Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
A polgárok szándékait nem mérlegeli, őket nem vonja be a költségvetés összeállítása során, az átláthatóságot pedig úgyszólván mellékesnek tartja a magyar kormány.
Magyarország az Európai Unióban és az OECD tagországai között a sereghajtók közé tartozik, de még a kelet-európai, közép-ázsiai feltörekvő régióban is gyengén teljesít – állapította meg a költségvetés átláthatóságát vizsgálva az International Budget Partnership nevű civil szervezet. A felmérés dokumentumok és objektív kritériumok alapján értékelte 115 országban, hogy a kormány mennyire nyilvánosan tárgyal az államháztartást meghatározó legfontosabb törvényekről, bevonja-e a polgárokat azok előkészítésébe, figyelembe veszi-e szándékaikat, illetve mennyire részletes és közérthető információkat nyújt. Vizsgálja továbbá, hogy az egyes nemzeti parlamentek, számvevőszékek vagy más független szervezetek mennyire hatékonyan felügyelik a központi költségvetés végrehajtását.
Az elérhető 100 pontból Magyarország 46 pontot érdemelt ki, ezzel az 57. helyre szorult, holtversenyben Mongóliával, Malajziával és Kenyával. A két évvel korábbi felmérésben 49 pontot kapott, vagyis rontott, miközben a régiónkban inkább javult a helyzet. Ám Magyarországon a költségvetési törvényjavaslat gyorsított tavaszi elfogadása, a háttérszámítások titkosítása, a közérdekű adatokhoz való hozzáférés szűkítése hozzájárult a lepontozáshoz.
Tény, hogy a kormány 2010 óta sokat tett azért, hogy az állam gazdálkodását egyre kevésbé lehessen áttekinteni (erről a héten megjelenő HVG-ben jelenik meg elemzés). „A gyenge eredmény oka, hogy a kormány a nemzetközileg elfogadott nyolc legfontosabb költségvetési dokumentum közül hármat – a költségvetési irányelveket, a féléves jelentést és a polgárok költségvetését – el sem készít, a másik öt közül négynek a tartalma még a régiónkban jellemző színvonaltól is elmarad” – magyarázza a bizonyítványt a Költségvetési Felelősségi Intézet, amely az International Budget Partnership felkérésére közreműködött a vizsgálatban.
A felmérés nem közvélemény-kutatás, és nem a szubjektív véleményeket értékeli, hanem szigorú, objektív módszertanon alapul, az eredményeket pedig független hazai és nemzetközi szakértő ellenőrzi. A 142 kérdésből álló kérdőívre adott első válaszokat legalább egy másik független civil szakértő véleményezi, de észrevételeit a kormány is közli. Ezt a magyar kormány képviseletében a Nemzetgazdasági Minisztérium is megtette, olykor vitába bonyolódva a független szakértőkkel.
A nemzetközi szervezet egyebek mellett megállapítja, hogy a magyar kormány a nemzetközi gyakorlattal ellentétben a költségvetési irányelveket csak belső használatra szánja, elmulasztja a folyamatok féléves értékelésnek nyilvános bemutatását, és az éves költségvetésből nem készít olyan közérthető változatot, amelyben egyértelművé tenné, hogy milyen döntéseivel mit szeretne elérni.
A kritikából a tárca képviselője többet visszautasított. Például a féléves értékelés hiányát, mégpedig arra hivatkozva, hogy az államháztartás főbb pénzügyi folyamatait összefoglaló júniusi tájékoztatót annak tekinti, holott abban sem a gazdasági folyamatok elemzése, sem kitekintés, sem aktuális prognózis nem szerepel. Amikor a szervezet ezt szóvá tette, a kormány azzal kontrázott, hogy igenis készülnek ilyen dokumentumok, amelyeket a Költségvetési Tanács publikál. Tény, hogy az utóbbi megrendelésére az Állami Számvevőszék, a Magyar Nemzeti Bank, a GKI és a Századvég rendszeresen előáll féléves értékeléssel. Ám ha a kormányzat ezeket a sajátjának tekinti, meglehetősen kínos helyzetbe hozza a felügyeletével ellátott és jogilag tőle független intézményeket.
Ami a költségvetés közérthető változatát, a Polgárok költségvetését illeti, a kormány bizonyíték gyanánt két kördiagramra hivatkozott, amely a bevételek és a kiadások megoszlását szemlélteti, és némi szerencsével a több száz oldalas költségvetési tervezetben rájuk lehet bukkanni. Amit azonban a nemzetközi szervezet a Polgárok költségvetésének titulál, annak a magyar gyakorlatban nyoma sincs. Bár történt rá kísérlet, éppen a Költségvetési Felelősségi Intézetet vezető Romhányi Balázs vezetésével: a büdzsé tervezetének közérthető bemutatása, elemzése és ábrázolása fél évtizede Bajnai Gordon Haza és Haladás Alapítványa honlapján volt elérhető. Romhányi másik projektje keretében, 2015-ben több civil szervezet fűzött javaslatokat a költségvetési törvény tervezetéhez, ám nem értek el áttörést. A civilek bevonása továbbra is mellékes, sőt észrevétlen maradt.
Az átláthatóság kritériumaiból a legalacsonyabb pontszámot, 100-ból mindössze 11-et a nyilvánosság bevonására adott a nemzetközi szervezet. Ebben a kategóriában amúgy a rendszerváltó országok többsége gyengén szerepel.
Magyarországon a törvényhozás korlátozott felügyeletet gyakorol a költségvetés felett – állapította meg az International Budget Partnership. A kifogások közt felmerül, hogy a költségvetés végrehajtása során a kormány nem kéri az Országgyűlés jóváhagyását, mielőtt az egyes fejezetek között forrásokat csoportosít át, vagy határozataival költi el a terven felüli bevételeket.
A magyar pontszámot (46) és ezzel az ország besorolását (56.) paradox módon a költségvetés felügyelete húzza felfelé. „Magyarországon a számvevőszék megfelelő felügyeletet gyakorol a költségvetés felett” – állapítja meg a jelentés. Ebben kifejeződik, hogy az Állami Számvevőszék elnökét az Országgyűlés nevezi ki, és kizárólag országgyűlési vagy bírói jóváhagyással lehet elmozdítani. Vagyis az intézmény formálisan függetlennek tekinthető. Azt az elemet azonban a felmérés nem ragadja meg, hogy a számvevőszéki elnök személye mennyiben tesz eleget ennek a kritériumnak.
Függetlennek tartja az elemzés a Költségvetési Tanácsot is. Pedig az Orbán-kormány 2010-ben elzavarta azt a valóban független Költségvetési Tanácsot, amelyet a nemzetközileg elismert szakember, Kopits György vezetett, és amely megannyi kellemetlenséget okozott a Bajnai-kormánynak. Helyébe háromfős testületet állított, amelyet az Állami Számvevőszék és a Magyar Nemzeti Bank elnöke, valamint egy független szakember alkot. A régi Költségvetési Tanács szakértői csoportját történetesen Romhányi Balázs vezette.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.