Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"975a0d5b-d047-4286-b3c9-6f798a304fa4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hízó minigleccser Visegrádon, ígéretes kilátások Eplényben.","shortLead":"Hízó minigleccser Visegrádon, ígéretes kilátások Eplényben.","id":"20250221_Jo-hir-a-hazai-sipalyakra-keszuloknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975a0d5b-d047-4286-b3c9-6f798a304fa4.jpg","index":0,"item":"0b68358b-30a7-47c8-abb1-cd1616f19be2","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Jo-hir-a-hazai-sipalyakra-keszuloknek","timestamp":"2025. február. 21. 11:05","title":"Aki hétvégén itthon síelne, annak jó hírek érkeztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de most megérkezett az elixír: egy BIOS-frissítés, ami megold minden problémát.","shortLead":"Kékhalálról érkező visszajelzések miatt hónapokig felfüggesztették a legújabb Windows 11 telepítésének lehetőségét, de...","id":"20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9a032e-f3fb-4df3-9dea-cbf92ffa4c68.jpg","index":0,"item":"73829002-8e3a-4d09-91ae-e2ca2cc7dcac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_microsoft-windows-11-24h2-frissites-bios-javitas-asus-kekhalal","timestamp":"2025. február. 21. 10:03","title":"Megérkezett a javítás: már kékhalál nélkül frissíthetők a legújabb Windowsra bizonyos gépek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"126786b9-f957-41d3-8fdf-61ca53bd260f","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az áramcég 3200 fészekkel várja a gólyákat, és új költőládákat erősít az oszlopokra a vércsék és sólymok számára is.","shortLead":"Az áramcég 3200 fészekkel várja a gólyákat, és új költőládákat erősít az oszlopokra a vércsék és sólymok számára is.","id":"20250220_Tobb-szaz-milliot-kolt-golyafeszkekre-az-EON","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/126786b9-f957-41d3-8fdf-61ca53bd260f.jpg","index":0,"item":"08eb2493-b351-43e9-8115-c511852bbe7e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250220_Tobb-szaz-milliot-kolt-golyafeszkekre-az-EON","timestamp":"2025. február. 20. 21:27","title":"Több száz milliót költ gólyafészkekre az E.ON","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők képviselték.","shortLead":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők...","id":"20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2.jpg","index":0,"item":"39233659-c14f-423e-88b8-25420791163b","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Kamala Harris követi Joe Bident a művészeti ügynökséghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63e44e16-29ec-459e-a06f-59acdc723b3c.jpg","index":0,"item":"3e23f939-215a-46f5-92e9-a4138e9e6c8f","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_Marabu-Feknyuz-Megtorlasok","timestamp":"2025. február. 21. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Megtorlások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen, a kutatásban részt vesznek az amerikai Pennsylvania Egyetem és a brit King’s College szakemberei is.","shortLead":"A candida gombafertőzés okozta gyulladás ellen fejlesztenek mRNS-alapú kezelést a Szegedi Tudományegyetemen...","id":"20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c976002-1c5a-42ea-b2e0-c5d765e91727.jpg","index":0,"item":"ac9bb3ba-ff64-4dc4-b2fc-bdfc21612dbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_szegedi-tudomanyegyetem-candida-gombafertozes-gyulladas-megelozo-mrns-kezeles","timestamp":"2025. február. 21. 17:03","title":"Veszélyes fertőzés ellen jön valami Szegedről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Minden adathoz hozzá akar férni, minden hivatalba saját embert követel: Elon Musk szabad kezet kapott Donald Trumptól a szövetségi államapparátus karcsúsítására, és ezt mérnöki feladatnak fogja fel. Saját cégeitől valóságos ármádiát irányított át a feladatra, amelynek tagjai hajlandók heti 60-80 órát is dolgozni a nagy célért.","shortLead":"Minden adathoz hozzá akar férni, minden hivatalba saját embert követel: Elon Musk szabad kezet kapott Donald Trumptól...","id":"20250220_hvg-elbocsatando_legio-elon-musk-doge-trump-amerika-leepitesi-hullam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38c91cce-3502-46de-9f56-e2648e4dc3e5.jpg","index":0,"item":"77ea18af-1893-41fa-9e99-43d51648805b","keywords":null,"link":"/360/20250220_hvg-elbocsatando_legio-elon-musk-doge-trump-amerika-leepitesi-hullam","timestamp":"2025. február. 20. 16:30","title":"Rideg technokrata hadsereget vezényelt Washingtonba Elon Musk, hogy végrehajtsa minden idők leépítését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
300 milliárdból tudná megtartani a BKV a pozícióit
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Megköttetett a közszolgáltató szerződés a fővárosi közösségi közlekedést szervező Budapesti Közlekedési Központ és a BKV között. Mindebből azonban sem jobb szolgáltatás, sem új buszok beszerzése nem következik. A piacnyitásból viszont végre kiderülhetne, hogy mennyiért szolgáltat a BKV, és ahhoz képest lehet-e jobb áron vagy ugyanazon a pénzen minőségibb szolgáltatást beszerezni. A megkérdezett szakértőink ehelyett inkább a közszolgáltatói szerződés kiskapuiról szóltak.
Április végén, lényegében az utolsó pillanatban megkötötte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV az új közszolgáltatási szerződést, amely alapján a fővárosi közlekedésszervező a közlekedési szolgáltatást megrendeli egyik beszállítójától, a BKV-tól. A szerződést röviddel az után írták alá, hogy a főpolgármester hosszú távú megállapodást kötött a kormánnyal a tömegközlekedés finanszírozásáról, illetve hogy a Fővárosi Önkormányzat 15 évre minden közlekedési ág irányítási és finanszírozási feladatát a BKK-ra testálta. A cselekvési láncolat végén a BKV nyolc évre szóló üzemeltetői szerződést nyert el.
Vitézy és Tarlós: a BKV és a BKK viszonya a kapcsolódási pont
Stiller Ákos
Régi és új BKV
A rendszer-átalakítás hátterében az áll, hogy az EU az autóbuszos közösségi közlekedésben megköveteli a piacnyitást. A közösségi közlekedés állami támogatását viszont nem tiltja. Feltétele a közszolgáltatói szerződés megkötése, amely szabályozza a megrendelt teljesítményt és annak ellenértékét. A piaci verseny garantálásának pedig az a kulcspontja, hogy a tömegközlekedési rendszereket úgy kell tudni átszabni, hogy az üzemeltető – feltéve, ha teljesít – mindig hozzájuthasson a pénzéhez.
A BKV-ra lefordítva ez egyrészt azt jelenti, hogy a fővárosi céget pusztán üzemeltetővé fokozták le, és a megrendeléseket ezután nem a főpolgármesteri hivataltól, hanem a BKK-tól kapja. Viszont a BKK-nak ki kell majd fizetnie minden leközlekedtetett járatot, és nem halmozhat fel indokolatlan tartozást az üzemeltetővel szemben. Ezzel párhuzamosan a BKV kénytelen lesz riválisokkal szembenézni, ami – szintén elvben – csökkentheti a szolgáltatás árát. Ahogy a BKK weboldalán is olvasható: az új közszolgáltatási szerződés egyfajta bonus/malus rendszer szerint működik, amely egyszerre premizálja, ha a szolgáltató pontosan teljesíti a szerződésben foglaltakat, de büntet, ha nem tudja biztosítani az elvárt teljesítményt.
A forgalomirányítási és közlekedésszervezési feladatok mellett a BKK gondoskodik a szolgáltatók megversenyeztetéséről is. Papíron ugyan a főváros új közlekedésszervezője a sokszereplős piaci viszonyban érdekelt, de abból, hogy a BKK a rendszer objektíven mérő operátorává válik, jelenleg nem sok látszik. Nem úgy, mint abból, hogy a BKK a BKV-tól elvett jogosítványokat a saját – tulajdonosi, menedzsmenti, illetve szolgáltatói feladatokat is vegyítő – vízfejének növesztésére használja.
Jogcím nélküli BKV
A BKV finanszírozásáról a főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. fogalmazott meg középtávú stratégiát. Ebből a kormány több olyan pontot is (mint a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer) szimpatikusnak talált, ami a cég középtávú finanszírozásának megoldhatóságához vezet.
Az április végén megjelent Széll Kálmán-terv 2.0 aztán ebbe az irányba úgy lépett tovább, hogy rögzítette: az állami költségvetésből jövőre tízmilliárd forinttal kevesebbet költenek majd a főváros közösségi közlekedésre, majd fokozatosan ki is hátrálnak a BKV finanszírozásából.
A múlt héten a BKV finanszírozási saga újabb fejezettel bővült: a költségvetési tervezetben ugyanis hiányzik a jogcím, mintha a tízmilliárdos apanázscsökkentés helyett az állam teljesen kivonulna a BKV közvetlen finanszírozásból. És bár a minisztérium múlt szerdai közleményében tévesnek nevezte az értesülést, másnap a napilap lényegében megismételte állítását: míg az új SZKT-ben az szerepelt, hogy a fővárosi helyi közösségi közlekedés központi működési támogatására a 2012-es 32,2 milliárd forint helyett csak 22 milliárdot költ, a költségvetés-tervezet a BKV közvetlen állami finanszírozását nulla forintra csökkentette.
Korábban az iho.hu kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a közösségi közlekedésre fordítható állami pénzek útjába valójában az IMF feküdhetett, mert a valutaalap más országokban is az állami hitelszerződések feltételéül szabta a BKV-hoz hasonló finanszírozási gondokkal terhelt közlekedési vállalatok megszorításait.
Közszolgáltató kerestetik
Még tavaly októberben, amikor a fővárosi közösségi közlekedést biztosító buszflotta megszervezése ügyében Vitézyék az első tétova lépéseket megtették, úgy tűnt, hogy a liberalizáció sikere azon múlik, mekkora szelet maradhat pályáztatás nélkül a BKV-nál. Ha nagy, akkor az utasok által észrevehető színvonaljavulást felesleges elvárni. Ha pedig valamelyik piaci szereplő nyeri túl magát, akkor a megrendelő válhat zsarolhatóvá. (Közvetve vagy közvetítő cégen keresztül az Ariva vagy Veolia nyomulásáról lehetett hallani.)
Ami eddig történt, kevéssé tekinthető a liberalizáció diadalának. A BKK közszolgáltatói szerződést kötött a székesfehérvári székhelyű VT-Transmannal, amely május 15-től 75 busszal vesz részt a fővárosi buszos közlekedés biztosításában. Ez azonban nem igazán teremt új helyzetet, hiszen a VT Transman 1999 óta a BKV-nak is alvállalkozója volt. Így lényegében csak az történt, hogy a versenytárs BKV helyett a közlekedésszervező lett a megrendelő. (Az új, EU-s mintára kialakított közszolgáltatási szerződés fontos pontja, hogy a korábbi, átláthatatlanná vált alvállalkozói rendszert megtiltja, és minden személyszállításra szerződő szolgáltató az elvileg versenysemleges BKK-val kerül üzleti viszonyba.)
A VT Transmannak a Videoton Holding mellett áttételesen az angliai Arriva is tulajdonosa. A VT Transmannal kötött megállapodás mindkét fél számára előnyös. A társaság mindenképp maradni akart, mivel a buszok lízingdíját így is, úgy is fizetnie kell. De a BKK is nagy bajban lenne, ha a VT Transman buszait hirtelenjében pótolnia kellene. Horváth Péter és Dósa Mátyás ügyvezető igazgatók közlése szerint az új szerződéseik egy, illetve két évre szólnak, melyek aztán egy-egy évvel megtoldhatók.
Fegyelmező kötbér
Az uniós jog szerint mostantól veszteség legfeljebb a BKK-nál keletkezhet, a veszteség viszont nem befolyásolhatja a buszszolgáltatás színvonalát. Vagyis: elvileg most már nem lehet megtenni, hogy a tulajdonos nem finanszírozza a BKV-t, mert a megrendelt szolgáltatást időszakonként kötelező kifizetni. A szigorúbb pénzügyi fegyelem falába azonban beépítettek néhány kiskaput is.
Az egyik a kreatív kötbérezés. Az ugyan jogos, hogy az elvállalt szolgáltatás el nem végzését a BKK ne fizesse ki. De ha a kötbér definiálásába azt is belevették, mint ahogy arra egy forrásunk rámutatott, hogy a buszok „fedetlen karosszériával” (magyarán: rozsdásan) ne állhassanak ki, akkor ez a kép a BKV esetében már nem egészen fekete-fehér. Ugyanez áll a járatkimaradásokra: ha továbbra is az marad a jelszó, hogy "buszjáratot nem törlünk", akkor vagy a BKV nem tud annyi megfelelő állapotú buszt biztosítani, mint amennyi a szolgáltatást el tudja végezni és/vagy a megrendelő nem tud annyi szolgáltatást kifizetni.
BKV: Az alkonyon túl vagy az új pirkadat előtt?
Túry Gergely
Ha a buszok állapota másodlagos lesz, akkor megint ott tartunk majd, hogy a közlekedésszervező cég lesz veszteséges.
Új buszokra százmilliárdok
Nyilvánvaló, hogy a rendszer-átszervezés a buszflotta kötelező, és lényegében teljes körű cseréjének kérdésére nem válaszol. A buszrekonstrukció továbbra is döntően politikai kérdés, mint egy bennfentes forrás a hvg.hu-nak megjegyezte: „itt nincs az a pénz, amit értelmesen el ne lehetne költeni”. A metrók és a HÉV egyre sürgetőbb rekonstrukciói százmilliárdos projektek; 1200 busz csomagáron 70-75 milliárd forintba kerülne (alapul véve, hogy egy szóló busz 50, egy csuklós ma 75 millióért beszerezhető, és a BKV-nál a két típus nagyjából fele-fele arányban fordul elő).
Noha a közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatban se az utaskilométerre, se a tervezett buszfutásra vetített egységárról nem nyilatkoztak a felek, a buszokon elvárható szolgáltatási szinthez szükséges költségnagyság megsaccolható. Közlekedési szakemberek három hónapja, a BKK újbuszos szolgáltatói tendere kapcsán egy 150 új járműből álló új „flottilla” beszerzését és nyolcévnyi üzemeltetését nagyjából 42 milliárd forintra árazták be. Ez alapján a BKV-nak a jelenlegi buszos közlekedési piacszelete megtartásához mintegy 300 milliárd forintot kellene előteremtenie.
Le kell választani a buszágazatot
Fontos kérdés a szolgáltatás árának, a szolgáltatás minőségének a megversenyeztetése. Azzal viszont, hogy a VT Transman szerződéses szolgáltatóként jelenik meg, kerek-perec kiderülhet, hogy mennyibe van egy utaskilométer a BKV-nak és egy versenytársának. Ehhez képest már be lehetne hozni kedvezőbb árat vagy magasabb minőséget kínáló szolgáltatót a rendszerbe.
A BKV nyolc évre szóló szerződése még egy dolgot jelzett. Mégpedig azt, hogy a BKV busz-szolgáltatási üzletágát nagyon gyorsan le kellene választani a jelenlegi, kötött pályát (villamos, troli, HÉV) is tartalmazó struktúráról, hiszen ez utóbbi szegmensben a főváros közlekedési cégének nincs és nem is lehet versenytársa, akkorák lennének a beruházási költségek. Viszont a BKV autóbuszüzletágát meg kell újítani, aminek a legfőbb értéke a közelekedésszervezői és bonyolító tapasztalat mellett épp a megkötött szerződés. Erre alapozva akár a privatizáció is elképzelhető lenne.