Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Nagy sebességű vasút szelheti át pár éven múlva a három balti országot, Észtországot, Lettországot és Litvániát.
Az észt és a lett parlament után a litván is elfogadta a Rail Balticáról szóló megállapodást, ami egy új, 240 kilométer/órás sebességre alkalmas, normálnyomtávú vasútvonal megépítésére vonatkozik – írják a PTinfo Facebook-oldalán. A Rail Baltica hivatalos oldalán is bejelentették, hogy immár mindhárom balti állam rábólintott a megállapodásra, amelynek angol nyelvű szövege itt olvasható.
A 870 kilométer hosszú balti gyorsvasút az észt fővárostól, Tallinntól vezetne Pärnun, Rigán, Panevezysen és Kaunason keresztül, valamint kapna egy oldalágat Kaunas és Vilnius között. A mostani tervek alapján a kivitelezés 2025-re fejeződne be, az üzembe vétel 2026-ra történne meg.
A Rail Baltica WikiPedia-oldala szerint a balti gyorsvasút az Európai Unió TEN-T programjának egyik kiemelt projektje. A teljes vonal Varsóból indul, és a balti szakasz után Tallinnból Helsinkiig vezetne, így összesen öt tagállamot – Lengyelországot, Litvániát, Lettországot, Észtországot és Finnországot – érintene.
A lengyel határtól Kaunasig tartó 119 kilométeres szakaszt 2015. október 16-án adták át, ezt a részt Ral Baltica I. néven emlegették, 380 millió euróba került. Ezen a szakaszon egyébként egy darabon háromsínes pálya van, ami egyszerre kétféle, 1435 mm és 1520 mm nyomtávolságú.
A folytatásban kétvágányú, villamosított pályát építenének, amelyet tehervonatok is használnának. A személyszállító vonatok kétóránként járnának itt, 240 kilométer/órás sebességgel, és négy óra alatt tennék meg a Tallinntól a lengyel határig tartó utat. A tehervonatok sebessége 120 kilométer/óra lenne. Itthon a felújítások és a megfelelő biztosítóberendezések üzembe helyezése után 160 kilométer/órás sebességet terveznek például a debreceni vasútvonalra.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Fél évig 5-6 ember volt kíváncsi a kertészeti tanácsaira, ma már közel kétszázezres követő tábora van Szomoru Miklós „Egy kertész kertje Pilisszentkereszten” blogjának. A kertészmérnök szerint, aki brit mintára magánkert-látogatásokat is szervez, nem kell heti 8 óránál többet dolgozni azért, hogy bárkinek virágzó oázássá váljon a kertje. Erre a legjobb példa virágpompában úszó birodalma.
Lehetséges forgatókönyvek.
Súlyos betegség Romániában azonosított juhhimlő, amely gazdasági károkat is okozhat.
Diego ügyvezetőjével beszélgettünk.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?