Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Űrügynökség május 31-én indította útnak a Voyager–1 és a Voyager–2 felé ifj. Johann Strauss remekművét, a Kék Duna keringőt, amely 23 óra 3 perc alatt tette meg a 24,9 milliárd kilométert.","shortLead":"Az Európai Űrügynökség május 31-én indította útnak a Voyager–1 és a Voyager–2 felé ifj. Johann Strauss remekművét...","id":"20250603_voyager-urszonda-ifj-johann-strauss-kek-duna-keringo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339ab16e-715c-43a8-9994-bbe31d627836.jpg","index":0,"item":"f833b2f2-9b2a-45d8-86db-702f80eedaef","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_voyager-urszonda-ifj-johann-strauss-kek-duna-keringo","timestamp":"2025. június. 03. 13:03","title":"Lejátszották a Voyager űrszondáknak a világűr nem hivatalos himnuszát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","shortLead":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","id":"20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3.jpg","index":0,"item":"06179ad9-989b-4466-b153-937b7f8d4f86","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","timestamp":"2025. június. 04. 05:34","title":"Egy éve üresen áll a tavaly átadott Újbudai Egynapos Sebészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","shortLead":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","id":"20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609.jpg","index":0,"item":"7d510434-e094-49a0-815a-c710bdbccc8b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","timestamp":"2025. június. 04. 13:49","title":"Elkezdte Kína zsarolni a globális autóipart: visszatartanak kulcsfontosságú ritkaföldfémeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1cfccd0f-eb8e-4c62-a67e-3da4f377c152","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az összes feltételt teljesítette Bulgária, januártól eurója lehet.","shortLead":"Az összes feltételt teljesítette Bulgária, januártól eurója lehet.","id":"20250604_bulgaria-bolgar-euro-bevezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfccd0f-eb8e-4c62-a67e-3da4f377c152.jpg","index":0,"item":"3842aeea-409c-44c8-9a14-64e22c0171bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_bulgaria-bolgar-euro-bevezetes","timestamp":"2025. június. 04. 15:32","title":"Megvan az engedély: Bulgária jövőre bevezetheti az eurót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","shortLead":"Plusz szép kis pénzbírság, mert a kocsi műszakija négy éve lejárt.","id":"20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d66e88c-7d23-44ce-b22b-295122fb6179.jpg","index":0,"item":"35416604-fac3-4f61-acd4-29109b01e63b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_driftelt-kombi-Lada-panelparkoloban-rendorseg-video","timestamp":"2025. június. 03. 08:23","title":"Videó: Nem értékelte a lakossági Lada-driftet a rendőrség – hat hónap eltiltás járt érte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f","c_author":"Premens","category":"brandchannel","description":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt gyengébb volt aznap. Igaz, ma már több szó esik a nők teljesítménye és a menstruációs ciklus közötti összefüggésekről, hiszen a nők többsége szenved a havivérzés alatti vagy az azt megelőző PMS okozta fájdalmaktól, ugyanakkor a menstruációs szabadság kérdéséről még mindig megoszlanak a vélemények.","shortLead":"Nagy visszhangot váltott ki, amikor a 2016-os riói olimpián egy kínai úszónő arról beszélt, hogy a menstruációja miatt...","id":"20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88c52de4-bd8d-49f7-9897-7553e78cc31f.jpg","index":0,"item":"b0a71c00-aacf-4506-a991-793d2c91e15a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Menstruacios-szabadsag-premens","timestamp":"2025. június. 04. 07:30","title":"Menstruációs szabadság – igen vagy nem?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Premens","c_partnerlogo":"2a563f0f-1aed-484e-a9b8-15a5cb40501f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra, hogy Orbánék becsapják a szavazókat.","shortLead":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra...","id":"20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a.jpg","index":0,"item":"f2562c27-df79-46f9-bf37-202b793b99e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","timestamp":"2025. június. 04. 07:55","title":"A magyarok többsége szerint Szalay-Bobrovniczky Kristófnak le kellene mondania a kiszivárgott hangfelvétel miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197b7add-1d49-4178-8780-ac25afeed90d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A bizalmatlansági szavazás előtt a kormányfő, aki ellen tömeges tüntetések zajlottak, a demokráciát féltette.","shortLead":"A bizalmatlansági szavazás előtt a kormányfő, aki ellen tömeges tüntetések zajlottak, a demokráciát féltette.","id":"20250603_mongol-miniszterelnok-lemondott-luxizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197b7add-1d49-4178-8780-ac25afeed90d.jpg","index":0,"item":"0ff00e79-5031-4452-b2cd-f74b5dbf8b7b","keywords":null,"link":"/elet/20250603_mongol-miniszterelnok-lemondott-luxizas","timestamp":"2025. június. 03. 13:11","title":"Lemondatták a luxusban lubickoló családja miatt a mongol miniszterelnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
300 milliárdból tudná megtartani a BKV a pozícióit
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Megköttetett a közszolgáltató szerződés a fővárosi közösségi közlekedést szervező Budapesti Közlekedési Központ és a BKV között. Mindebből azonban sem jobb szolgáltatás, sem új buszok beszerzése nem következik. A piacnyitásból viszont végre kiderülhetne, hogy mennyiért szolgáltat a BKV, és ahhoz képest lehet-e jobb áron vagy ugyanazon a pénzen minőségibb szolgáltatást beszerezni. A megkérdezett szakértőink ehelyett inkább a közszolgáltatói szerződés kiskapuiról szóltak.
Április végén, lényegében az utolsó pillanatban megkötötte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV az új közszolgáltatási szerződést, amely alapján a fővárosi közlekedésszervező a közlekedési szolgáltatást megrendeli egyik beszállítójától, a BKV-tól. A szerződést röviddel az után írták alá, hogy a főpolgármester hosszú távú megállapodást kötött a kormánnyal a tömegközlekedés finanszírozásáról, illetve hogy a Fővárosi Önkormányzat 15 évre minden közlekedési ág irányítási és finanszírozási feladatát a BKK-ra testálta. A cselekvési láncolat végén a BKV nyolc évre szóló üzemeltetői szerződést nyert el.
Vitézy és Tarlós: a BKV és a BKK viszonya a kapcsolódási pont
Stiller Ákos
Régi és új BKV
A rendszer-átalakítás hátterében az áll, hogy az EU az autóbuszos közösségi közlekedésben megköveteli a piacnyitást. A közösségi közlekedés állami támogatását viszont nem tiltja. Feltétele a közszolgáltatói szerződés megkötése, amely szabályozza a megrendelt teljesítményt és annak ellenértékét. A piaci verseny garantálásának pedig az a kulcspontja, hogy a tömegközlekedési rendszereket úgy kell tudni átszabni, hogy az üzemeltető – feltéve, ha teljesít – mindig hozzájuthasson a pénzéhez.
A BKV-ra lefordítva ez egyrészt azt jelenti, hogy a fővárosi céget pusztán üzemeltetővé fokozták le, és a megrendeléseket ezután nem a főpolgármesteri hivataltól, hanem a BKK-tól kapja. Viszont a BKK-nak ki kell majd fizetnie minden leközlekedtetett járatot, és nem halmozhat fel indokolatlan tartozást az üzemeltetővel szemben. Ezzel párhuzamosan a BKV kénytelen lesz riválisokkal szembenézni, ami – szintén elvben – csökkentheti a szolgáltatás árát. Ahogy a BKK weboldalán is olvasható: az új közszolgáltatási szerződés egyfajta bonus/malus rendszer szerint működik, amely egyszerre premizálja, ha a szolgáltató pontosan teljesíti a szerződésben foglaltakat, de büntet, ha nem tudja biztosítani az elvárt teljesítményt.
A forgalomirányítási és közlekedésszervezési feladatok mellett a BKK gondoskodik a szolgáltatók megversenyeztetéséről is. Papíron ugyan a főváros új közlekedésszervezője a sokszereplős piaci viszonyban érdekelt, de abból, hogy a BKK a rendszer objektíven mérő operátorává válik, jelenleg nem sok látszik. Nem úgy, mint abból, hogy a BKK a BKV-tól elvett jogosítványokat a saját – tulajdonosi, menedzsmenti, illetve szolgáltatói feladatokat is vegyítő – vízfejének növesztésére használja.
Jogcím nélküli BKV
A BKV finanszírozásáról a főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. fogalmazott meg középtávú stratégiát. Ebből a kormány több olyan pontot is (mint a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer) szimpatikusnak talált, ami a cég középtávú finanszírozásának megoldhatóságához vezet.
Az április végén megjelent Széll Kálmán-terv 2.0 aztán ebbe az irányba úgy lépett tovább, hogy rögzítette: az állami költségvetésből jövőre tízmilliárd forinttal kevesebbet költenek majd a főváros közösségi közlekedésre, majd fokozatosan ki is hátrálnak a BKV finanszírozásából.
A múlt héten a BKV finanszírozási saga újabb fejezettel bővült: a költségvetési tervezetben ugyanis hiányzik a jogcím, mintha a tízmilliárdos apanázscsökkentés helyett az állam teljesen kivonulna a BKV közvetlen finanszírozásból. És bár a minisztérium múlt szerdai közleményében tévesnek nevezte az értesülést, másnap a napilap lényegében megismételte állítását: míg az új SZKT-ben az szerepelt, hogy a fővárosi helyi közösségi közlekedés központi működési támogatására a 2012-es 32,2 milliárd forint helyett csak 22 milliárdot költ, a költségvetés-tervezet a BKV közvetlen állami finanszírozását nulla forintra csökkentette.
Korábban az iho.hu kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a közösségi közlekedésre fordítható állami pénzek útjába valójában az IMF feküdhetett, mert a valutaalap más országokban is az állami hitelszerződések feltételéül szabta a BKV-hoz hasonló finanszírozási gondokkal terhelt közlekedési vállalatok megszorításait.
Közszolgáltató kerestetik
Még tavaly októberben, amikor a fővárosi közösségi közlekedést biztosító buszflotta megszervezése ügyében Vitézyék az első tétova lépéseket megtették, úgy tűnt, hogy a liberalizáció sikere azon múlik, mekkora szelet maradhat pályáztatás nélkül a BKV-nál. Ha nagy, akkor az utasok által észrevehető színvonaljavulást felesleges elvárni. Ha pedig valamelyik piaci szereplő nyeri túl magát, akkor a megrendelő válhat zsarolhatóvá. (Közvetve vagy közvetítő cégen keresztül az Ariva vagy Veolia nyomulásáról lehetett hallani.)
Ami eddig történt, kevéssé tekinthető a liberalizáció diadalának. A BKK közszolgáltatói szerződést kötött a székesfehérvári székhelyű VT-Transmannal, amely május 15-től 75 busszal vesz részt a fővárosi buszos közlekedés biztosításában. Ez azonban nem igazán teremt új helyzetet, hiszen a VT Transman 1999 óta a BKV-nak is alvállalkozója volt. Így lényegében csak az történt, hogy a versenytárs BKV helyett a közlekedésszervező lett a megrendelő. (Az új, EU-s mintára kialakított közszolgáltatási szerződés fontos pontja, hogy a korábbi, átláthatatlanná vált alvállalkozói rendszert megtiltja, és minden személyszállításra szerződő szolgáltató az elvileg versenysemleges BKK-val kerül üzleti viszonyba.)
A VT Transmannak a Videoton Holding mellett áttételesen az angliai Arriva is tulajdonosa. A VT Transmannal kötött megállapodás mindkét fél számára előnyös. A társaság mindenképp maradni akart, mivel a buszok lízingdíját így is, úgy is fizetnie kell. De a BKK is nagy bajban lenne, ha a VT Transman buszait hirtelenjében pótolnia kellene. Horváth Péter és Dósa Mátyás ügyvezető igazgatók közlése szerint az új szerződéseik egy, illetve két évre szólnak, melyek aztán egy-egy évvel megtoldhatók.
Fegyelmező kötbér
Az uniós jog szerint mostantól veszteség legfeljebb a BKK-nál keletkezhet, a veszteség viszont nem befolyásolhatja a buszszolgáltatás színvonalát. Vagyis: elvileg most már nem lehet megtenni, hogy a tulajdonos nem finanszírozza a BKV-t, mert a megrendelt szolgáltatást időszakonként kötelező kifizetni. A szigorúbb pénzügyi fegyelem falába azonban beépítettek néhány kiskaput is.
Az egyik a kreatív kötbérezés. Az ugyan jogos, hogy az elvállalt szolgáltatás el nem végzését a BKK ne fizesse ki. De ha a kötbér definiálásába azt is belevették, mint ahogy arra egy forrásunk rámutatott, hogy a buszok „fedetlen karosszériával” (magyarán: rozsdásan) ne állhassanak ki, akkor ez a kép a BKV esetében már nem egészen fekete-fehér. Ugyanez áll a járatkimaradásokra: ha továbbra is az marad a jelszó, hogy "buszjáratot nem törlünk", akkor vagy a BKV nem tud annyi megfelelő állapotú buszt biztosítani, mint amennyi a szolgáltatást el tudja végezni és/vagy a megrendelő nem tud annyi szolgáltatást kifizetni.
BKV: Az alkonyon túl vagy az új pirkadat előtt?
Túry Gergely
Ha a buszok állapota másodlagos lesz, akkor megint ott tartunk majd, hogy a közlekedésszervező cég lesz veszteséges.
Új buszokra százmilliárdok
Nyilvánvaló, hogy a rendszer-átszervezés a buszflotta kötelező, és lényegében teljes körű cseréjének kérdésére nem válaszol. A buszrekonstrukció továbbra is döntően politikai kérdés, mint egy bennfentes forrás a hvg.hu-nak megjegyezte: „itt nincs az a pénz, amit értelmesen el ne lehetne költeni”. A metrók és a HÉV egyre sürgetőbb rekonstrukciói százmilliárdos projektek; 1200 busz csomagáron 70-75 milliárd forintba kerülne (alapul véve, hogy egy szóló busz 50, egy csuklós ma 75 millióért beszerezhető, és a BKV-nál a két típus nagyjából fele-fele arányban fordul elő).
Noha a közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatban se az utaskilométerre, se a tervezett buszfutásra vetített egységárról nem nyilatkoztak a felek, a buszokon elvárható szolgáltatási szinthez szükséges költségnagyság megsaccolható. Közlekedési szakemberek három hónapja, a BKK újbuszos szolgáltatói tendere kapcsán egy 150 új járműből álló új „flottilla” beszerzését és nyolcévnyi üzemeltetését nagyjából 42 milliárd forintra árazták be. Ez alapján a BKV-nak a jelenlegi buszos közlekedési piacszelete megtartásához mintegy 300 milliárd forintot kellene előteremtenie.
Le kell választani a buszágazatot
Fontos kérdés a szolgáltatás árának, a szolgáltatás minőségének a megversenyeztetése. Azzal viszont, hogy a VT Transman szerződéses szolgáltatóként jelenik meg, kerek-perec kiderülhet, hogy mennyibe van egy utaskilométer a BKV-nak és egy versenytársának. Ehhez képest már be lehetne hozni kedvezőbb árat vagy magasabb minőséget kínáló szolgáltatót a rendszerbe.
A BKV nyolc évre szóló szerződése még egy dolgot jelzett. Mégpedig azt, hogy a BKV busz-szolgáltatási üzletágát nagyon gyorsan le kellene választani a jelenlegi, kötött pályát (villamos, troli, HÉV) is tartalmazó struktúráról, hiszen ez utóbbi szegmensben a főváros közlekedési cégének nincs és nem is lehet versenytársa, akkorák lennének a beruházási költségek. Viszont a BKV autóbuszüzletágát meg kell újítani, aminek a legfőbb értéke a közelekedésszervezői és bonyolító tapasztalat mellett épp a megkötött szerződés. Erre alapozva akár a privatizáció is elképzelhető lenne.