Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

A buszflotta modernizálása reményében közlekedési cégeknek szervezné ki a buszos személyszállítás egy részét a főváros közlekedésszervező cége. Ezt hívják piaci liberalizációnak. Kérdés, hogy a BKV megéli-e.

Egy közelmúltban tartott szakkonferencián a magyar autóbuszpark állapotát boncolgatva a leghosszabb ideig a BKV helyzetének leírása tartott. 2006 óta nem történt érdemleges járműbeszerzés, és szinte minden munkába állított típusról hosszasan sorolni lehet a problémákat. A több mint 15 éve üzembe állított midi buszok (jellemzően: a várbuszok) cseréje kútba esett. De a BKV-s mércével mérve új és magas színvonalú Volvo-buszok jelentős része is túl van már a 600 ezer futókilométeren.

Hétfőn jelent meg az a közbeszerzési előminősítési felhívás, ami megszüntetheti a BKV fővárosi szolgáltatói monopóliumát. A pályázati szövegből kiolvasható, hogy a közösségi közlekedés szervezését irányító Budapesti Közlekedési Központ (BKK) külső, tőkeerős vállalkozások bevonásával kívánja levezényelni a jelenleg 17 éves átlagéletkorú járműpark drasztikus megújítását. A vízió sok-sok új busz megjelenéséről szól, amihez a mostaninál olcsóbb szolgáltatási költségek és hatékonyabb üzemeltetés társul.

MTI / Máthé Zoltán

A kétfordulós közbeszerzési eljárásban az előminősítés funkciója az, hogy kiválassza a lehetséges jelentkezőket, akiket megversenyeztet az egyes, konkrét üzemeltetési feladatokra. Ez egyúttal erőfelmérés is, hogy van-e elég érdemi jelölt. Ebből kiderülhet, hogy a fővárosi buszközlekedés mekkora részét lehet kiszervezni, miután jövő év április 30-án megszűnik a BKV fővárossal kötött közszolgáltatói szerződése.

Az autóbuszközlekedés liberalizációját uniós regulák írják elő, de a BKV sem kínál más reális alternatívát. A főváros az EU Kohéziós Alapjából a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére költ (így szóba sem jöhet, hogy valahogy autóbusz-beszerzési projekért ügyeskedjen), a BKV-nak pedig saját forrása nemcsak a buszpark cseréjére, de annak üzemeltetésre sincs.

Lélegeztetőn

A BKV gyakorlatilag csődben van. Október közepén, amikor egy 5 milliárd forintos BKV-hitelkeretet kellett volna megújítani, a bank már nem fogadta el a tulajdonos fizetési garanciáját, és a helyzetet végül az utolsó utáni pillanatban tudta csak a főpolgármester Orbán Viktornál tett sűrű kilincselést követően egy kormánygaranciával megmenteni. A rossz hír, hogy hasonló szituáció állhat elő decemberben, amikor egy 7 milliárdos, és tavasszal, amikor összesen mintegy 50 milliárd forintos hitelkeretet kellene megújítani. És egyelőre nem is körvonalazódik, hogyan tudna a BKV ebből a spirálból kikerülni.

Ami a fővárosi buszközlekedés piacnyitását illeti, a BKK most elindította ugyan az előminősítő első fordulót, de jogszabályváltoztatásra is szükség van a tervek megvalósításához. Elsőként módosítani kellene a személyszállítási törvényt, márpedig ilyen előterjesztésről még senki nem hallott. Enélkül viszont nem lehet tervezett módon, "külső erőket" bevonni a buszközlekedés bonyolításába.

Azért is szorítja az idő a döntéshozókat, mert a BKV közszolgáltatói szerződésének megszűntéig tisztázni kellene, hogy mekkora teljesítményre méretezik a BKV megmaradó autóbuszos részlegét. Egyúttal azt is rögzíteni kellene, a piac mekkora hányadát hirdetik meg, tehát mi az a terület, ahonnan a BKV ki fog vonulni. Mindenesetre jövő év április 30-ig nemcsak a BKV közszolgáltatói szerződése szűnik meg, hanem a BKV alvállakozóié is (VT Transman Kft, Nógrád Volán) – és ezzel 84 darab busz esne ki a fővárosi közlekedésből.

Az, hogy 30 vagy akár 300 buszból álló flották kerülhetnek be újonnan a fővárosi közlekedésbe, attól függ, hogy mekkora részt tarthat meg a BKV ún. belső üzemeltetőként, amit pályázat nélkül adnának oda. Ennek eldöntésében, mint írtuk, szerepe lesz annak, hogy milyen lesz a versenytársakból a felhozatal az előminősítési eljáráson. A BKK terve eleve az volt, hogy fokozatosan nyitnák meg a közösségi buszközlekedés piacát, és a második fordulót az egyes vonalak üzemeltetésére szakaszosan bonyolítanák le. Az első kiírásra, ami már pontos jármű-darabszámot és szerződéses részleteket is tartalmazna, a jövő év első negyedévében kerülne sor.

Horváth Szabolcs

Lehet, hogy meg kell ismételni

Szakértők közül többen is amiatt aggódnak, hogy az új jelentkezőknek kevés idejük lesz a finanszírozási hátteret megteremteni, az új buszokat legyártani és munkába állítani, még akkor is, ha a BKK a közbeszerzési eljárásokat végig tudná zongorázni. Így viszont az átmeneti időre újra szerződést kell kötni a BKV-val, ami később még jogi problémákat is felvethet. Ettől függetlenül is tudni kellene előre, hogy az egyes, kiszervezésre váró területek mikor kerülnek majd sorra.

Az első kiírás Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint könnyen sikertelen lehet: a pályázótól elvárt minimális éves árbevételt (nettó egymilliárd forint, aminek a fele városi közösségi közlekedésből jön be) a VT-Transman Kft.-n kívül egyetlen magyar vállalkozás sem tudja teljesíteni. A székesfehérvári székhelyű VTT is feltehetően nem azért maradhat a "képben", mert emellett jelenleg is több tucat busszal dolgozik a BKV-nak, hanem mert a tulajdonosai közt lévő Eurobus Invest Zrt. mögött az a brit Arriva áll, melynek több ezer buszból álló flottája dolgozik Európa-szerte.

Kérdés, hogy a BKK által várt nagy tőkeerejű profi külföldi cégek bejelentkeznek-e. A VEKE elnöke szerint aligha valószínű, hogy egyből óriási tőkebefektetéssel érkeznének. Márpedig olyan komoly összegeket, amibe egy-egy új flotta kiállítása kerül, senki nem kockáztat meg egy 8-10 éves szerződés kedvéért, különösen nem egy fizetőképesség határán egyensúlyozó városban.

Dorner szerint a kiírásnak az a része is illuzórikus, hogy egy vállalkozó 300 darabos flottával jelentkezzen be: egy busz bekerülési költsége alaphangon 50-80 millió forint (szóló-csuklós), tehát a jelenlegi tervezet felső határaként közölt, egy vállalkozóra jutó 300 darabos flotta 15-20 milliárd forintos eszköz jellegű beruházással vagy ilyen értékű lízinggel indulhatna. Feltéve, ha van olyan befektető, aki megfelelő megtérülést lát ebben egy olyan országban, ahol a befektetővédelemnek jelenleg nincs különösebb értéke.

Jelenleg egy dolog biztos: akárkik lesznek is a befutók, nem vezethetnek be saját jegy- vagy bérletrendszert. A BKK ugyanis magánál tartja a menetrend, a vonalhálózat, a tájékoztatás és a jegyrendszer jogosítványait: tehát ezen nem fog múlni az egységes budapesti közösségi közlekedés fejlődése.

Nincs tuti modell

A BKK mintája a Transport for London közlekedésszervező. De több szakértő is úgy véli, hogy míg a Központ csak elindult abba az irányba, hogy a rendszert a külső, hosszabb távra szerződött szolgáltatókkal erősítse meg, addig az angol modellt az teszi igazán szilárddá, hogy a vállalat távlati elképzelési transzparensek és jó előre tervezhetőek. Már most publikálták például, hogy 2013-ban és 2014-ben milyen tendereket fognak kiírni. Bősze Sándor, a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) főtitkára szerint a nagyvárosi tömegközlekedés szolgáltatási modelljei között nincs egyértelmű befutó, Európában is sokszínű struktúrák épültek ki. Van jó és rossz példa is arra, hogy az önkormányzat saját közlekedési céget tart fenn és arra is, hogy az önkormányzat megrendelőként egy vagy több külsős céget von be a rendszer működtetésébe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!