szerző:
Sztojcsev Iván

Elmenekülhetnek a dolgozók az önkormányzati cégektől, ha ők kimaradnak az állami cégeket érintő 30 százalékos béremelésből. A szemétszállítás, a temetkezés, de a tömegközlekedés is nagy bajba kerülhet.

Polgármesteri Hivatal Kft.-vé válhat több kisváros és falu önkormányzata? Az elképzelés első ránézésre teljesen abszurd, mégsem kizárt, hogy hamarosan valóra válik. A köztisztviselők úgy látják: egyedül így lehetne megoldani, hogy kilenc év után újra emelkedjen az önkormányzati dolgozók fizetése, hacsak nem segít nekik is az állam.

Az állami cégek alkalmazottai 30 százalékos béremelést kapnak 2019-ig, csakhogy az önkormányzatoknál dolgozók kimaradnak a kedvezményezett körből. Igaz, az ő illetményalapjukat is megemelhetik, csakhogy ez mindössze elvi lehetőség. A kormány épp idén januártól tette lehetővé, hogy az önkormányzatok több pénzt adjanak a saját dolgozóiknak – de csakis akkor, ha a saját keretükből ezt ki tudják gazdálkodni.

©

Ez pedig sovány vigasz a szegényebb településeknek. A köztisztviselők szakszervezeténél úgy számolnak: a 37 ezer önkormányzati dolgozó közül nagyjából 24 ezren utoljára 2008-ban kaptak fizetésemelést, ők főképp a kistelepüléseken és az ország szegényebb régióiban élők. Aki tud, az elmegy inkább állami vagy nagyobb magáncégekhez dolgozni, csakhogy épp a szegényebb vidékeken a magánszférában is nehéz munkát találni. Ez lehet az oka annak, hogy a szakszervezet is úgy becsüli: átlagosan még így is csupán 10 százalékos a munkaerőhiány az önkormányzatoknál.

Nem lesz szemétszállítás, közösségi közlekedés, temetés, szociális gondozás, ügyintézés

– figyelmeztetett Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) elnöke, mi történhet, ha az önkormányzatok nem kapnak forrást. A meghökkentőnek hangzó megoldás szerinte az lehetne, hogy a polgármesteri hivatalokat alakítsák át cégekké. Így ugyanis máris vonatkozna rájuk az a szabály, amely alapján 30 százalékkal meg kell emelni a dolgozók bérét.

Boros Péterné a Kispesti Polgármesteri Hivatalban tartott sztrájk napján 2016. szeptember 14-én.
©

Nem véletlen, hogy a szakszervezet elnöke épp ezeket a példákat hozta fel: az érintett 24 ezer dolgozó nagyjából fele a helyi közlekedésben, valamint a szemétszállításban dolgozik. Azt már tavaly jelezték, hogy a könyvelők és az építészek egy csapásra eltűntek a szegényebb önkormányzatoktól, amikor a járási hivatalok azonos beosztásaiban 100-150 ezer forinttal megugrottak a fizetések.

Az MKKSZ a helyi szemétszállítás, valamint a közlekedési cégek érdekképviseletével együtt Orbán Viktorhoz fordult segítségért. Azt kérték: ahol az önkormányzat nem képes saját zsebből megoldani a 30 százalékos béremelést, ott az állam pótolja ki a hiányzó fizetést. Ez a gyakorlatban valószínűleg azt jelentené, hogy szinte mindenhol az állami költségvetésből érkezne a teljes fizetésemelés. Az önkormányzati tisztviselők illetményalapját 60 ezer forintosra emelnék fel. Ez az alap most 38 650 forint, emellett a garantált bérminimumot, bruttó 127 500 forintot kapják meg a kistelepüléseken dolgozók.

A miniszterelnök helyett Lázár János válaszolt az érdekképviseletnek, mindössze három mondattal. Mint írta, a javaslatok „szakmai vizsgálata folyamatos”, egyébként pedig az önkormányzati szövetségek vezetőihez, valamint Pintér Sándorhoz irányította tovább őket.

Az állami cégeknél hamarosan már segítenek

Az állami vállalatoknál nagyjából 143 ezer dolgozót érinthet a béremelés. Ez áprilisban kezdődhet, méghozzá úgy, hogy az alacsonyabb keresetűek kaphatnak többet. A legtöbb cégnél még csak most, illetve a jövő héten egyeztetnek a szakszervezetekkel. Az állami víziközmű-cégeknél például első körben 13 százalékkal növekvő fizetéseket ígértek. A Volánnál helyi szinten terveznek megállapodásokat az általános 13 százalékos béremelésen felül. A MÁV-nál pedig első körben azoknak ígértek ugyanekkora, 13 százalékos pluszt, akik számára a bérminimum idei, 25 százalékos megnövelése azt jelentette, hogy az új bérminimum már magasabb lett a fizetésüknél. A többiek legalább 10 százalékos béremelésre kaptak ígéretet.


A kormány éveken át azt mondta: életpályamodellt készítenek elő. Ám 2015-ben ezt visszavonták, és azt közölték, hogy más módon emelik a közigazgatásban dolgozók illetményeit. Ez azonban csak a kormánytisztviselőkre vonatkozott, az önkormányzatok köztisztviselői még csak ígéretet sem kaptak.

Időközben elkezdtek azon is dolgozni, hogy az önkormányzatok cégeinél is emelhessék a fizetéseket. Az ottani 30 százalékos béremelés előjele lehet az, hogy már megkérték a vállalatokat: készítsék el a háttérszámításokat arról, milyen költségvonzata lenne egy ilyen programnak. Ez pedig nem csak a szegény kis falvak lakóit érintheti, hanem Budapestet is – többek között a BKV-nál is béremelést szeretnének a dolgozók. Ott különösen fenyeget az elvándorlás: nagyon nagy baj lehet a fővárosi tömegközlekedésben, ha továbbra sem nőne a fizetés, miközben a Volán magasabb béreket kínál, a magáncégek pedig akár másfélszeres fizetést is tudnak ajánlani.

A probléma még nagyobb lehet akkor, amikor végre elkezdődik az M3-as metró felújítása, és vele a pótlóbuszjáratok indítása. A mostani 2400 járművezető arra még elég, hogy a mindennapi működést fenntartsák, azonban ahhoz, hogy a metrópótlás alatt se legyen teljes a káosz a városban, ennél akár 300-350-nel több sofőrre lesz szükség. De nem csak a buszsofőrökből fogyhat ki Budapest, ha nem emelik a béreket, a BKV mérnökei is elvándorolhatnak, őket többek között a MÁV is csábítja.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!