szerző:
hvg.hu

Aszódi Attila, aki rendszerint éles kirohanásokat intéz mindenki ellen, aki nem helyesli eléggé a Paks II. beruházást, legújabb blogbejegyzésében Nissan Leaf autót reklámoz.

"Számomra minden idők legjobb energetikai tárgyú reklámja a Nissan Leafé, ami kiválóan érzékelteti, hogy milyen nagy szerepet játszik a villamos energia a mindennapi tevékenységünk, eszközeink lokálisan tiszta áramellátásában" – kezdi friss blogposztját Aszódi Attila, az új paksi atomerőmű kormánybiztosa.

Aki azonban azt gondolja, hogy a reklámnak is beillő felütés után is az elektromos járművekhez intézett hozsanna következik, csalódni fog. Aszódinak ugyanis e felütésből (is) azt sikerül kibontja, hogy építsünk atomerőművet.

Aszódi Attila interjúhelyzetben
©

A gondolatmenet onnan indul, hogy ha Magyarországon 2020-ban 50 ezer elektromos autó futna az utakon, akkor azok akkutöltési műveletei nagyobb energiagényként jelentkeznének a rendszerben, mint amire a ma a szélenergia-termelésünk képes. (Azt, hogy miért csak 329 MW beépített szélenergia-kapacitása van Magyarországnak, és ezzel hogyan lett a régió zöldenergiás fekete lyuka, számos alkalommal megírtuk; legutóbb például itt, itt, itt és itt is) Tehát – fűzi tovább a kormánybiztos a gondolatmenetét: már 50 ezer elektromos autó esetében is Paks II.-re volna szükség.

Ehhez az 50 eser autóhoz azonban tartozik némi magyarázat: már azon túl, hogy Magyarországon jelenleg jó, ha pár száz elektromos (inkább hibrid) autó fut. Meg azon túl, hogy a világ leginkább elektromotorizált országában, Norvégiában is csak ideális célként szerepel az 50 ezres limit, amit – ha minden jól megy – 2017 végére el is érnek. Meg még azon túl is, hogy minálunk az utóbbi 10 évben nem sikerült eladni 100 ezer új autót sem – nemhogy elektromosat. De azt az egy dolgot mégsem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az elektromos autók terjedését a "háztáji" villamosenergia-termelő erőművek beüzemelési kedve is követni, esetenként hajtani kezdte. Vagyis: a napelemek a háztetőre, energiatároló rendszerek a garázsba, a  pincébe filozófia megvalósítási kedve rohamtempóra váltott, és így érthetőbb, hogy Elon Musk,  a Tesla első embere miért mond olyanokat, hogy ha a Teslára egyszer majd gazdasági sikertörténetként tekintenek vissza, akkor azt nem az autók miatt teszik majd, hanem a háztartási méretű akkumulátorok korának megteremtéséért.

A reklámját szereti a kormánybiztos, de azért túl sokat nem szeretne itthon látni belőle
©

Aszódi Attila azonban most sem képes átugrani a saját árnyékát: posztja végén lényegében arról ír, hogy: isten mentse meg Magyarországon attól, hogy 3 millió elektromos autója legyen. Azért, mert azok (évi 15 ezer kilométeres menetfutással számolva) a jelenlegi áramfogyasztásunk 17 százalékát tennék hozzá a rendszerigényhez, és mert "ezek egyidejű töltésébe ugyanakkor még belegondolni sem jó, olyan nagy teljesítményigény-növekedést jelentenének, ami a magyar erőművek mostani beépített kapacitását többszörösen meghaladja".

Szerintünk meg ehhez az adathoz az a komment illik leginkább, hogy: ó, bárcsak itt tartanánk!

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
„Megvagyok rivaldafény nélkül” – Interjú Kerekes Vicával

„Megvagyok rivaldafény nélkül” – Interjú Kerekes Vicával

Végleg bezár a Heineken martfűi gyára

Végleg bezár a Heineken martfűi gyára

Megemelik az MMA-tagok életjáradékát

Megemelik az MMA-tagok életjáradékát

Tudja, hogy melyik a világ legtisztább országa? Mégis szenved a klímaváltozástól

Tudja, hogy melyik a világ legtisztább országa? Mégis szenved a klímaváltozástól

"Ha nem rúgnak ki, megvan a műtét" - mondta a szívsebész, akinek a betege meghalt

"Ha nem rúgnak ki, megvan a műtét" - mondta a szívsebész, akinek a betege meghalt

ATV: Kásler Takarót szerette volna a PIM élére, de ő nem akar pályázni

ATV: Kásler Takarót szerette volna a PIM élére, de ő nem akar pályázni