szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aszódi Attila, aki rendszerint éles kirohanásokat intéz mindenki ellen, aki nem helyesli eléggé a Paks II. beruházást, legújabb blogbejegyzésében Nissan Leaf autót reklámoz.

"Számomra minden idők legjobb energetikai tárgyú reklámja a Nissan Leafé, ami kiválóan érzékelteti, hogy milyen nagy szerepet játszik a villamos energia a mindennapi tevékenységünk, eszközeink lokálisan tiszta áramellátásában" – kezdi friss blogposztját Aszódi Attila, az új paksi atomerőmű kormánybiztosa.

Aki azonban azt gondolja, hogy a reklámnak is beillő felütés után is az elektromos járművekhez intézett hozsanna következik, csalódni fog. Aszódinak ugyanis e felütésből (is) azt sikerül kibontja, hogy építsünk atomerőművet.

Aszódi Attila interjúhelyzetben
©

A gondolatmenet onnan indul, hogy ha Magyarországon 2020-ban 50 ezer elektromos autó futna az utakon, akkor azok akkutöltési műveletei nagyobb energiagényként jelentkeznének a rendszerben, mint amire a ma a szélenergia-termelésünk képes. (Azt, hogy miért csak 329 MW beépített szélenergia-kapacitása van Magyarországnak, és ezzel hogyan lett a régió zöldenergiás fekete lyuka, számos alkalommal megírtuk; legutóbb például itt, itt, itt és itt is) Tehát – fűzi tovább a kormánybiztos a gondolatmenetét: már 50 ezer elektromos autó esetében is Paks II.-re volna szükség.

Ehhez az 50 eser autóhoz azonban tartozik némi magyarázat: már azon túl, hogy Magyarországon jelenleg jó, ha pár száz elektromos (inkább hibrid) autó fut. Meg azon túl, hogy a világ leginkább elektromotorizált országában, Norvégiában is csak ideális célként szerepel az 50 ezres limit, amit – ha minden jól megy – 2017 végére el is érnek. Meg még azon túl is, hogy minálunk az utóbbi 10 évben nem sikerült eladni 100 ezer új autót sem – nemhogy elektromosat. De azt az egy dolgot mégsem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az elektromos autók terjedését a "háztáji" villamosenergia-termelő erőművek beüzemelési kedve is követni, esetenként hajtani kezdte. Vagyis: a napelemek a háztetőre, energiatároló rendszerek a garázsba, a  pincébe filozófia megvalósítási kedve rohamtempóra váltott, és így érthetőbb, hogy Elon Musk,  a Tesla első embere miért mond olyanokat, hogy ha a Teslára egyszer majd gazdasági sikertörténetként tekintenek vissza, akkor azt nem az autók miatt teszik majd, hanem a háztartási méretű akkumulátorok korának megteremtéséért.

A reklámját szereti a kormánybiztos, de azért túl sokat nem szeretne itthon látni belőle
©

Aszódi Attila azonban most sem képes átugrani a saját árnyékát: posztja végén lényegében arról ír, hogy: isten mentse meg Magyarországon attól, hogy 3 millió elektromos autója legyen. Azért, mert azok (évi 15 ezer kilométeres menetfutással számolva) a jelenlegi áramfogyasztásunk 17 százalékát tennék hozzá a rendszerigényhez, és mert "ezek egyidejű töltésébe ugyanakkor még belegondolni sem jó, olyan nagy teljesítményigény-növekedést jelentenének, ami a magyar erőművek mostani beépített kapacitását többszörösen meghaladja".

Szerintünk meg ehhez az adathoz az a komment illik leginkább, hogy: ó, bárcsak itt tartanánk!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Engedélyezte az Egyesült Államok gyógyszerhatósága a Johnson and Johnson vakcináját

Engedélyezte az Egyesült Államok gyógyszerhatósága a Johnson and Johnson vakcináját

Egy Moszkvához közeli börtönbe szállították Navalnijt

Egy Moszkvához közeli börtönbe szállították Navalnijt

Több ezer euróval húzta le a külföldi szülőket egy budapesti iskola igazgatója

Több ezer euróval húzta le a külföldi szülőket egy budapesti iskola igazgatója