szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Úgy emelt a méltán népszerű házhoz szállítási szolgáltatásának díjain a Tesco, hogy a tarifái nem változtak. Történtek olyan változások a tarifarendszerben, amit áremelkedésnek élhet meg a fogyasztó, az értékhatárok azonban változatlanok maradtak. Van tehát olyan idősáv, amikor többet kell fizetni, és van olyan is, amikor nem. A tapasztalatok alapján azonban az előbbiek vannak masszív többségben.

“Drágult a Tesco házhoz szállítása szolgáltatása” – jelezte több olvasónk is. Azt tapasztalták, hogy a korábban 299, vagy legfeljebb 499 forintos idősáv foglalási – magyarul kiszállítási – díj helyett többnyire 699, vagy 899 forintot kell fizetniük.

Megkérdeztük a Tescót, hogy valóban emelkedtek-e a kiszállítás árai. Válaszukból első kanyarban az derült ki, hogy “a folyamatosan növekvő vásárlói érdeklődést a lehető legmagasabb fokon szeretnénk kiszolgálni, melynek alapvető eleme a szolgáltatás színvonalának megőrzése és folyamatos fejlesztése, ami szükség szerint a szolgáltatási díj minimális megemelésével jár”. Jó, de most akkor mégis mi van?

További érdeklődésünkből az derült ki, hogy a tarifatáblázatban szereplő értékekben nem történt változás, azaz továbbra is 299 és 999 forint közötti díjakért szállítják ki a pakkot. A szeptember közepén életbe lépett változások során azonban szabad szemmel is látható eltolódás történt az egyes idősávok árazásában. A korábbihoz képest kevesebb – összesen kettő, szerdán és csütörtökön 12 és 14 óra között – 299 forintos szállítási idősáv van az egyébként fix tarifatáblázatban, és 499 forintos idősávból is összesen csak hat közül lehet választani. A legdrágább, 999 forintos idősáv is csak négyszer szerepel (péntek, szombat és hétfő reggel az első, valamint hétfő este az utolsó sávban).

Fülöp Máté

A választható idősávok nagyon nagy többsége tehát 699, illetve 899 forintért foglalható. Egy átlagos héten – amikor nincs vasárnapi kiszállítás – a 78 idősáv közül 56 tartozik ebbe a két kategóriába. Aki tehát pont olyan idősávban szokott rendelni, vagy olyat keres, ami korábban alacsonyabb tarifakategóriában volt, megélheti úgy a változásokat, hogy többet kell fizetnie. Mert többet is kell.

Három hétre előre

A legnépszerűbb termékek az akciós termékek, illetve az alapvető élelmiszerek, mint például a tej, a tojás, a cukor, a víz.

A házhoz szállítást továbbra is nagyjából három hétre előre lehet megrendelni, ebben nem történt változási a bevezetés óta.

A tarifatáblázat egyébként fix, tehát adott időpontra minden héten ugyanannyit kell fizetni, függetlenül attól, hogy valamitől esetleg népszerűbb, mint a hasonló árazásúak. Ez legfeljebb abban tud megnyilvánulni, hogy a népszerűbb idősávok hamarabb betelnek. A legnépszerűbbeknek az esti illetve a hétvégi idősávok – amikor a vásárlók többsége otthon tartózkodik – bizonyulnak, ezek telnek be legelőbb, a második legkedveltebb idősávok a legalacsonyabb árszintű idősávok. Ez utóbbiakból azonban már nagyon kevés van, így a népszerűség lehet, hogy csak viszonylagos. Egy-egy idősáv népszerűsége amúgy rendkívül hektikusan – akár heti szinten is – változhat, jelentősen befolyásolhatják például az akciók.

A Tesco házhoz szállítási szolgáltatása egyébként annyira bejön a vásárlóknak, hogy a tarifák változása egyelőre nem érzékelhető a keresleten, azaz nem tapasztalnak visszaesést a drágulás miatt.

Egyelőre nincs komoly vetélytárs

Nagyjából egyeduralkodó a brit hiperlánc a házhoz szállításban, ilyen szolgáltatást rajtuk kívül csak a G’Roby és a CBA kínál. A G’Roby volumenben azonban másik kategória, a CBA szolgáltatása pedig bár működik, a tapasztalatok szerint nagyon kevesen veszik igénybe.

A két társaság eltérő árképzést alkalmaz, mindkettő a vásárolt összértékhez köti a szolgáltatás díját, illetve a CBA-nél egy tarifa van: Budapesten egységesen 499 forintért viszik ki a pakkot. A G’Roby pedig 20 ezer forintig 990 forintért, e felett, de 50 ezerig 790 forintért transzportál, az ennél drágább rendeléseket pedig ingyen kiszállítja. A Tesco lehetséges komolyabb vetélytársai közül az Auchan régóta ígéri, hogy belép a piacra, legutóbb az volt a mondás, hogy idén év végéig megteremtik a szolgáltatás beindításának feltételeit. A másik lehetséges izmosabb konkurens, a Spar pedig egyelőre a fizikai hálózat fejlesztésére koncentrál.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!