Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Zsigeri válaszokat eredményezett az OECD legutóbbi jelentése, melyben a nyugdíjadó bevezetését javasolta Magyarországnak a nemzetközi szervezet. A Fidesz élből elutasította az ötletet, pedig a nyugdíjak bruttósításával a nyugdíjasok és a munkavállalók is jól járhatnának. A felvetés politikailag azonban olyan érzékeny területet érint, és aki előhozakodik vele, olyan könnyen támadható, hogy tényleges végiggondolására senki sem mert vállalkozni.
Minden nyugdíjjellegű juttatást adóztasson meg a kormányzat - írta a nemzetgazdasági miniszter kedvenc nemzetközi intézménye, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) múlt pénteken megjelent kiadványában. A növekedés jegyében című tanulmány még azt is felvetette, hogy a nyugdíjkorhatárt indexálják a várható élettartamhoz, valamint zárják le a nők és a speciális munkát végzők korai nyugdíjba menetelét lehetővé tevő utakat, amivel növelhetni lehetne a foglalkoztatottak számát és arányát.
A nyugdíjak megadóztatásának felvetése kiverte a biztosítékot a kormánynál. Selmeczi Gabriella, a Fidesz szóvivője, nyugdíjvédelmi miniszterelnöki megbízott a köztévé Az Este című műsor hétfő esti adásában elmondta, hogy a kormánypárt elutasítja az OECD jelentésében foglaltakat, a nyugdíjasok megadóztatását. Véleménye szerint a jelentés jó példa a külföldi nyomásgyakorlásra. Ha eleget tennének neki, az növelné a magyar családok és a nyugdíjasok terheit.
Már most is van nyugdíjadó egyeseknek, csak nem annak hívják
A nyugdíjadó ötletét azonban mondhatni épp a második Orbán-kormány karolta fel. Azt a célt tűzték ki, hogy Magyarországon öregségi nyugdíjkorhatár alatt (jelenleg 62 év) ne lehessen nyugdíjat kapni. 2011-ben a korhatár előtti nyugdíjat ezért korhatár előtti ellátásra nevezték át, hogy arra már lehessen adót kivetni, és alkotmányossági korlátokba se ütközzön. Ezzel az összes korábbi, korhatár előtti nyugdíjba meneteli lehetőséget lezárták, a 40 éves szolgálati jogviszonnyal rendelkező nők korhatár előtti nyugdíjba vonulásának kivételével.
Így jártak a rendvédelmi szervek dolgozói, a bányászok, a művészek, illetve az országgyűlési képviselők és polgármesterek is. A rendvédelmi dolgozók tiltakoztak is a kormány intézkedései ellen ("bohócforradalom"), sikertelenül. 2012. január elseje óta ennek megfelelően több tízezer érintettnek ki kell fizetnie a 16 százalékos szja-t a korhatár előtti ellátás esetében – vagyis ők ennyivel kevesebbet kapnak kézhez. A jövedelem csökkenését mérsékelheti a családi adókedvezmény azok esetében, akiknek a gyerekei után még jár a családi pótlék. Ezzel a szakmai korkedvezményre jogosultak körét tüntette el a kormány.
A kabinet itt megállt. Vannak ugyanis még a korkedvezményes nyugdíjra jogosultak. Ők olyan munkavállalók, akik olyan munkakörökben dolgoznak, amelyek a szervezetet fokozottan igénybe veszi, illetve az egészségre különösen ártalmasak. A férfiak minden öt év, a nők minden négy év, a magas nyomás alatt dolgozók pedig minden három év után egyéves nyugdjíkorhatár-kedvezményt kapnak. (A korkedvezményre jogosító munkakörök jegyzékében föld alatt, fúrótoronynál, sűrített levegőben, zártcsatorna-karbantartásnál, melegüzemben, villamosenergia-iparban, textiliparban, sütőiparban, hűtőházban, ionizációs sugárzás hatása alatt, közlekedésben, polgári repülésnél, robbanóanyag-iparban végzett munkakörök, továbbá a Magyar Honvédség polgári alkalmazottjaként ellátott munkakörök szerepelnek.) A korkedvezményes nyugdíjról a kormány úgy nyilatkozott, hogy annak rendezése már a következő ciklus feladata lehet.
Az alapvető jogok biztosa, Szabó Máté tavaly októberben az Alkotmánybírósághoz fordult, mivel szerinte a korhatár előtti nyugdíj átnevezése korhatár előtti ellátásra a jogállamiságra visszavezethető követelményt sért, amikor korábban megállapított ellátásokat más jogcímen folyósítanak. Emellett pedig a nyugdíjak nominális összegét még közteherrel terhelik.
Nem egyértelmű az OECD javaslata
Az OECD mostani javaslata nem csak a korábbi rendszerben nyugdíjasnak számítók egy kis szeletére korlátozná az adózás kiterjesztését, hanem minden nyugdíjjellegű ellátás megadóztatását javasolják. 2011 év végén összesen 2 millió 901 ezer ember részesült valamilyen nyugdíjjellegű ellátásban, az átlagnyugdíj pedig 91 ezer forint körül alakult. 2012 év végi adataink még nincsenek: pár tízezer ember ebből a számból lejön, akik már most is fizetnek szja-t. De ha az OECD javaslatát átvennék, nagyságrendileg ennyi embert érintene az intézkedés.
Az OECD javaslata ugyanakkor meglehetősen pontatlan és kidolgozatlan, mivel nem derül ki egyértelműen, hogy a nyugdíjak milyen megadóztatását javasolja. A tanulmány szerint a gazdasági növekedés beindításához szükség lenne a nyugdíjkorhatár elérése utáni munkavállalást gátló tényezők eltávolítására. A szöveg úgy szól, hogy a foglalkoztatottak számát és arányát növelné minden nyugdíjjellegű juttatás megadóztatása, a nyugdíjkorhatár várható élettartamhoz indexálása, valamint a nők és a speciális munkát végzők korai nyugdíjba menetelét lehetővé tévő utak lezárása.
Az OECD már a tavaly februárban bemutatott, 2012-es Magyarországról szóló országjelentésében is javasolta a nyugdíjak megadóztatását. A nemzetközi szervezet ezt arra alapozva javasolta, hogy romlott a költségvetés hosszú távú fenntarthatósága, ezért szükséges a nyugdíjkiadások csökkentése. Az OECD tavalyi tanulmánya kitér arra is, hogy a költségvetés fenntarthatóságát rontotta a magánnyugdíjak államosítása is, ezáltal ugyanis nőtt az állam jövőbeli nyugdíjfizetési kötelezettsége. A kormány ezt nem ellensúlyozta teljes mértékben államadósság-csökkentéssel, hanem a nyugdíjvagyon egy részét folyó kiadásokra költötte – jegyzi meg a szervezet.
A nemzetközi szervezet a költségvetés fenntarthatóságának javítása érdekében javasolta a helyettesítési ráta csökkentését (vagyis hogy a nyugdíj ne a mostani, hanem alacsonyabb arányban pótolja a jövedelmet), és ezt például a nyugdíjak megadóztatásával tartotta volna elérhetőnek. A tanulmány kitért arra is, hogy a nyugdíjak megadóztatását az OECD országok többsége alkalmazza. Tavaly februárban, a jelentés publikálásakor, még hatályban volt az az 1998-ban hozott törvény, mely szerint 2013-tól az új nyugdíjakat a bruttó keresetekből számítják ki, a nyugdíjak összegét pedig bruttóban állapítják majd meg, ami után személyi jövedelemadót fizetnek a rendszerbe belépő nyugdíjasok. Az OECD tavalyi tanulmányában azt javasolta, a kormány minden nyugdíjra terjessze ki ezt a megoldást. A parlament azonban ehelyett tavaly nyáron eltörölte a nyugdíjak megadóztatásáról szóló szabályt. Így Magyarországon továbbra is a nettó keresetből állapítják meg a nyugellátás összegét.
Vágjunk akkor a nettóból?
Az OECD javaslatai alapján nem teljesen világos, hogy a nyugdíjak olyan megadóztatását javasolja, amely csökkentené a nyugdíjak nettó összegét vagy csak olyan megoldást szeretne látni, amely alapján a nyugdíjak jelenlegi értéke megmaradhatna, de a számítási szabályok megváltoztatásával, gyakorlatilag a nyugdíjak felbruttósításával adókötelessé tehetnénk a nyugellátásokat. Ha az első opciót nézzük, és mindegyik nyugdíjat fűnyíróelv-szerűen a korhatár előttieknél alkalmazott jelenlegi 16 százalékos szja-val megvágnák, akkor 450 milliárd körüli plusz adóbevétele keletkezhetne a kormányzatnak, ami a magyar GDP körülbelül másfél százaléka, a költségvetési kiadásoknak pedig majdnem 3 százaléka. Ha ezt lebontjuk az átlagnyugdíjra, ami épp 100 ezer forint körül alakulhat 2013-ban, ez 16 ezer forintos mínuszt jelenthet. Ezzel tulajdonképpen az európai összehasonlításban magasnak tekintett helyettesítési ráta – a nyugdíj nettó bérekhez viszonyított aránya – csökkenésnek indulna, amit egyébként egyes közgazdászok már jó ideje szorgalmaznak.
A probléma ugyanakkor az egész képlettel az, hogy bármennyire is üdvös lenne költségvetési szempontból a helyettesítési ráta csökkentése, ha a nettó nyugdíj megvágásával próbálkoznának vele, akkor az a jelenlegi nyugdíj- és árszínvonal mellett rettenetesen érintené a nyugdíjasokat. Figyelembe kell venni azt is, hogy átlagnyugdíjról beszéltünk: márpedig sokan kapnak mindössze pár tízezer forintos ellátást, ami igen távol áll a 100 ezer körüli átlagtól. Opció lehetne egy differenciált adóztatás, hogy a legkisebb nyugdíjakat keresők mentesüljenek az adó alól. De mindez csak puszta elvi spekuláció, a nettó nyugdíj utáni adóztatást sehol nem alkalmazzák. Magyarországon is csak a korhatár előtti ellátás esetében került rá sor, aminek erős a büntetés jellege: "Ha nem jöttél vissza dolgozni, akkor fizess!".
A bruttósítás nem lenne elvetendő ötlet
A nyugdíjak bruttósítása ugyanakkor benne volt a korábbi törvényben. 2013-tól lépett volna életbe: részletszabályok nem voltak, de elvileg úgy változott volna a számítási szabály, hogy a bruttó bérből bruttó nyugdíjat állapítottak volna meg nyugdíjba menetelkor, és a nyugdíj bruttó összege alapján kellett volna személyi jövedelemadót fizetni. Így a nyugdíj nettó összege, a számítási részletszabályok megfelelő paraméterezésével akár maradhatott volna a jelenlegi szinten is, és így csak egy adminisztratív változásról lett volna szó. Ez viszont számos előnnyel járt volna. Több ország is ezt a módszert alkalmazza, például az Egyesült Királyság is.
Egy fontos előnye ennek a nyugdíjszámításnak, hogy megszünteti az aktív és inaktív társadalmi csoportok megkülönböztetését, ami miatt a nyugdíjasok több kedvezményből az elmúlt években kimaradtak. Ez történt például az elmúlt három évben lezajlott személyi jövedelemadó-csökkentés esetében is. Az aktív rétegek személyi jövedelemadója jelentős mértékben csökkent, ebből azonban a nyugdíjasok nem részesülhettek, hiszen ők nem fizetnek szja-t. Viszont az szja-csökkentést kompenzáló fogyasztási adóemelések, például az áfaemelés, a jövedéki adók emelése vagy akár a chipsadó kivetése a nyugdíjasok jövedelmét is érintette. A nyugdíjak megadóztatásával nem csak az aktívak, hanem az inaktívak is érdekeltté válnak például egy esetleges adócsökkentésben, miközben ha az szja emelkedik, abból ők is ugyanúgy kiveszik a részüket. Egy további következmény, hogy a nyugdíjak megadóztatásával a nyugdíjasok is jogosultakká válnak adókedvezményekre, emellett a nyugdíjasok egyéb jövedelmeivel kapcsolatos adminisztráció is egyszerűsödhet.
A nyugdíjak már most is csökkennek |
Simonovits András, az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének tanácsadója, a már megszűnt Nyugdíj és Idősügyi Kerekasztal tagja a hvg.hu-nak korábban hangsúlyozta, hogy már eddig is történtek nyugdíj- és nyugdíjígéret-csökkentések, kezdve a két részletben eltörölt 13. havi nyugdíjjal – ez 8 százalékos csökkentést jelentett – egészen a korhatáremelésen át a svájci indexálás megváltoztatásáig (a gazdasági növekedést már nem számolják bele a nyugdíjak indexálásába, csak az árszint változását). A nyugdíjszakértő szerint 2009-2010 folyamán összességében már mintegy 30 százalékkal csökkentették a nyugdíjakat, illetve az ígéreteket a korábbi időszakhoz képest. A további csökkentés, párhuzamosan az egységes személyi jövedelemadózás bevezetésével és az adójóváírások rendszerének átalakításával olyan mértékű társadalmi igazságtalanságokat és ezáltal feszültségeket eredményeztek, melyeket szerinte együtt kell orvosolni. |
A magyar politikai pártok azonban még ezt a technikai változtatást sem merték soha meglépni – a kormány tavaly novemberben közölte, hogy a nyugdíjak bruttósítása nem szerepel a tervei között. Azóta is mindenki kerüli a témát. Ennek egyes szakértői vélemények szerint az az egyszerű oka, hogy a nyugdíjak megadóztatása túlságosan negatív üzenet, és a politikusok féltek, hogy magukra haragítják a nyugdíjasokat, miközben ők ma már a legnagyobb választói csoport. "Senki nem merte felvállalni soha, hogy kiálljon a kamerák elé és elmagyarázza, hogy ez csak egy technikai-adminisztratív változtatás" – mondta egy neve elhallgatását kérő szakértő.
A nyugdíjrendszer átalakítása nélkül nem megy
Amíg a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatósága nem kerül a középpontba, és nem indul el egy diskurzus arról, hogy milyen nyugdíjrendszerre van szüksége Magyarországnak, addig a nyugdíjszámítás kérdése csak részletkérdés. És minden ezzel kapcsolatos felvetés parttalan ötletelgetés. Ahhoz, hogy változás történjen, egyesek szerint egy, a spanyolországi Moncloa-paktumhoz hasonlatos kiegyezésre lenne szükség a politikában, ami átvezetne a régi rendszerből az újba. (A Moncloa-paktumot 1977-ben a spanyol politikai pártok, politikusok és szakszervezetek kötötték, és arról szólt, hogyan működjön az ország a diktatúrából demokráciába történő átmenet idején. Hasonló néven egyébként a Fideszben 2008-ban, a válság idején már terveztek tárdadalmi megállapodást a közteherviselésről – de az előrehozott választások elmaradásával ez lekerült a napirendről, a kétharmados felhatalmazással pedig ez lett a NER.)
Ennek megkötését követően lehetne nekifogni bármilyen bruttósításnak és adóztatásnak. Legyen az egy pontrendszer, egyéni számlás alternatíva: a kormány állítólag most egy ilyet készít elő, bár annak megvalósítása körül még nem tisza a helyzet. Amíg nincs széleskörű társadalmi párbeszéd a nyugdíjrendszer jövőjéről, addig bármilyen változtatás a rendszeren csak kisebb kozmetikázás lenne. Reform nélkül több szakértő szerint a század közepére fenntarthatatlanná válik a rendszer.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.