Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: Szíria, a világ első totális drogállama, felszálló füst és Vlagyimir Putyin kedvenc osztrák külügyminisztere. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20241222_Elvitelre-karacsony-captagon-konklave-Karin-Kneissl-osztrak-kulugyminiszter-Sziria-papa-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"3cb78f2d-a4a0-40ca-aef0-7240fd894112","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Elvitelre-karacsony-captagon-konklave-Karin-Kneissl-osztrak-kulugyminiszter-Sziria-papa-podcast","timestamp":"2024. december. 22. 06:00","title":"Elvitelre #98: Karácsonyra captagon, konklávé és Karin Kneissl","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el tanítás előtt a diákoktól a mobiltelefonokat, digitális eszközöket. Azóta ugyanott dolgozik pedagógusként. ","shortLead":"Mészáros Csabát nyár végén távolították el a pozíciójából, miután az iskola vezetősége bejelentette: nem veszik el...","id":"20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c48a46-a9f2-4cac-a57e-6c9b7b243001.jpg","index":0,"item":"f4c470d6-34a7-4431-a0ce-37a8a3c71831","keywords":null,"link":"/kultura/20241221_Madach-Imre-Gimnazium-kirugott-igazgato-Meszaros-Csaba-interju-mobil-tilalom-kozepiskola-Belugyminiszterium-rendelet-feljelentes","timestamp":"2024. december. 21. 13:25","title":"Pert fontolgat a Madách gimnázium felmentett igazgatója a Belügyminisztérium ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed28e601-5435-4b45-a0ac-e8f4d15b218c","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A gasztroajándékok nemcsak tárgyak, hanem a szeretet és odafigyelés kifejezői is. Egy házi készítésű finomság vagy egy különleges fűszer, szirup mind arról tanúskodik, hogy törődünk másokkal. Részlet Romics Bea Gasztroajándékok című könyvéből.","shortLead":"A gasztroajándékok nemcsak tárgyak, hanem a szeretet és odafigyelés kifejezői is. Egy házi készítésű finomság vagy...","id":"20241221_Gasztroajandekok-karacsony-mezeskalacskeksz-mezeskalacsszirup-recept","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed28e601-5435-4b45-a0ac-e8f4d15b218c.jpg","index":0,"item":"8eb2cc78-ad1c-4eb1-8fb9-005e7881f0c3","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241221_Gasztroajandekok-karacsony-mezeskalacskeksz-mezeskalacsszirup-recept","timestamp":"2024. december. 21. 19:15","title":"Gasztroajándékok karácsonyra: A tökéletes mézeskalácskeksz és mézeskalácsszirup receptje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e340df16-dcef-48b9-b573-b4de4a6ec6e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról, hogyan viszonyulnak az emberek világszerte és Magyarországon a mesterséges intelligenciához. ","shortLead":"Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról, hogyan viszonyulnak az emberek világszerte és...","id":"20241221_mesterseges-intelligencia-varakozasok-magyar-emberek-ipsos-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e340df16-dcef-48b9-b573-b4de4a6ec6e7.jpg","index":0,"item":"c0dae937-d5b3-4117-bd14-349c3aa7a2db","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_mesterseges-intelligencia-varakozasok-magyar-emberek-ipsos-kutatas","timestamp":"2024. december. 21. 18:03","title":"Mégis mit várnak a magyar emberek a mesterséges intelligenciától?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fa26256-1291-450e-a62e-83bb3a5318e2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"1955-ben egy hibás újsághirdetés miatt hívták a Mikulás után érdeklődő gyerekek az amerikai légvédelmet.","shortLead":"1955-ben egy hibás újsághirdetés miatt hívták a Mikulás után érdeklődő gyerekek az amerikai légvédelmet.","id":"20241222_mikulas-telapo-norad-nyomkovetes-radar-nasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fa26256-1291-450e-a62e-83bb3a5318e2.jpg","index":0,"item":"9f813dd0-df4d-4b16-bfad-3af74fcc44d7","keywords":null,"link":"/elet/20241222_mikulas-telapo-norad-nyomkovetes-radar-nasa","timestamp":"2024. december. 22. 11:05","title":"\"Biztosítottuk a Mikulás biztonságos beutazását az Egyesült Államokba\" - egy téves hívással kezdődött, ma milliók figyelik élőben a Mikulás-radart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c49af300-2ee7-4a4c-b59b-c040c403816b","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"kkv","description":"Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.","shortLead":"Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani...","id":"20241222_mayer-szorp-cegportre-lekvar-szirup-premium-elelmiszer-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c49af300-2ee7-4a4c-b59b-c040c403816b.jpg","index":0,"item":"76c2beb5-7efb-440f-8413-ebd08cb2aec6","keywords":null,"link":"/kkv/20241222_mayer-szorp-cegportre-lekvar-szirup-premium-elelmiszer-ebx","timestamp":"2024. december. 22. 20:00","title":"\"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni\": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cf34a90-9c54-4cee-8e4e-d1a3fb738e9d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem véletlen, hogy a pontos vérnyomásmérésnek szabályai vannak. Azonban még gyakran a vérnyomást mérő orvosok sem foglalkoznak ilyen esetekben a kar helyzetével, holott ez félrediagnosztizáláshoz és esetleg felesleges gyógyszerezéshez is vezethet.","shortLead":"Nem véletlen, hogy a pontos vérnyomásmérésnek szabályai vannak. Azonban még gyakran a vérnyomást mérő orvosok sem...","id":"20241223_kar-helyzete-pontos-vernyomasmeres-teves-ertek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cf34a90-9c54-4cee-8e4e-d1a3fb738e9d.jpg","index":0,"item":"4483a8af-d704-44a7-9a59-7d2c1fb96b49","keywords":null,"link":"/tudomany/20241223_kar-helyzete-pontos-vernyomasmeres-teves-ertek","timestamp":"2024. december. 23. 08:03","title":"Nézze csak: lehet, hogy eddig ön is mindig rosszul mérte a vérnyomását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Fico a harmadik nyugati vezető, aki Putyinnál járt Oroszország ukrajnai inváziója óta.","shortLead":"Fico a harmadik nyugati vezető, aki Putyinnál járt Oroszország ukrajnai inváziója óta.","id":"20241223_robert-fico-vlagyimir-putyin-talalkozo-moszkva-oroszorszag-szlovakia-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"7c2c3366-bc22-42d8-bdfb-4d6c72623da8","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_robert-fico-vlagyimir-putyin-talalkozo-moszkva-oroszorszag-szlovakia-haboru","timestamp":"2024. december. 23. 06:45","title":"Fico és Putyin „a háború mielőbbi békés befejezésének lehetőségeiről” is tárgyalt Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
300 milliárdból tudná megtartani a BKV a pozícióit
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Megköttetett a közszolgáltató szerződés a fővárosi közösségi közlekedést szervező Budapesti Közlekedési Központ és a BKV között. Mindebből azonban sem jobb szolgáltatás, sem új buszok beszerzése nem következik. A piacnyitásból viszont végre kiderülhetne, hogy mennyiért szolgáltat a BKV, és ahhoz képest lehet-e jobb áron vagy ugyanazon a pénzen minőségibb szolgáltatást beszerezni. A megkérdezett szakértőink ehelyett inkább a közszolgáltatói szerződés kiskapuiról szóltak.
Április végén, lényegében az utolsó pillanatban megkötötte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV az új közszolgáltatási szerződést, amely alapján a fővárosi közlekedésszervező a közlekedési szolgáltatást megrendeli egyik beszállítójától, a BKV-tól. A szerződést röviddel az után írták alá, hogy a főpolgármester hosszú távú megállapodást kötött a kormánnyal a tömegközlekedés finanszírozásáról, illetve hogy a Fővárosi Önkormányzat 15 évre minden közlekedési ág irányítási és finanszírozási feladatát a BKK-ra testálta. A cselekvési láncolat végén a BKV nyolc évre szóló üzemeltetői szerződést nyert el.
Vitézy és Tarlós: a BKV és a BKK viszonya a kapcsolódási pont
Stiller Ákos
Régi és új BKV
A rendszer-átalakítás hátterében az áll, hogy az EU az autóbuszos közösségi közlekedésben megköveteli a piacnyitást. A közösségi közlekedés állami támogatását viszont nem tiltja. Feltétele a közszolgáltatói szerződés megkötése, amely szabályozza a megrendelt teljesítményt és annak ellenértékét. A piaci verseny garantálásának pedig az a kulcspontja, hogy a tömegközlekedési rendszereket úgy kell tudni átszabni, hogy az üzemeltető – feltéve, ha teljesít – mindig hozzájuthasson a pénzéhez.
A BKV-ra lefordítva ez egyrészt azt jelenti, hogy a fővárosi céget pusztán üzemeltetővé fokozták le, és a megrendeléseket ezután nem a főpolgármesteri hivataltól, hanem a BKK-tól kapja. Viszont a BKK-nak ki kell majd fizetnie minden leközlekedtetett járatot, és nem halmozhat fel indokolatlan tartozást az üzemeltetővel szemben. Ezzel párhuzamosan a BKV kénytelen lesz riválisokkal szembenézni, ami – szintén elvben – csökkentheti a szolgáltatás árát. Ahogy a BKK weboldalán is olvasható: az új közszolgáltatási szerződés egyfajta bonus/malus rendszer szerint működik, amely egyszerre premizálja, ha a szolgáltató pontosan teljesíti a szerződésben foglaltakat, de büntet, ha nem tudja biztosítani az elvárt teljesítményt.
A forgalomirányítási és közlekedésszervezési feladatok mellett a BKK gondoskodik a szolgáltatók megversenyeztetéséről is. Papíron ugyan a főváros új közlekedésszervezője a sokszereplős piaci viszonyban érdekelt, de abból, hogy a BKK a rendszer objektíven mérő operátorává válik, jelenleg nem sok látszik. Nem úgy, mint abból, hogy a BKK a BKV-tól elvett jogosítványokat a saját – tulajdonosi, menedzsmenti, illetve szolgáltatói feladatokat is vegyítő – vízfejének növesztésére használja.
Jogcím nélküli BKV
A BKV finanszírozásáról a főváros és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. fogalmazott meg középtávú stratégiát. Ebből a kormány több olyan pontot is (mint a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer) szimpatikusnak talált, ami a cég középtávú finanszírozásának megoldhatóságához vezet.
Az április végén megjelent Széll Kálmán-terv 2.0 aztán ebbe az irányba úgy lépett tovább, hogy rögzítette: az állami költségvetésből jövőre tízmilliárd forinttal kevesebbet költenek majd a főváros közösségi közlekedésre, majd fokozatosan ki is hátrálnak a BKV finanszírozásából.
A múlt héten a BKV finanszírozási saga újabb fejezettel bővült: a költségvetési tervezetben ugyanis hiányzik a jogcím, mintha a tízmilliárdos apanázscsökkentés helyett az állam teljesen kivonulna a BKV közvetlen finanszírozásból. És bár a minisztérium múlt szerdai közleményében tévesnek nevezte az értesülést, másnap a napilap lényegében megismételte állítását: míg az új SZKT-ben az szerepelt, hogy a fővárosi helyi közösségi közlekedés központi működési támogatására a 2012-es 32,2 milliárd forint helyett csak 22 milliárdot költ, a költségvetés-tervezet a BKV közvetlen állami finanszírozását nulla forintra csökkentette.
Korábban az iho.hu kormányzati forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a közösségi közlekedésre fordítható állami pénzek útjába valójában az IMF feküdhetett, mert a valutaalap más országokban is az állami hitelszerződések feltételéül szabta a BKV-hoz hasonló finanszírozási gondokkal terhelt közlekedési vállalatok megszorításait.
Közszolgáltató kerestetik
Még tavaly októberben, amikor a fővárosi közösségi közlekedést biztosító buszflotta megszervezése ügyében Vitézyék az első tétova lépéseket megtették, úgy tűnt, hogy a liberalizáció sikere azon múlik, mekkora szelet maradhat pályáztatás nélkül a BKV-nál. Ha nagy, akkor az utasok által észrevehető színvonaljavulást felesleges elvárni. Ha pedig valamelyik piaci szereplő nyeri túl magát, akkor a megrendelő válhat zsarolhatóvá. (Közvetve vagy közvetítő cégen keresztül az Ariva vagy Veolia nyomulásáról lehetett hallani.)
Ami eddig történt, kevéssé tekinthető a liberalizáció diadalának. A BKK közszolgáltatói szerződést kötött a székesfehérvári székhelyű VT-Transmannal, amely május 15-től 75 busszal vesz részt a fővárosi buszos közlekedés biztosításában. Ez azonban nem igazán teremt új helyzetet, hiszen a VT Transman 1999 óta a BKV-nak is alvállalkozója volt. Így lényegében csak az történt, hogy a versenytárs BKV helyett a közlekedésszervező lett a megrendelő. (Az új, EU-s mintára kialakított közszolgáltatási szerződés fontos pontja, hogy a korábbi, átláthatatlanná vált alvállalkozói rendszert megtiltja, és minden személyszállításra szerződő szolgáltató az elvileg versenysemleges BKK-val kerül üzleti viszonyba.)
A VT Transmannak a Videoton Holding mellett áttételesen az angliai Arriva is tulajdonosa. A VT Transmannal kötött megállapodás mindkét fél számára előnyös. A társaság mindenképp maradni akart, mivel a buszok lízingdíját így is, úgy is fizetnie kell. De a BKK is nagy bajban lenne, ha a VT Transman buszait hirtelenjében pótolnia kellene. Horváth Péter és Dósa Mátyás ügyvezető igazgatók közlése szerint az új szerződéseik egy, illetve két évre szólnak, melyek aztán egy-egy évvel megtoldhatók.
Fegyelmező kötbér
Az uniós jog szerint mostantól veszteség legfeljebb a BKK-nál keletkezhet, a veszteség viszont nem befolyásolhatja a buszszolgáltatás színvonalát. Vagyis: elvileg most már nem lehet megtenni, hogy a tulajdonos nem finanszírozza a BKV-t, mert a megrendelt szolgáltatást időszakonként kötelező kifizetni. A szigorúbb pénzügyi fegyelem falába azonban beépítettek néhány kiskaput is.
Az egyik a kreatív kötbérezés. Az ugyan jogos, hogy az elvállalt szolgáltatás el nem végzését a BKK ne fizesse ki. De ha a kötbér definiálásába azt is belevették, mint ahogy arra egy forrásunk rámutatott, hogy a buszok „fedetlen karosszériával” (magyarán: rozsdásan) ne állhassanak ki, akkor ez a kép a BKV esetében már nem egészen fekete-fehér. Ugyanez áll a járatkimaradásokra: ha továbbra is az marad a jelszó, hogy "buszjáratot nem törlünk", akkor vagy a BKV nem tud annyi megfelelő állapotú buszt biztosítani, mint amennyi a szolgáltatást el tudja végezni és/vagy a megrendelő nem tud annyi szolgáltatást kifizetni.
BKV: Az alkonyon túl vagy az új pirkadat előtt?
Túry Gergely
Ha a buszok állapota másodlagos lesz, akkor megint ott tartunk majd, hogy a közlekedésszervező cég lesz veszteséges.
Új buszokra százmilliárdok
Nyilvánvaló, hogy a rendszer-átszervezés a buszflotta kötelező, és lényegében teljes körű cseréjének kérdésére nem válaszol. A buszrekonstrukció továbbra is döntően politikai kérdés, mint egy bennfentes forrás a hvg.hu-nak megjegyezte: „itt nincs az a pénz, amit értelmesen el ne lehetne költeni”. A metrók és a HÉV egyre sürgetőbb rekonstrukciói százmilliárdos projektek; 1200 busz csomagáron 70-75 milliárd forintba kerülne (alapul véve, hogy egy szóló busz 50, egy csuklós ma 75 millióért beszerezhető, és a BKV-nál a két típus nagyjából fele-fele arányban fordul elő).
Noha a közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatban se az utaskilométerre, se a tervezett buszfutásra vetített egységárról nem nyilatkoztak a felek, a buszokon elvárható szolgáltatási szinthez szükséges költségnagyság megsaccolható. Közlekedési szakemberek három hónapja, a BKK újbuszos szolgáltatói tendere kapcsán egy 150 új járműből álló új „flottilla” beszerzését és nyolcévnyi üzemeltetését nagyjából 42 milliárd forintra árazták be. Ez alapján a BKV-nak a jelenlegi buszos közlekedési piacszelete megtartásához mintegy 300 milliárd forintot kellene előteremtenie.
Le kell választani a buszágazatot
Fontos kérdés a szolgáltatás árának, a szolgáltatás minőségének a megversenyeztetése. Azzal viszont, hogy a VT Transman szerződéses szolgáltatóként jelenik meg, kerek-perec kiderülhet, hogy mennyibe van egy utaskilométer a BKV-nak és egy versenytársának. Ehhez képest már be lehetne hozni kedvezőbb árat vagy magasabb minőséget kínáló szolgáltatót a rendszerbe.
A BKV nyolc évre szóló szerződése még egy dolgot jelzett. Mégpedig azt, hogy a BKV busz-szolgáltatási üzletágát nagyon gyorsan le kellene választani a jelenlegi, kötött pályát (villamos, troli, HÉV) is tartalmazó struktúráról, hiszen ez utóbbi szegmensben a főváros közlekedési cégének nincs és nem is lehet versenytársa, akkorák lennének a beruházási költségek. Viszont a BKV autóbuszüzletágát meg kell újítani, aminek a legfőbb értéke a közelekedésszervezői és bonyolító tapasztalat mellett épp a megkötött szerződés. Erre alapozva akár a privatizáció is elképzelhető lenne.