

Az alapinfrastruktúra vagyonkezelése a vasúttársaságtól költségvetési szervhez kerülhet - tájékoztatott az NFM. A szaktárca szándékai szerint a közösségi közlekedés gerinchálózatának alapvetően a kötöttpályás hálózatra kell épülnie a távolsági és elővárosi forgalomban. A közlemény szerint a már megkezdett vagy a közeljövőben induló vasútfejlesztési munkák összesített beruházási értéke meghaladja az 500 milliárd forintot.

Az elmúlt években több mint 100 milliárd forintból 120 kilométer vágány épült. A tervek szerint 2013 őszéig elkészülő Országos Vasútfejlesztési Koncepció nagy távlatú koncepcióváltozatokat rögzít négy uniós költségvetési ciklusra. A szaktárca központi költségvetési forrásból tavaly indította el a leromlott állapotú vasúti hidak, műtárgyak felújítási programját a MÁV Zrt. hálózatán. Idén egyebek mellett a Vác-Drégelypalánk, Szerencs-Hidasnémeti, Felsőzsolca-Hidasnémeti vasútvonalak hídjai újulnak meg 1,34 milliárd forintból.

A tájékoztatás szerint a balesetek megelőzését elősegítő beavatkozásokra az Új Széchenyi Tervben elkülönített 50 milliárd forintból a MÁV 12,4 milliárd, a GYSEV pedig 982 millió forintot fordíthat közlekedésbiztonsági fejlesztésekre, ezek a munkák legkésőbb 2015 második felére befejeződnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!