szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

1976 szilveszterén indult meg a forgalom a budapesti 3-as metró első szakaszán, a Deák tér és a Nagyvárad tér között. A következő években újabb részekkel bővült, ma pedig már a metróhálózat leghosszabb vonala a 3-as – és felújítás elmaradása illetve csúszása miatt egyben a legleromlottabb is jelenleg.

A 3-as metró Újpest-Központ és Kőbánya-Kispest között közlekedik, több mint 17 kilométer hosszú a vonal, 20 állomás található rajta. A Deák téren a 2-esre, a Kálvin téren pedig 4-esre lehet átszállni a 3-as metróról.

A budapesti földalatti vasút építéséről 1950-ben hozott kormányhatározat már említést tesz az észak-déli vonal nyomvonaláról és építéséről is. Később, a kelet-nyugati vonal továbbépítését jóváhagyó kormányhatározatban már előírták az észak-déli metróvonal beruházási programjának elkészítését is. E határozat alapján 1966-ban elkészült az észak-déli, a mai M3-as vonal beruházási programjának tervdokumentációja. 1970-ben kezdődött meg az építése – olvasható a WikiPédián.

A mai napig sok helyen kék metróként emlegetett vonal első szakaszát 1976. december 31-én nyitották meg a Deák tér és a Nagyvárad tér között. 1980-ra épült meg az újabb rész Kőbánya-Kispestig. Egy évvel később a Deák tér és a Lehel tér közötti szakaszt helyezték üzembe, amit 1984-ben az Árpád hídig továbbépítettek.

 Itt látható archív, hang nélküli felvétel az 1976-os átadásról.

Ezeken a felvételen az 1980-ra elkészült újabb szakasz bejárása látható.

1990-ben adták át az Árpád híd – Újpest-Központ közötti szakaszt, azóta változatlan hosszúságú a vonal, bár Káposztásmegyer felé régóta tervezik már a meghosszabbítását. Korábban felmerült az is, hogy Kőbánya-Kispesttől a ferihegyi reptérig építik tovább a vonalat, de ez végül lekerült napirendről, a friss elképzelések szerint „sima” vasúti kapcsolatot építenek ki Ferihegy és a belváros között.

A 3-as metró felújítása mára halaszhatatlanná vált, a teljes infrakstruktúra elöregedett, az immár 40 éves vonal nagyon rossz állapotban van.

A régi, jó ideje már tűzveszélyes szovjet szerelvényeket Oroszországban újíták fel folyamatosan, az első példányok már visszaérkeztek a munkát végző Metrowagonmash gyárából. A vágányhálózat és az állomások felújítása azonban csúszik, a munka valószínűleg jövő év közepén indulhatna, először Kőbánya-Kispest és a Népliget között, ha sikeres lesz a kivitelezésre kiírt újabb pályázat.

Mégis lehetnek liftek a 3-as metróban, itt az új tender

Jövőre is, sőt az elmúlt évekhez képest úgy tűnik még inkább, a szabadidő-autókról szól minden. Mintha más modelleket nem is nagyon prezentálna az autóipar. Mintha - mert azért találtuk párat azokból is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A fele sem igaz annak, amit a gazdaság védelméről ígért a kormány

A fele sem igaz annak, amit a gazdaság védelméről ígért a kormány

Szarvas vitte el egy vadász puskáját Csehországban

Szarvas vitte el egy vadász puskáját Csehországban

Orbán Merkelnek: „Amit kérsz tőlem, Angela, az az öngyilkossággal egyenlő”

Orbán Merkelnek: „Amit kérsz tőlem, Angela, az az öngyilkossággal egyenlő”